VELIKI KRŠE PROPISE

SKUPO PLAĆAJU DJEČJU HRANU UMJESTO DA DOJE Proizvođači mliječnih formula ciljaju upravo najsiromašnije majke koje teško prehranjuju svoju djecu

Dojenje
 / Getty Images/Caiaimage

Kompanije koje proizvode mliječne formule za djecu ne odustaju od agresivnih, prikrivenih i često ilegalnih kampanja kojima su cilj majke u najsiromašnijim dijelovima svijeta, kako bi ih potakle da kupuju njihove proizvode umjesto da doje svoju djecu, pokazala je nova istraga.

U nekima od najugroženijih dijelova Filipina, Nestle i još tri druge kompanije nude liječnicima, primaljama i drugom medicinskom osoblju besplatna putovanja na raskošne konferencije, obroke, ulaznice za predstave i kina, pa čak i žetone za kockarnice, čime pridobivaju njihovu odanost. To je vrlo jasno kršenje filipinskog zakona.

Predstavnici Nestlea, Abbotta, Mead Johnsona i Wyetha (kojeg je nedavno kupio Nestle) stalno su prisutni u bolnicama na Filipinima gdje samo 34 posto majki isključivo doji svoju djecu u prvih šest mjeseci njihova života. Osim toga, dijele letke koji, navodno, nude informacije o zdravoj prehrani i koji su zamaskirani u medicinske savjete, a zapravo su reklame koje preporučuju sasvim određeni brend mliječne formule.

Osoblje bolnica također često preporučuje određenu mliječnu formulu na popisu neophodnih potrepština koje potom dijele mladim majkama. Formule preporučuju i putem Facebooka i ostalih društvenih mreža u partnerstvu s 'mamama blogericama' čime je promocija mliječnih formula agresivnija nego ikad prije.

Istovremeno, moćni lobiji rade na izmjenama zakona na Filipinima i ostatku svijeta kako bi izmijenili regulative o reklamiranju mliječnih pripravaka za djecu. Sve kompanije su odbacile optužbe i rekle kako ne rade ništa protuzakonito.

'Formula je skupa pa sam joj dala samo pola boce'

Majke koje žive u ruševnim dijelovima Manile kažu kako i do tri četvrtine svojih prohoda potroše na dječju formulu, često zanemarujući hranu za sebe.

A tu su onda i TV reklame za mliječne formule poput Bonne koje prikazuju tzv. 'Bonna djecu' kao pametniju i uspješniju tvrdeći da je taj pripravak na samo jednako vrijedan kao majčino mlijeko, već i dobar za razvoj dječje inteligencije i kasniji uspjeh u životu – što zvuči naročito primamljivo mladim siromašnim majkama.

Jessica Icawat (24) jedna je takva majka iz naselja Malabom. Sve što ima, žrtvuje za svoju dvogodišnju kćer Tristu koju hrani Nestogenom, formulom proizvođača Nestlea. Dojenje joj nije krenulo kako treba, a nije je imao tko podučiti. Osim toga, u lokalnoj se zajednici uvriježilo mišljenje da je formula jednako dobra kao i majčino mlijeko.

Jessica je vrlo mršava, ima upale obraze i vrlo izražene ključne kosti. Očito je pothranjena, baš kao i njena djevojčica Trista čiji se trbuščić nazire ispod ružičaste majice. Prosječna cijena Nestogena je 2.000 pesosa (oko 30 dolara) mjesečno, no Jessica može izdvojiti samo 800 pesosa.

'Ponekad ne jedem da bih mogla nahraniti svoje dijete. Ima dana kad ne pojedem doslovno ništa. A Nestogen je tako skup pa joj ga ne mogu uvijek dati kad je gladna. Dajem joj samo pola boce četiri puta na dan.'

Jessica živi u trošnoj kućici od šperploče bez struje i vode, pa joj je vrlo teško sterilizirati bočicu i napraviti formulu koja se treba umiješati u vrlo vruću vodu kako bi bila sigurna za konzumaciju.

'Moja beba je često bolesna. Već je tri puta bila u bolnici jer je imala proljev i napad astme', kaže Jessica.

Svjetska zdravstvena organizacije najstrože zabranjuje direktno obraćanje oglašivača mliječnih pripravaka mladim majkama i zdravstvenim djelatnicima te ograničava reklamiranje. Promicanje dječjih mliječnih formula posebno je velik problem u siromašnim zemljama jer je ondje veći rizik od proljeva i upale pluća, a majkama je teže dostupna zdravstvena zaštita kao i informacije o dobrobitima dojenja.

Ciljanje majki i primalja predstavlja direktno kršenje filipinskih zakona kao i međunarodnih propisa. Takva regulativa je pokrenuta nakon protesta protiv Nestlea 1981. jer je tvrtka mliječne formule reklamirala kao 'bolje od majčinog mlijeka', unatoč dokazima koji su pokazivali da se mnoga djeca razbolijevaju ili čak umiru zbog loše steriliziranih bočica.

No unatoč svim upozorenjima, kompanija i dalje nastavlja kršiti propise te godišnje troši i do 40 dolara po svakom rođenom djetetu na svijetu. Ključno područje trenutno je istočna Azija zbog njezine rastuće ekonomije i povećane stope rođenih.

Zaobilaženje pravila

'Kompanije koje proizvode mliječne formule koriste prikriveno oglašavanje', kaže doktor Amado Parawan koji je 20 godina radio za organizaciju Save the Children.

'S jedne strane, čini se da su se popravili, no zapravo lukavo zaobilaze propise i posjećuju liječnike i primalje izvan radnog vremena i nude im pogodnosti ako promiču mliječne formule.'

Julianne Bores, predstavnica tvrtke GlaxoSmithKline, koja je od 2009. radila s predstavnicima mliječnih formula, ispričala je da si mnogi liječnici ne mogu priuštiti odlazak na skupe konferencije te zato pristaju na sponzorstvo mliječnih kompanija. Ponekad na putovanje mogu povesti i svog bračnog partnera, a tvrtka im podmiri sve troškove, od hotela pa do svih obroka i same konferencije. Ponekad dobiju i dodatne poklone poput ulaznica za predstave Cirque de Soleila i slično.

Također, predstavnici mliječnih kompanija prisutni su i na internetskim forumima gdje dijele uzorke svojih formula, bočice i slične potrepštine. Sve navedeno predstavlja kršenje filipinskih zakona.

Iako je korištenje formula u nekim slučajevima doista opravdano (jer ne mogu sve žene dojiti), oglašavanje na TV-u i na društvenim mrežama puno je dezinformacija.

'Daju nam jako puno besplatnih uzoraka'

Grace Shelo Almarez, primalja iz zdravstvenog centra u Malabonu, priznaje da je tijekom svoje obuke za primalju često odlazila na ručkove i večere koje je financirao Nestle. Nudili su joj i odlazak na konferenciju u Iloilo, no to je odbila.

'U zamjenu za sve to, svojim sam pacijentima trebala govoriti na je Nestle formula dobra za njihovo dijete. Oni su jako uvjerljivi pa čovjek doista pomisli da je to njihovo mlijeko najbolja opcija', kaže Almarez.

Izvještaj organizacije Save the Children pokazuje koliko je silna kampanja za promoviranje mliječnih formula. Primjerice, u Meksiku je isključivo dojeno tek 31 posto djece, a 50 posto majki kaže da im je formulu preporučio liječnik. U Čileu su predstavnici mliječnih kompanija pristupili čak 75 posto liječnika.

U izjavi koju su mliječne kompanije dale Guardianu, stoji kako je točno da su znali liječnicima financirati put na konferencije, iako to nije u skladu sa zakonom. No dodaju i kako će žurno provesti vlastitu istragu te ispraviti sve eventualne pogreške.

'Sve rečeno ne predstavlja uobičajenu praksu Nestlea', stoji u priopćenju te kompanije. 'Duboko poštujemo i podržavamo dojenje kao najbolji mogući način prehrane beba te odbacujemo optužbe da smo kršili zakon kad su u pitanju mliječni pripravci.'

Tvrtka Abbott rekla je da su predani samo marketingu koji ne krši etički kodeks te da opisano ponašanje nije dijelom njihove prakse.

Kompanija Mead Johnson kaže da nije primila nikakve obavijesti o eventualnom kršenju zakona te naglašava da slijedi sve propise kad je u pitanju oglašavanje i distribucija mliječnih formula za djecu.

No za one koji promoviraju majčino mlijeko kao najbolju hranu za dojenče, borba protiv moćnih kompanija može se činiti kao Sizifov posao.

'Ne znam pobjeđujemo li u ovoj borbi, no mi ćemo se svejedno nastaviti boriti', kaže doktor Parawan. 'Vjerujem da se ipak vidi svjetlo na kraju tunela.'

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 05:01