Kada se radi o dobivanju dobrog posla, mnogi se ljudi usredotočuju na svoju ulogu. Premda je pronalaženje prave titule, pozicije i plaće važno, postoji još jedna stvar koja je jednako važna: kultura. Kultura radnog mjesta - vrijednosti organizacije, norme i uobičajene procedure - imaju velik utjecaj na sreću i uspjeh zaposlenika.
No, kako otkriti kulturu neke tvrtke kada nikada niste u njoj radili. New York Times prenosi priču kako je jedan njihov kolumnist savjetovao svoju bivšu studenticu po pitanjima odabiranja mjesta zaposlenja.
Studentica je kod odabira potencijalnih radnih mjesta postavljala isto pitanje: 'Po čemu se ova organizacija razlikuje od svih drugih?'. Njezin ju je profesor savjetovao da pokuša odgovor na pitanje dobiti u obliku priče. 'Pitaj ljude da ti ispričaju priču o nečemu što se dogodilo u njihovoj tvrtki, a što se ne bi dogodilo nigdje drugdje', glasio je savjet profesora.
Tijekom prikupljanja priča, Nicole je unutar organizacije često slušala o sličnim stvarima, što je protumačila kao dobar znak. Organizacije su pokazale da na različitim razinama tvrtke iste vrijednosti prevladavaju. No, ono što je otkrila je da sve tvrtke pričaju slične priče. Dobar dio razloga za to leži u rezultatima istraživanja koje je napravio tim istraživača sa sveučilišta Stanford, a koje je otkrilo da ljudi misle da su njihova radna mjesta raznovrsnija nego što jesu.
Četiri priče koje je studija identificirala odgovaraju na pitanja koja si svatko treba postaviti prije nego što se odluči uzezi posao u nekoj tvrtki ili organizaciji.
Je li 'veliki šef' 'ljudska osoba'?
U ovoj priči spominjale su se dvije vrste šefa. Je li šef u tvrtki u kojoj želite raditi poput predsjednika osiguravajuće kuće koji povremeno direktno odgovara na pozive klijenata u korisničkoj podršci ili je on direktor koji ne dopušta nikome da parkira na njegovo mjesto kada je na godišnjem odmoru? Postavite si pitanje želite li raditi za prvog ili drugog.
Može li se 'mali čovjek' popeti do vrha?
Ovakvih je priča mnogo, jer su u nekim tvrtkama poput Southwest Airlines ili Harleyja-Davidsona ljudi napredovali od tajnica i upravljača teretnim liftom do predsjedništva ili barem vlastitog ureda. S druge strane, postoje tvrtke koje vaš potencijal neće njegovati već ćete zauvijek biti zarobljeni na svojem mjestu. Bit ćete cijenjeni, ali zarobljeni. Postavite si pitanje hoćete li moći napredovati i koliko brzo.
Hoću li dobiti otkaz?
U slučaju da vašu tvrtku pogodi val otkaza. Hoće li direktor te tvrtke prije otpustiti radnike, a zadržati svoja primanja identičnima ili će on smanjiti svoju plaću, a i plaće drugih vodećih ljudi kako bi što je više radnih mjesta tim novcem spasio?
Kako će šef reagirati na greške?
U mnogim organizacijama i tvrtkama, zaposlenici dobivaju otkaz zbog grešaka. Neke priče indiciraju da je ovo pitanje jedno od ključnih. Poznata je priča zaposlenika IBM-a koji je 1960-ih napravio grešku koja je tvrtku koštala 10 milijuna dolara. Kada je došao u ured direktora očekujući otkaz direktor mu je rekao da ga neće otpustiti kada je upravo potrošio 10 milijuna dolara na njegovu edukaciju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....