STRUČAN SAVJET

POZNATA FARMACEUTKINJA OTKRIVA NAJVEĆE KOZMETIČKE PREVARE I ZABLUDE 'Ne bacajte novac na ove popularne kremice, a pazite i na akcije!'

 
Ilustracija
 Profimedia, Alamy

Pjevačke, filmske i novinarske zvijezde najponosnije su kada nagrade i priznanja dobiju od kolega, jer ih smatraju najiskrenijima. Tako je i dr. sc. Asja Smolčić Bubalo, mr. pharm. skromno prokomentirala nagradu za životno djelo "Mr.ph. Antun Karlovac" koja joj je ove godine dodijeljena za osobit doprinos razvitku i usavršavanju farmaceutske struke, što je zapravo nagrada za njezino životno djelo.

No, s ovom nagradom ne završava njezin kreativni opus. Štoviše, kaže, da ima još puno zanimljivih ideja, za koje se nada da će ih realizirati. Umjesto čestitke, ovim smo povodom razgovarali o mitovima i zabludama u kozmetici.

Jamči li visoka cijena kozmetičkih proizvoda i njihovu ?

- Ne. Cijena, ponekad samo u psihologiji čovjeka određuje njihovu kvalitetu. No kod kozmetičkih proizvoda to nije tako. Takvo razmišljanje spada u kozmetičke mitove i zablude. Zašto? Zato što postoje dva mjesta gdje se kupuje kozmetika – parfumerije ili drogerije u kojima čovjek osjeća da sebi mora nešto pokloniti što će ga obradovati, dok ulaskom u ljekarnu očekuje da kupuje zdravlje, nešto što će poboljšati kvalitetu njegova života te da će imati zdraviju kožu, ten, ruke, noge...a ne samo dobiti osjećaj da si je nešto poklonio.

U parfumerijama se prodaju poznati brendovi čija se cijena formira ne samo na osnovi kreme odnosno aktivne supstancije koja je u nju ugrađena nego, cijenu formira luksuzno pakiranje, miris, dizajn, mjesto na polici... sve ono što privlači potrošača, ali i velike svote koje se ulažu u marketing. To su sve faktori koje treba platiti prilikom kupnje proizvoda koji se prodaju za 1000 kuna i više bilo da je riječ o kremama, losionima ili nekim drugim preparatima za njegu.

Međutim, kod poznatih brendova cijene sigurno opravdavaju i neke aktivne tvari koje dolaze iz njihovih istraživačkih laboratorija i u koje se ulažu znatna sredstva i angažiraju stručnjaci raznih znanstvenih profila. Takvi sofisticirani proizvodi blagotvorno djeluju na kožu, ali uvijek postoji dilema što zapravo dobivamo, a što očekujemo. Najčešće očekujemo 'make-ower' u smislu da ćemo zaustaviti godine i promjene na koži koje se dešavaju sukladno tim godinama. To nam priroda ne dozvoljava. Mi možemo izgledati samo njegovanije primjereno svojim godinama, rekla je za Slobodnu Dalmaciju.

Drago kamenje

Na tržištu se posljednjih godina nude skupocjene kreme sa zlatnim listićima, srebrnim prahom, prahom dragog kamenja... Što se s njima postiže?

- Jedna od najvećih zabluda koje su se pojavile posljednjih godina su upravo kreme sa zlatnim listićima. Naime, osnovno znanje iz kemije upućuje na činjenicu da molekula zlata, srebra i svih tih skupocjenih listića i prašine dragog kamenja sadržanim u tim kremama ne mogu prodrijeti kroz kožu u takvom molekularnom obliku. Ali vjerojatno djeluju na kupce psihološki da smo kupili nešto za sebe vrijedno i što nas je razveselilo, a u tom trenutku i ne razmišljamo o njihovoj učinkovitosti.

Još jedan farmaceutski kozmetički mit stvoren je kada su neke svjetski poznate tvrtke osmislile marketinški termin – hipoalergijska krema. Kupci takvih krema nikad se ne pitaju što to znači, ne pitaju ni nas ljekarnike ni dermatologe, nego misle da im one omogućuju dugoročnu upotrebu bez razmišljanja, a dokazano je da je to čisti marketinški trik zato što ni jednu firmu zakon ne obvezuje da izvrše dermatološke "patch testove" i dokažu tu tvrdnju jer to spada u domenu znanosti.

- Zabluda nisu pošteđeni ni biljni kozmetički pripravci!?

- Točno. Čovjek doživljava biljke kao prirodne, zdrave, bez konzervansa, relaksirajuće, ozdravljujuće i prema njima ima neki holistički pristup kao rješenje koje će im psihički i fizički poboljšati stanje organizma. Kad kažemo biljna aktivna tvar, onda svi očekuju da je netko ubrao tu biljku na polju, malo je doradio za potrebe kozmetičkog pripravka i ukomponirao je u neku kremu.

Međutim, istina je nešto drugo. Biljke su odavno izvor svih poznatih aktivnih supstancija kako za liječenje uzimanjem na usta, tako i za primjenu na koži. Međutim, mi se moramo upitati gdje to rastu tolike tone ljekovitog bilja koje bi morali dobiti kad bi zbrojili sve kozmetičke proizvode. Činjenica je da se danas 95 posto aktivnih tvari koje priroda proizvodi suvremenim kemijskim metodama sintetizira u laboratorijima.

Apsolutno tvrdim da ne postoji niti jedan proizvod ne samo na našem nego ni na svjetskom tržištu koji bi bio prirodan na način kako to kupci očekuju. To znači da ne postoji krema npr. bez konzervansa, a zakonski propisi daju nam mogućnost da ne deklariramo ono čega ima u nekim malim količinama, ali nas obvezuju da deklariramo one sastavnice koje se nalazi u koncentracijama koje su dozvoljene na tržištu i to prema njihovim kemijskim imenima što uglavnom potrošači ne razumiju. Isto tako ne postoje proizvodi koji su bez antioksidansa jer često sami dodaci kremama kao što su ACE vitamini koji spadaju u antioksidanse su ujedno i konzervansi.

Dakle, nema proizvoda na tržištu koji nije zaštićen od oksidacije i zagađenja, što je zaista i potrebno za kvalitetu proizvoda.

Nikola Vilić / HANZA MEDIA
Dr. sc. Asja Smolčić Bubalo, mr. pharm.

Kreme iz garaža

- Na tržištu je inflacija proizvoda za njegu kože, jesu li svi pod kontrolom?

- Mnoge kreme koje se nalaze na našem tržištu vrlo su diskutabilne jer imaju dozvole da se rade u okviru nekog obrta, u neodgovarajućim prostorima, pa čak i u garažama, a njihova kontrola je vrlo upitna, a mnogi je "proizvođači" vješto zaobilaze.

Prodaja takvih proizvoda odvija se na internetu, pomoću akvizitera, u raznim shopovima, na štandovima na pazaru, što je neadekvatno i ostavlja dovoljno vremena da se na tom putu sve što je u njima aktivno zagadi i oksidira dok stigne do potrošača.

Na taj se način 'na akcijama' povoljno prodaju i proizvodi kojima je istekao rok trajanja, a onda se kupci nemaju kome ni obratiti ako žele reklamirati proizvod, jer takvih proizvođača već sutra više nema na tržištu. Samo farmaceutska kozmetika iz ljekarne ili odgovarajućeg laboratorija podliježe najstrožim zakonskim propisima usklađenim sa zakonima Europske unije i sigurna je za potrošača ne samo u smislu njege već i u pogledu zdravstvene ispravnosti!

- Upravo se na nekim portalima reklamira krema od goji bobica koju preporučuje dr. Oz kao najidealniju kombinaciju vitamina C i hijaluronske kiseline. Koliko je u tome istine?

- Prvo je pitanje je li dr. Oz iza toga stoji, uostalom i sam je nedavno posvjedočio da mnogi njegovo ime zloupotrebljavaju za kojekakve reklame. U tom oglasu postoje dvije stvari koje nemaju smisla. Prvo, ako se nešto reklamira kao krema od goji bobica onda je njeno osnovno djelovanje antioksidativno, pa bi regeneracija kože trebala biti udarna poruka, a ne hijaluron i vitamin C koji su sastojci gotovo svake kreme i njihov učinak je nešto drukčiji.

Znači, tome ne treba vjerovati i kupnja takve kreme samo je dokaz neodgovornosti prema samome sebi. Ono što je bitno znati svakome tko vodi računa o njezi kože koja je ujedno i naš najveći organ, i o svome psihičkom i fizičkom zdravlju jest da njegujući kožu ne samo da postižemo zdrav izgled, nego nam se pruža i zadovoljstvo što se svakako uklapa u opću definiciju zdravlja, da je ono stanje fizičkog, psihičkog i socijalnog blagostanja, a ne samo odsustvo bolesti. Za svakog takvog čovjeka je ljekarna jedino pravo mjesto na kojem može dobiti savjet i kremu koja će mu dati uvjerljive rezultate, pa iz toga proizlazi i zadovoljstvo svakog pacijenta i kupca.

Koje su to kreme koje se nude u ljekarni?

- Sve kreme koje se nalaze na policama ljekarni spadaju u tzv. skupinu koju nazivamo kozmeceutici. To je termin koji je 80-ih godina prošlog stoljeća uveo dermatolog dr. Albert Kligman s idejom da se definiraju proizvodi koji u svom sastavu imaju aktivne tvari koje su ispitane na farmaceutskoj razini.

Takav pristup osigurava veću sigurnost pacijenata kod korištenja te skupine proizvoda i ono što je osobito važno, farmakološku djelotvornost, a to znači da točno možemo slijediti puteve korištenja takvih proizvoda. Sve što se nudi u našim ljekarnama su provjerene dermokozmetičke kuće koji svoje proizvode kreiraju u suradnji s dermatološkim institutima i farmaceutskom industrijom.

Stoljetno znanje

Što je s pripravcima koji se izrađuju po narudžbi kupaca?

- Ono što je za farmaceute dio struke koju trebaju baštiniti i u čemu imaju stoljetno znanje i prednost pred svim drugim zanimanjima to je izrada magistralnih i galenskih pripravaka. Naše osnovno obrazovanje, tradicija koju slijedimo i nove spoznaje koje usvajamo u svojoj struci omogućuju nam da ponudimo na tržištu kozmeceutike koji su izrađeni baš po mjeri pacijenata koji je u središtu našeg poziva.

Za izradu krema u ljekarni danas su nam dostupne, osobito nakon ulaska u EU, sve najkvalitetnije aktivne tvari koje se nalaze i u najskupljim kremama na svijetu, a naše znanje i stručne vještine omogućuju nam da stvorimo nosače aktivnih sastojaka koji će biti prilagođeni baš osobama koje žive u našem podneblju.

To se u medicini danas zove individualizirani pristup koji je sada 'in', gdje je u središtu našeg interesa konkretna osoba za koju radimo. Naime, mikro i makro sredina u kojoj živimo diktiraju ne samo sastav naše kože nego i promjene koje se u njoj dešavaju. Iz toga proizlazi da kozmetički proizvodi izrađeni u ljekarni ne samo da pružaju najveću sigurnost za pacijente nego se mogu prilagoditi njegovim životnim potrebama.

Nitko ne razmišlja o tome da neke kreme stoje godinama na policama trgovina pa aktivne tvari više ne djeluju, kao ni ugrađeni konzervansi, i da takve tvari nanose na lice, a da su kremu skupo platili zato što im se sviđa bočica koju spremaju za poslije, a istodobno tražimo organsku hranu i želimo da sve što pojedemo bude friško. Skupe kreme koje ne djeluju su opasne kao i loša hrana.

I u ljekarnama se mogu naći kreme u luksuznom pakiranju!?

- U ljekarnama koje se bave izradom krema kao što je i naša ljekarna Phyto Pharma mogu se naći i proizvodi koji zadovoljavaju pacijente ne samo u kvaliteti već i u luksuznom pakiranju, ako to traže. Mi smo, primjerice, kreirali jedinstveni brand 'Doktorice sa škoja' za kojeg smo u suradnji sa kiparskom radionicom Jakšić izradili kamene kutije koje su oduševile kupce kao vrlo originalno pakiranje.

Isto tako, postoje kozmetičke firme kao što je Nikel, koju je također osnovala magistra farmacije i koja nudi po pristupačnim cijenama vrlo kvalitetne kreme za njegu kože. Magistar farmacije osnovao je i firmu Magdis koja nudi široku paletu kozmetičkih proizvoda europske koja također dokazuje da znanstveni farmaceutski pristup daje proizvode koji mogu stati uz najpoznatije svjetske brandove. Iza svih tih farmaceutskih proizvoda zna se tko stoji, imenom i prezimenom i diplomama i kupci nam se u svakom trenutku mogu obratiti, iznijeti eventualne primjedbe, što na drugim prodajnim mjestima nije moguće.

Što kažete o kremama koje za 72 posto smanjuju bore, neke i za 95 posto, u samo 14 dana?

- Tvrdnje o "brisanju" bora jedna su od najvećih kozmetičkih zabluda, otkriva za Slobodnu. Svi proizvodi koje prate takve nerealne reklame samo mogu umanjiti ili minimalizirati izgled naborane kože, jer jednostavno stvaraju okruženje kako bi se spriječila dehidracija, ali ako ih zaboravimo nanijeti opet nam pogled u ogledalo donese razočaranje. Sve te marketinški dobro pripremljene kreme, serumi, maske samo mijenjaju izgled kože za vrlo kratko vrijeme, ali ne i njenu funkciju. Znanstveno je dokazano da bore u donjem dijelu lica uvijek ostaju vidljive.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 00:38