EKOLOGIJA I ODRŽIVOST

Tvrtke žele biti dio rješenja: evo koje su najuspješnije u rješavanju problema otpada od ambalaže

 Rawpixel/Getty Images/iStockphoto
Tvrtka Coca-Cola HBC samo je u Hrvatskoj u deset godina smanjila ukupnu upotrebu plastike za jednu četvrtinu

Kroz cijelu povijest čovječanstva, količine i vrste otpada su se mijenjale, a najveću je promjenu donio ubrzani industrijski razvoj u drugoj polovici 20.stoljeća. S rastom standarda rasla je i godišnja količina otpada, od kraja šezdesetih godina sustavno pada udio papira i biorazgradivog otpada u ukupnoj masi, a krajem 20. stoljeća drastično se povećava udio elektronskog otpada u cijelom svijetu.

No osim težine, raste i volumen otpada, a za to je najveći krivac – ambalaža. Krajem devedesetih godina prošlog stoljeća sistemska je analiza pokazala kako je težinski udio ambalaže u ukupnom otpadu 25 posto, a udio u volumenu čak 50 posto. Danas se ta brojka procjenjuje na 60 posto.

I dok je na svakom od nas da pokušamo reducirati otpad koji stvaramo, te da svoj otpad odgovorno zbrinjavamo, pravog rješenja nema bez proizvođača. Zato veseli što su se u taj problem uključile i brojne svjetske tvrtke, kao i sama Europska unija.

Upravo je održivom pakiranju posvećen i ovogodišnji Sajam ambalaže u Nurembergu krajem rujna, jedan od najvećih te vrste u svijetu, što također pokazuje da je pitanje ambalaže došlo u fokus svima u proizvodnom procesu, ali i potrošačima i zakonodavcima.

Ciljevi koje je EU ostavila svojim članicama su da do kraja 2025. najmanje 65 posto ukupnog ambalažnog otpada mora biti reciklirano po težini, a do zadnjeg dana 2030. žele da taj broj dosegne 70 posto.

Ne čekajući zakonodavce i pritiske, brojne su tvrtke svoje ciljeve postavile ambiciozno i već godinama rade na smanjenju plastike, jednokratne ambalaže i ulažu u očuvanje prirode i resursa.

Tako je prije nekoliko mjeseci po prvi put više od stotinu svjetskih tvrtki i organizacija potpisalo zajedničku izjavu kojom ističu da priznaju odgovornost proizvođača za smanjenje otpada od ambalaža, ali i pozivaju na suradnju i uređenje cijelog sustava kružne ekonomije kako bi izazov zagađenja okoliša bio uspješno riješen.

Među potpisnicima su brojne velike svjetske tvrtke kao što je L'Oréal, H&M, Ferrero, brojni maloprodajni lanci i Coca-Cola.

- Za rješavanje ambalažnog otpada i krize zagađenja potreban je sveobuhvatan pristup kružne ekonomije koji bi doveo do značajnih gospodarskih, okolišnih i društvenih koristi i pridonio rješavanju velikih globalnih izazova, poput zagađenja plastikom, klimatskih promjena i gubitka biološke raznolikosti – poruka je potpisnika.

Jedna od vodećih kozmetičkih kuća u svijetu, L'Oréal, ove je godine, primjerice, izbacila na tržište jedinstvenu ambalažu u kozmetičkom svijetu: papirnatu bocu od 100 posto recikliranog materijala. Modni brend PrAna posljednjih je 10 godina postupno smanjivao udio plastike u svojim paketima i okrenuo se ekološkim materijalima, a prošle je godine u modnom svijetu pokrenuo i veliki pokret „održivog pakiranja” kojem su se priključile brojne tvrtke.

Okretanje održivijem poslovanju vidljivo je i na našem, domaćem tržištu.

Samo u Hrvatskoj, tvrtka Coca-Cola HBC je u deset godina smanjila ukupnu upotrebu plastike za jednu četvrtinu. Uspjeli su to, navode, zahvaljujući novih, lakšim bocama koje su razvili sa svojim dobavljačima i partnerima. Provedbom programa upotrebe laganih materijala uveli su novi kraći tip navojnoga dijela plastične boce, što je omogućilo smanjenje težine plastičnih zatvarača na bocama za do 15 posto. Voda Römerquelle prva je voda na hrvatskome tržištu koja je sa svojim cjelokupnim asortimanom već dvije godine dostupna isključivo u bocama od 100 posto reciklirane plastike, a čak 99,9 posto primarne ambalaže tvrtke Coca-Cola HBC može se reciklirati.

Uz to, Coca-Cola HBC Hrvatska je 2018. pokrenula projekt Od izvora do mora kojim potiče i promiče akcije čišćenja područja uz hrvatske vode, rijeke, jezera i obalu Jadranskoga mora, od ambalažnoga otpada te potiče na njegovo primjereno odlaganje i čuvanje vodnoga bogatstva. Projekt Od izvora do mora prati sveobuhvatan višegodišnji projekt Coca-Cole HBC Svijet bez otpada koji počiva na trima strateškim stupovima s jasnim ciljevima i rokovima: do 2025. sva primarna ambalaža može se u potpunosti reciklirati, a da do 2030. godine udio recikliranih materijala u primarnoj ambalaži bit će najmanje 50 posto. Cilj je i do 2030. prikupiti i reciklirati istu količinu boca i limenki koju Coca-Cola HBC stavlja na tržište.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
23. prosinac 2024 11:32