PRVI ROĐENDAN

Kako nam je jedan virtualni gumb u samo 365 dana promijenio život: Lajkaj me ili ću se ubiti!

 Davor Pongračić/CROPIX
Facebookova inovacija zaživjela je krajem travnja 2010. godine, a kao da je s nama cijeli život. Uzdignuti palčevi pretvorili su se u mjerilo popularnosti, dokaz nečijeg uspjeha ili neuspjeha, kao i sredstvo promocije svega i svačega: od glazbe, preko tehnologije, do hrane i pića, a riječ ‘lajkanje’ nepovratno se uselila u hrvatski jezik

ZAGREB - Proslavio je tek prvi rođendan, a imamo osjećaj da je cijeli život s nama. Radi se o Facebookovom gumbu, “like buttonu”, (sviđati, sviđa mi se…) koji je lansiran 21. travnja 2010. te se proširio poput smrtonosnog virusa koji ubija stare obrasce komunikacije.

Ta Facebookova inovacija pokazala se kao jedna od najuspješnijih, napravivši neočekivani prodor izvan same društvene mreže te je gotovo potpuno potisnula donedavno najpopularniju opciju “share”.

U prvom tjednu postojanja svima dobro poznati uzdignuti palac implementiralo je oko 50.000 web stranica, a Facebook je na svoj prvi rođendan objavio da like dnevno usvaja 10.000 novih te ga danas koristi više od 2,5 milijuna stranica. Internetski mediji koji su usvojili lajkanje postigli su, u prosjeku, 300-postotni rast prometa koji dolazi s Facebooka, i to ponajprije zato što se svaki like dijeli među prijateljima, a samo klikanje traži znatno manji angažman od dosadašnjeg logiranja i komentiranja na portalima.

Rat glasovima

Mark Zuckerberg odnio je još jednu veličanstvenu pobjedu.

Lajkovi su se pretvorili u mjerilo popularnosti, dokaz nečijeg uspjeha ili neuspjeha, sredstvo promocije različitih proizvoda - od glazbe, preko tehnologije do hrane i napitaka, te platformu za širenje političkih i drugih aktivističkih ideja.

Coca-Cola s 26,195.778 lajkova na dan pisanja ovog teksta, a Pepsi s 3,842.970, primjerice, jasno pokazuju odnos snaga na tržištu i nije teško zamisliti sastanak uprave Pepsija na kojemu direktori opet peru šefove marketinškog odjela - pa znamo da smo slabiji, ali, brate mili, zar za 20 milijuna?

U hrvatskim okvirima sličan bi primjer mogli biti Karlovačko (na dan pisanja teksta 4403 lajka u kategoriji “hrana/napici” te 22.476 u kategoriji “kompanija”) i Ožujsko (66.186 lajkova kao “hrana/napici”). Karlovačko vrši prodor na Facebooku preko kampanje “Karlovačko društvena mreža” i fikcionalnog lika Karla, ali Ožujsko se vezalo uz hrvatsku nogometnu reprezentaciju (112.846 lajkova) i skupinu navijača Uvijek vjerni (10.785).

Tko će dobiti bitku za uzdignuti palac? Uostalom, oko toga se već razvio biznis: sve one “aplikacije” koje vam se nude na Facebooku, poput “doznajte ime vlasnika automobila preko registracije”, “doznajte tko vam gleda profil” i slično, zapravo su spamovi koji neupućenim korisnicima kradu lajkove, tako da se u marketinškom svijetu uzdignuti palci već dijele na kvalitetne i nekvalitetne, dobre i loše, ukradene i zaslužene, a po tome se zatim valorizira promet i, naravno, vrijednost neke stranice.

Dijeljenje ukusa

Osim u marketingu, lajkovi istodobno funkcioniraju i kao mjerilo osobne afirmacije te dosad neviđeno sredstvo dijeljenja ukusa, ideja i stavova među običnim ljudima, stvarnim i virtualnim prijateljima.

Stotine milijuna ljudi svakdodnevno stišću like na sve živo i neživo: na filozofske statuse, fotografije pijanih izlazaka, novih frizura i novorođenčadi, kraljevske vjenčanice, klipove s ruskim pijancima, albanskim piknicima, pobjednicima i frikovima s talent natjecanja i Lady Gagom kako pada po pozornici. Na proizvode, recepte, glumce, pjevače, novinske članke, političke proglase, zdravstvene savjete i lance sreće...

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU JUTARNJEG LISTA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 05:47