Kako je najavio direktor Mark Zuckerberg, Meta će na svojim društvenim mrežama, Facebooku i Instagramu, uskoro uvesti novu značajku - Meta verified. Radi se plavoj kvačici koja se i danas nalazi kraj imena verificiranih profila slavnih osoba i velikih tvrtki, ali po novome jedna od takozvanih big tech kompanija počet će je naplaćivati. Korisnici društvenih mreža u web preglednicima plaćat će mjesečnu pretplatu od 11,99 dolara, a oni s aplikacijama na android uređajima od 14,99 dolara.
Podsjetimo, isto je, i to neslavno, napravio Twitter Elona Muska. Naime, nakon što je ondje započelo naplaćivanje verifikacije, tu su društvenu mrežu preplavili lažni profili s plavom kvačicom.
Među njima je bila i lažna stranica Tesle, također tvrtke u vlasništvu Elona Muska, na kojoj se ismijavao teroristički napad na New York 11. rujna 2001. Napravljen je i lažni profil farmaceutske tvrtke Eli Lilly na kojem je objavljeno da će inzulin prodavati besplatno. Iako objava nije došla sa službenog kanala, profil koji je to obznanio bio je verificiran i vrijednost tvrtke je pala.
Mark Zuckerberg je pretplatu na Facebooku opisao kao odluku koja će poboljšati autentičnost i sigurnost. Za verifikaciju bit će potrebna i preslika osobnog dokumenta, a poslije nje korisnik bez ponovnog prolaženja istih koraka neće moći promijeniti svoje ime ni sliku profila na društvenoj mreži.
IT stručnjaci s kojima smo razgovarali, Marko Rakar i Ilija Brajković, oprezni su oko toga donosi li tehnološki div ispravnu odluku.
- S obzirom na to da Meta pokazuje naznake da počinje stagnirati, ovo je samo pokušaj da dodatno monetiziraju korisnike. Autentifikacija je i sada moguća na Facebooku i na ovaj način neće povećati sigurnost. Ako govorimo o racionalnoj sigurnosti i mogućnosti da imate siguran korisnički račun, ona se postiže drugim sredstvima, a ne plaćanjem. Ono nije niti ne može biti faktor - komentira Metinu odluku Marko Rakar, stručnjak za IT sigurnost.
Dodaje kako je prema ARPU (prosječnom prihodu po korisniku) zarada Mete pala s 40,96 dolara u 2021. godini, na 39,63 dolara u 2022.
U kontekst je stavio te podatke s cijenom koju Meta namjerava naplatiti svojim korisnicima za mjesečnu pretplatu. Tako bi, ako pretplatnik plaća mjesečno 11,99 dolara za plavu kvačicu, za godinu dana te usluge zaradili 143,88 dolara. Što je 3,6 puta više od prosječne zarade po korisniku za 2022. godinu, onome koji klikće na reklame, dijeli svoje objave i prati različite stranice.
- Ovako nas pokušavaju natjerati da platimo to što koristimo Facebook što je jednostavno besmisleno. Samo žele zaraditi više. To im je cilj - zaključuje Rakar. Navodi kako ne zna što u Meti misle da mogu postići tim podizanjem cijene i da su vjerojatno promašili poantu.
Sugovornik nastavlja kako su iz Mete natuknuli i kako će pretplatnicima omogućiti veći doseg njihovih objava, ali on to vidi tek kao drugu vrstu oglašavanja.
- U biti plaćate oglašavanje na pretplatu. Osim toga nema drugog benefita za korisnika. Čak ste i do sada mogli, za bilo koji status, sadržaj ili objavu, platiti da ima veći doseg i to vjerojatno za manje od ovih 12 dolara mjesečno - priča Marko Rakar.
Drugi sugovornik, direktor tvrtke Kontra Ilija Brajković, ističe kako bi iz Mete mogli izmijeniti algoritam sa svoje pretplatnike i tako im omogućiti da njihov sadržaj vidi više ljudi u situaciji malog organskog dosega. Tu pogodnost, primjerice, sada imaju oglašivači. U tom slučaju savjetovao bi svoje klijente da plate tih 12 ili 15 eura mjesečno kako bi se reklamirali, no u cijeloj situaciji, tvrdi, pitanje je poštenja prema drugim korisnicima koji bi mogli imati sjajan sadržaj bez da se on istakne jer ne plaćaju preplatu.
Ipak, sumnja da će korisnici imati prevelike benefite od kupnje značkice.
- Mislim da je to samo verifikacija da je profil legitiman. Kao što vi danas možete uzeti onu plavu značkicu koja je potvrda da je profil verificiran. Smisla bi imalo to da kompanija uvjetuje plaćanje stranicama koje su već verificirane, ali zapravo si time dodatno otežavaju život budući da ti prihodi neće biti značajniji udio u njezinoj zaradi od 116 milijardi dolara - govori Ilija Brajković.
Naglašava kako je pitanje kako će tu promjenu provesti Meta nakon Twitterova fijaska. U toj tvrtki, izdvaja, nisu verificirali tko će verificirati.
- Htjeli su naplaćivati nešto što bi trebalo ručno raditi. Pojava lažnih profila im je bio veliki problem. Korisnici bi vidjeli značku i odmah pretpostavili da se radi o službenom profilu. Na Twitteru si mogao verificirati bilo što za osam dolara - prepričava IT stručnjak Ilija Brajković i konstatira - Gdje će to otići ne znam. Hoće li Facebook to izvesti bolje od Twittera ni taj dio ne znam. To sad nitko ni ne može znati hoće li im se vratiti kao bumerang ili dobra stvar.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....