Na zagrebačkom Velesajmu sutra navečer počinje najnovije izdanje Bipa Fashion.hr-a. Dvadeset četvrto po redu njegovo izdanje i, kako se čini, jedini preostali veliki modni događaj u Hrvatskoj.
Tim koji čini gotovo stotinu ljudi nekoliko mjeseci priprema i realizira projekt u pet segmenata: kreativnom, produkcijskom, komunikacijskom, marketinškom i programskom.
U četiri dana koliko događaj traje svoje će kolekcije trinaest dizajnera predstaviti više od četiri tisuće ljudi, koliko ih svake godine posjeti i pogleda modne revije.
Nova era na sceni
Tako je Fashion.hr, očigledno, preživio sve te promjene o kojima modni znalci govore i novoj se situaciji, čini se, dobro prilagodio. Prošla je godina, naime, svakako označila početak neke nove ere na domaćoj modnoj sceni.
Najprije je ugašen Modni ormar, jedino strukovno modno natjecanje. Nakon odlaska profesorice Nine Režek Wilson sa zagrebačkog Tekstilno-tehnološkog fakulteta u mirovinu te zbog nedostatka sponzora, prošlogodišnje izdanje nije održano.
A onda su se krajem godine još dva velika modna događaja: Cro à porter i Fashion Week ujedinili su se u zajednički projekt, koji, čini se, nije baš zaživio. Nakon velikih prostora i raskošnih pista, svoje su revije smjestili u showroom u Centru Kaptol, gdje je u publici sjedilo samo pedesetak uzvanika, a izostao je i velik broj poznatih lica u prvim redovima. Sve je bilo, dakle, puno intimnije, ali i, kako se komentira u modnim kuloarima, svojevrsno razočaranje.
Veo tajni
Iako su organizatori spojenih događaja, Viktor Drago i Sarah Josipović, zadovoljni suradnjom, modni insajderi komentirali su da im nije jasno zašto se to dogodilo i što je bila svrha spajanja. Do samog početka tog malog eventa sve je bilo obavijeno velom tajne, a isto je i danas. Pripremaju, kažu, nešto za kraj travnja, ali detalje ne žele otkrivati.
Fashion Incubator, natjecanje mladih dizajnera čiji bi pobjednik dobio priliku izlagati potom na Cro à porteru, spojilo se, pak, s Fashion.hr-om.
Oni su imali i svoju inačicu natjecanja za mlade dizajnere, Lift, koju su potom spojili s Fashion Incubatorom te će njihov pobjednik, kao i prošle godine, svoju reviju predstaviti na Fashion.hr-u, ali onom jesenskom.
Pitamo direktora Fashion.hr-a Vinka Filipića što je potrebno za uspješan modni događaj.
- Definirati održivu viziju projekta, okupiti kvalitetan tim ljudi koji djeli strast prema istoj ideji i, naravno, naporan rad - objašnjava. Ni njihov događaj nije prošao bez promjena. Poznati modni brendovi kao što su Envy room i Elfs svoje su kolekcije, naime, odlučili od ove godine predstavljati samostalno. No, to nije ništa neobično, tvrdi Filipić.
- Kao najveća platforma za prezentaciju rada hrvatskih dizajnera, imamo svoj ritam, pravila i uvjete međusobne suradnje. Slična je situacija i s poznatim modnim brendovima. U tim okolnostima ponekad pronađemo zajednički interes za suradnju, a ponekad ne. Neka imena odlaze, a neka dolaze. Ove sezone imamo šest novih dizajnerskih imena, od kojih bih posebno izdvojio Arileo, Klisab i Luku - komentira.
I modna scena se, ističe, mijenja kao i sve drugo.
- Nove tehnologije diktiraju gotovo sve procese i tome se treba neprestano prilagođavati. Živimo u najizazovnijem dobu u povijesti čovječanstva, ali ono krije i mnoge zamke, koje treba znati prepoznati. U tom smislu, očekujem da će i sljedeće godine biti vrlo intenzivne za sve igrače na tržištu, pogotovo one manje - kaže Filipić.
Žilava scena
S druge strane, ističe, modna scena u Hrvatskoj nije otok, tj. podložna je globalnim trendovima. Dio smo Europske unije, tržište se za sve aktere otvorilo, međutim, jako je malo naših dizajnera, smatra, spremno za to tržište.
- Na nacionalnoj razini također je vrlo dinamično. Neki su se dizajneri pozicionirali kao uspješni brendovi, mnogi su i propali, a slično je i s modnim događajima. Očekujem da će proces koji će definirati nova pravila na modnoj sceni potrajati još neko vrijeme, ali domaća modna scena je žilava i sigurno će iz toga izaći još jača. U tom smislu, silno se radujem i velikoj obljetnici Varteksa, koji sljedeće godine slavi sto godina postojanja. To je brojka s kojom se malokoja modna kuća u Europi može pohvaliti - kaže Filipić.
Već sezonama Fashion.hr surađuje s tjednima mode u regiji. Ove sezone povezuju dizajnere s najpoznatijim regionalnim tjednima mode, a koji će se ove godine predstaviti u sklopu Beogradskog tjedna mode. Predstavljanje kolekcija natjecateljskog je karaktera i pobjednik će nastupiti najesen u programu Fashion Scout u sklopu Londonskog tjedna mode. Hrvatsku predstavljaju dizajnerski dvojac Klisab, Gala Vrbanić, Yuniku i Mirjana Klepić.
Da su se globalni trendovi u modnoj industriji promijenili, slažu se i u Fashion weeku i Cro à porteru.
- Kao dva odvojena projekta, aktivno smo izgrađivali domaću modnu scenu i sada se smatramo odgovornima da sudjelujemo u njezinoj transformaciji na novu, zreliju razinu. Suradnjom smo izuzetno zadovoljni jer se naš projekt više ne temelji samo na prikazivanju kolekcija i revijama nego na cjelokupnom poduzetničkom savjetovanju, širenju na druga tržišta i proizvodnji - kaže Sarah Josipović i pojašnjava da će projekt od sada funkcionirati kao sveobuhvatna i cjelovita platforma koja će predstavljati domaći dizajn na svim razinama u Hrvatskoj i u inozemstvu. No, kolekcije hrvatskih dizajnerskih imena, otkriva, predstavljat će se dvaput godišnje pod imenom Fashion Week Zagreb.
- Planovi su ‘zajedno jako naprijed’, a iduće izdanje Fashion Weeka Zagreb održat će se krajem travnja, o čemu ćemo uskoro obavijestiti javnost - najavljuje.
Zdrava konkurencija
No, kako su izjavili i prije, u “starom” konceptu dizajneri nisu više vidjeli financijsku isplativost. Stoga smo i dizajnere pitali što oni misle o svemu tome.
Kako smo doznali, producirati samostalnu reviju nije jeftino. Samo manekenke, ako ih je primjerice 20, koštaju desetak tisuća kuna. Tu su onda i troškovi najma prostora, rasvjete, stolaca, šminkanja, frizura, kolekcije. Pedeset tisuća kuna donja je troškovna granica, kažu upućeni, ispod toga ne ide. Ipak, na modnom događaju poput Fashion.hr-a dizajneri plaćaju jedino manekenke i svoju kolekciju.
Ivica Skoko je tako od samih početaka dio ekipe s Fashion.hr-a i nije preskočio nijednu sezonu.
- Struktura, koncepcija i način na koji Vinko Filipić to radi meni se sviđa. Tim je profesionalan i upravo je to način na koji ja želim prezentirati svoje haljine.
Unatoč tome što smo malo tržište, mislim da smo već pretekli, primjerice, Tjedan mode u Pragu. Žao mi je što Fashion week kao platforma nije opstao. To nam je kao mladim studentima bila prva pista. Ali, i to se razvodnilo. Nemam ništa ni protiv Cro à portera, odlazio sam kao gost gledati revije svojih kolega - kaže Skoko i ističe kako je tržište domaćih dizajnera zapravo cijela regija. Barem u njegovu slučaju.
S tim da je kvaliteta najvažnija, slaže se i Zoran Aragović, dizajner koji stoji iza brenda Bite my style. Ako to imaš, ništa nije upitno.
- Konkurencija je uvijek zdrava, govorili o modnim događajima ili dizajnerima. Dizajneri će već vidjeti gdje im je bolje. Možda se u većoj konkurenciji teže probiti, ali ako si dobar, ima mjesta za sve - komentira.
Kada se Đurđica Vorkapić iz Hippy Gardena prije pet godina odvažila napustiti modne događaje i održati, kako kaže, pionirsku samostalnu reviju, bio je to izazov.
No, njoj se to činilo kao jedini ispravni put.
- Kad sama organiziram, mogu utjecati na cijelu produkciju. Ali, činilo se i kao jedini ispravan put. Ne moram se vezati uz sponzore, mogu sama za svoje klijente osmisliti priču... - komentira. Dizajner mora procijeniti kada je spreman za to. A koliko će biti zahtjevno producentski, sami odredite.
Robert Sever je, pak, imao drugačiji put. Najprije je trinaest kolekcija predstavio samostalno, a onda se pridružio timu Fashion.hr-a.
Promjene na sceni su dobre, smatra. Kao i pročišćavanje.
- Mislim da će se to nastaviti i onda će se vidjeti tko gdje pripada, koji event i koji dizajner mogu opstati. U svakom slučaju, konkurencija je zdrava - zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....