IVAN FRIŠČIĆ

Prvi hrvatski dizajner koji svoju kolekciju prodaje u inozemstvu: 'Radim odjeću koja ženu usrećuje, a svaki kroj mora laskati njezinoj figuri'

Nakon što je godinama odijevao poznate i manje poznate žene u tuđi dizajn, poznati hrvatski stilist Ivan Friščić i sam se primio dizajnerskog posla. Radio je za većinu hrvatskih magazina, smišljao stylinge televizijskih zvijezda, političarki, pjevača i pjevačica...

I primijetio da na tržištu nedostaje domaći dizajn za poslovne žene te s kolegicom Željkom Molnar osmislio i predstavio vlastiti brend DeLight. Sada ga vole i ekonomistice, arhitektice, liječnice, odvjetnice... Čak i izvan Hrvatske.

- Uočili smo da na tržištu, koje obiluje kvalitetnom i raznolikom modnom ponudom, nedostaje biznis kolekcija. Hrvatice se u dobre i kvalitetne poslovne komade odjeće mogu odjenuti samo ako ih kupuju od stranih dizajnerskih kuća i tu smo vidjeli svoju priliku. Željeli smo, uz klasičnu ponudu večernjih i koktel-haljina, osmisliti kolekciju koja se može nositi svakodnevno u poslovnom okruženju, a da ti komadi ne izgledaju obično i jednolično - objašnjava Friščić.

Željka vodi računa o dizajnu i trgovini, a zajedno odlučuju kako će izgledati finalni komadi u kolekciji, kontroliraju konstrukciju i nadziru procese šivanja.

U zahtjevnijim operacijama pomaže im i nova kolegica Silvija Tršinski koja nadzire proizvodne procese jer sve svoje komade proizvode industrijski kako bi bili što kvalitetniji i izdržljiviji.

- Ja se najviše bavim marketingom, financijama i komunikacijom s dobavljačima i suradnicima.

Voditi vlastiti brend nije jednostavan posao i jedna osoba to ne može nikako raditi sama, pa činim sve što mogu da stvorim dobar tim koji će brend nastaviti stvarati dalje. Bez strasti nema uspjeha, nema tog stvaralačkog i kreativnog procesa. Strast prema ovom poslu, strast prema kreiranju, strast koju unosimo u svaki detalj procesa nastanka jednog savršenog komada ključ je svega - komentira.

DeLight kreacije prodaju se i u susjednoj Sloveniji i Austriji, dobro su prihvaćene, a u planu je tijekom ove godine povećati broj prodajnih mjesta. Ondje se, kaže, a na to su posebno ponosni, njihova odjeća rasproda u samo nekoliko dana.

Sloboda kretanja

Osim toga, kaže Friščić, plan je otvoriti i novo, veće prodajno mjesto u samom centru Zagreba.

Njegov dizajnerski korak nametnuo se, dodaje, sam po sebi.

- Željeli smo napraviti odjevne komade koji će ženama pružiti slobodu kretanja unatoč tome što dolaze u zadanoj formi. Primjerice, klasično poslovno odijelo. Trebalo je vremena da pronađemo kvalitetne dobavljače koji nam neće naplatiti izradu artikala po previsokim cijenama, a da odgovaraju standardima koje smo postavili, jer je cijena izrade jedan od glavnih regulatora maloprodajne cijene - objašnjava Friščić.

A cijena mu je vrlo važna.

Dok drugi o tome nevoljko govore, Ivan je tu vrlo otvoren.

- Naše su cijene transparentne i najrealnije. Cijena proizvodnje i materijala prilično je visoka, a to su dva najvažnija faktora koja definiraju maloprodajnu cijenu. Ali mislim da smo uspjeli pronaći prihvatljiv kompromis. Sakoi se kreću od 790 do 1090 kuna, a hlače od 490 do 690 kn. DeLight haljine stoje između 790 i 1290 kuna, kada govorimo o biznis kolekciji, dok je cijena večernjih i koktel-haljina od 1490 do 2000 kuna. Cijene suknji kreću se od 390 do 890 kuna, a kapute prodajemo po cijeni od 1790 kuna - otkriva.

Osim redovnih kolekcija za proljeće i ljeto te jesen i zimu, plan je ove godine, osim spomenute biznis kolekcije, predstaviti i summer capsule kolekciju te posebnu novogodišnju kolekciju svečanih haljina.

- Želimo da naša odjeća ženu zaista usreći i zabavi, da u njoj uživa. Naši krojevi laskaju ženskoj figuri i trudimo se da konstrukcijski budu savršeni. Žena mora biti u mogućnosti naš komad odjenuti ujutro, nositi ga kroz cijeli dan i navečer odjuriti u njemu na neku večeru ili izlazak - govori nam Friščić. Jer takvu su ženu i zamislili: stvarnu ženu koja se svakodnevno suočava s izazovima užurbanog i nepredvidivog radnog dana. Ona je glamurozna diva koja teži eleganciji, profinjenosti i pomaknutoj klasici.

- Kroz svoje kampanje i sva ostala sredstva komuniciranja s klijenticama pokušavamo biti dosljedni onome što radimo. Tako smo za poslovnu kolekciju kao zaštitno lice odabrali stvarnu poslovnu ženu - Dunju Tadić. Dunja je idejni začetnik Ženskog rokovnika, brenda koji je osvojio žensku publiku u cijeloj regiji. Samozatajna, sposobna i pametna žena s kojom se gotovo svaka klijentica DeLighta može poistovjetiti - otkriva.

Ljubav i opsesija

A moda je oduvijek bila njegova ljubav i opsesija.

Nikad nije pretjerano mnogo pozornosti posvećivao vlastitu odijevanju, nego je uvijek promatrao lijepe žene i kako se one odijevaju.

- Promišljao sam njihov stil, materijale od kojih su bile izrađene njihove haljine. Osim osoba iz javnog života, izuzetno mi je inspirativna bila moja gimnazijska profesorica iz povijesti koja je uvijek odisala glamurom, odijevala je najljepše haljine i kostime poput Chanelovih i uvijek je nosila svoju Louis Vuitton ručnu torbicu sa šminkom. Do današnjeg dana ostala mi je inspiracija i ideal odijevanja u ženskoj modi. Dolaskom na studij u Zagrebu počeo sam raditi kao stilist, a s tek navršenih 18 godina dobio angažman u prestižnom lifestyle magazinu. Nakon toga su se projekti redali... Danas, 12 godina kasnije, iza mene je toliko snimanja i suradnji s javnim osobama da se vjerojatno ne bih svih niti sjetio - govori nam zadovoljno. U počecima mu je bilo teško jer je industrija bila na vrhuncu. Bilo je više novca, ali je trebalo i uložiti veći napor za uspjeh. Nije bilo mjesta za greške.

Danas je situacija slična, ali manje je novca, manji je interes, no zadatak je isti.

Posao stilista, ističe Friščić, ne uključuje naslikavanje s poznatim osobama i ležerno šetanje po trgovinama, nego danonoćno slaganje kombinacija, maratonska snimanja po 20 sati i veliku odgovornost prema odjeći koju koriste.

- Ne smatram da se radi o najvažnijem poslu na svijetu, ali za njim postoji potreba, a svi smo svjesni koliko je prvi dojam važan, kako u svakodnevnom životu, tako i u poslovnom nastupu - objašnjava.

Kaže i da u Hrvatskoj ima samo nekoliko ljudi koji stvarno žive od toga.

Kroz posao se, priznaje, privatno zbližio s mnogim klijentima, ali nikada nije vlastitu promociju radio preko njihovih leđa.

- Taj poslovni pristup zadržao sam do danas, pa ne bih nikoga izdvajao jer ili mogu nabrojiti sve ili nikog. Inače, stilisti ne odijevaju samo javne osobe. Naše se usluge koriste prilikom snimanja modnih editorijala u časopisima, na televizijama, kod snimanja reklama; angažiraju nas privatne osobe, osmišljavamo vizualne identitete za razne kampanje… - tumači nam.

Stilist se mora i dobro informirati o svjetskoj modnoj sceni.

Modni trendovi

Mora dobro filtrirati, kritički promišljati i stvarati vlastite zaključke, otkrivati trendove i predvidjeti najatraktivnije. Stalna edukacija i poznavanje povijesti mode ključni su za obavljanje tog posla.

- Trendove pratim, ali stilistički posao ne bazira se isključivo na modnim trendovima. On je mnogo raznovrsniji. Primjerice, odabrati komad odjeće koji pristaje osobi mnogo je kompliciranije od odabira trenda - dodaje.

Prati, kaže, i rad domaćih dizajnera i upoznat je s njihovim radom.

- Svi kolege jednako se trude. Neki više, a neki manje uspješno, ali iza većine kolekcija stoje mjeseci napornog rada i to izuzetno poštujem. Ne volim kritizirati niti omalovažavati nečiji rad, jer to nije dio mog identiteta. Za to postoje modni kritičari, pa ne bih volio nikoga ni na koji način izdvojiti. Uvijek sam kroz posao poticao mlade dizajnere ili one koji su u tom trenutku bili na početku karijere i na to sam izrazito ponosan, jer neka od velikih imena modne scene svoje su kreacije u časopisima prvi put vidjela zahvaljujući meni. Ne želim zvučati neskromno, ali to je tako - zaključuje.

Friščić je nekoliko puta javno komentirao stil i odjeću poznatih osoba. I to se nije uvijek svima svidjelo. No on se ne libi toga jer javne osobe svojim odijevanjem nerijetko šalju neku poruku, kakva god bila.

- Modni stručnjaci su tu da ih prihvate pozitivno ili negativno. Smatram da su te poruke bitne i da ih je važno apostrofirati. Kada govorimo o stilu, ne govorimo o scenskom nastupu, jer scenski nastup je nešto gdje se styling prilagođava showu, a ne osobnom stilu odijevanja, iako i on nešto govori. Uvijek volim naglasiti da se lijepo odijeva Severina, koja zasluženo nosi titulu jedne od najbolje odjevenih Hrvatica. Volim stil odijevanja Kristine Šalinović, Bojane Gregorić Vejzović, Ive Balaban i Jadranke Sloković. Od muškaraca su stilski oku ugodni Marko Tolja, Luka Šulić i Janko Popović Volarić. Kada govorimo o političarkama, nema baš mnogo svijetlih primjera i pretjerano individualnih modnih izričaja, ali svakako bih izdvojio Margaretu Mađerić. Ne bih volio izdvajati najgore odjevene jer je to ipak tema za neku drugu priču.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. prosinac 2024 10:11