Paulina Cetina sve rijeđe mora odgovarati na pitanja čime se točno bavi. Ona je streamerica na Twitchu vodećoj svjetskoj platformi za različite prijenose uživo. Kada je počela, prije četiri godine, stvari su naravno bile posve drugačije, ali danas je ova 23-godišnja studentica iz Zagreba itekako poznata.
Ona je AmeysHouse, ili skraćeno Amey, producentica i kreatorica sadržaja te lice multimedijalnog kanala GameBar TV. I pasionirana gejmerica sa životopisom dugim 15 godina.
“Rano sam počela igrati videoigre, već u prvom razredu osnovne škole. Igranje igara kod mene je povezano s učenjem engleskog jezika. Sjećam se da sam se malo pravila važna dok smo na satu engleskog učili boje jer sam ih ja već znala, i to zahvaljujući Pokémonima. Naime, dok sam igrala te igre, susretala sam se bojama koje nisam znala pa sam u velikom rječniku tražila što znače”, prisjeća se Amey pa kaže da su njezina dva starija brata zaslužna za to što je toliko rano razvila ljubav prema videoigrama, ali i njezine prijateljice s kojima je igrala klasike poput “Super Mario Bros.” i “Donkey Kong”. Zanimljivo je i da su mnogo truda morale uložiti da bi ih igrale.
“Obitelji koje su imale djevojčice nisu imale igraće konzole već računala, no mi smo svejedno pronalazile put do igara, prvenstveno preko emulatora. Išle smo jedne kod drugih, družile se i igrale igre”, objašnjava.
AmeysHouse i WoW
U ranim srednjoškolskim danima u njezin je život ušla igra “World of Warcraft” (WoW). Pseudonim ili umjetničko ime pod kojim danas radi sadržaj, nastao je upravo tijekom tih dana. Kako kaže, sve je počelo s ljubavlju prema ljubičastoj boji.
“Jedan od mojih najranijih online nadimaka bio je ‘Amethyst’, po uzoru na istoimeni dragi kamen. Koristila sam ga kada sam napravila svog prvog lika u igri World of Warcraft - čarobnicu iz rase Krvavih vilenjaka odjevenu u ljubičastu haljinu. No, moji ga tadašnji kolege iz gilde zbog lošeg poznavanja engleskog jezika nisu mogli izgovoriti pa su ga skratili na ‘Ame’. Ubrzo nakon toga dobio je sufiks ‘y’, pa je ‘Amethyst’ i službeno postala ‘Amey’”, a kad je počela koristiti Twitch postala je ‘AmeysHouse’.”
Nije joj žao, kaže, što je sve te silne sate provela u Azerothu, mjestu radnje igre. “Bio je to moj bijeg od stvarnost. Dok sam igrala, nisu me morile svakodnevne brige. Možda nisam radila uobičajene stvari koje su radili moji vršnjaci, međutim ja sam igrajući tu igru stekla prijatelje s kojima sam i danas u kontaktu. Igra me naučila i odgovornosti, a najbolje sam ocjene imala dok sam igrala”, kaže Amey.
Dolazak na Twitch
Amey je 2014. poželjela svoju ljubav prema videoigrama podijeliti s drugima pa je počela raditi gaming sadržaj koji je objavljivala na YouTubeu. No, kada je ono što je radila pokazala bliskim ljudima, oni je nisu podržali. To ju je obeshrabrilo, ali ne i porazilo. Twitch kanal otvorila je 2017. godine. “Htjela sam da netko igra sa mnom”, kaže Amey. Želja joj se ispunila.
Amey kaže da prosječni prijenos na Twitchu traje oko četiri sata te da se svi prijenosi koji traju manje od tri sata smatraju ‘kratkima’. “Oni koji rade prijenose od četiri sata odrađuju, moglo bi se reći, ‘pola radnog vremena’, dok oni koji prenose osam sati - ‘puno’. No te podjele nisu uklesane u kamenu. Jedino pravilo koje na Twitchu nedvojbeno vrijedi je ono da je više - bolje”, kaže i dodaje da njezini uglavnom traju između dva i četiri sata.
S obzirom na to da Amerikanci čine nešto manje od četvrtine svih gledatelja Twitcha (na drugom su mjestu Nijemci, koji čine nešto više od 6,5 posto gledatelja), Amey svoje prijenose organizira uglavnom u večernjim satima, najčešće oko 20 sati. “Što bi stream dulje trajao, to bi rastao broj gledatelja. Dobar mamac za gubitak sna”, šali se.
Pravila streamanja
Amey navodi da streaming može, ali i ne mora biti tehnološki složen pothvat. “Najosnovniji prijenos može se realizirati pomoću modernijeg pametnog telefona i stabilne internetske veze te ne zahtijeva velike izdatke”, pojašnjava i dodaje da kvalitetniji prijenosi ipak traže veća ulaganja. “Mnogi streameri svoje prijenose rade iz pravih studija ili svoje sobe pretvore u studije. Imaju dva ili tri računala, najmanje tri monitora, zeleno platno poput onog koje se koristi u filmskim studijima, svjetla, mikrofone, slušalice te prilagodljive miksete za montažne prijelaze te puštanje animacija. To, međutim, ne bi trebalo nikoga obeshrabriti jer se solidan posao može napraviti pomoću mobitela, pristojnog računala, slušalica s mikrofonom i web kamere.”
Ostave li se tehnički aspekti prijenosa po strani, platforma je, zapravo, objašnjava Amey, brza i jednostavna za korištenje. “Na YouTubeu, primjerice, prije prijenosa morate pripremiti sliku, opis, naslov i oznake. Twitch to od vas ne traži”, kaže te dodaje da je za dobar stream najvažnija mentalna priprema, odnosno dobro raspoloženje. “Gledatelji uvijek nanjuše sve promjene u vašoj energiji i to se odmah odrazi na atmosferu pa ne radim stream kada se ne osjećam dobro”, navodi Amey i dodaje da je ponekad znala započeti prijenos unatoč lošem raspoloženju te da joj se ono popravilo čim je počela pričati sa svojim gledateljima. Upravo se jednog takvog Amey najradije sjeća.
Twitch pratitelji
Gripozna, nenašminkana, obučena u pidžamu i umotana u deku odlučila je uživo u prijenosu prvi puta u životu odigrati popularnu digitalnu kartašku videoigru “Hearthstone”. “Izmislila sam na licu mjesta i bez ičije pomoći neke štosne špilove karata te s njima dobivala dvoboj za dvobojem. Glupirali smo i smijali. Atmosfera je bila jako pozitivna”, kaže Amey i dodaje da je poveznica za njezin prijenos došla do jednog poznatog korisnika Twitcha koji je potom došao na njezin kanal pogledati što se to događa. “Ja ga nisam ni primijetila! Cijela je situacija bila jako smiješna jer su mi svi poslije rekli da sam propustila priliku da se ‘proslavim’. I poslije prijenosa sam bila zbunjena, a situacija mi je postala jasna tek nakon što sam pogledala snimku.”
Iako se trenutno može pohvaliti s više od 6.600 pratitelja na Twitchu, među kojima je više od 150 pretplatnika, korisnika koji njezin rad podržavaju putem mjesečne pretplate te više od 3.000 pratitelja na Instagramu, Amey ističe da su te brojke nestabilne i nesigurne jer ovise o brojnim faktorima poput učestalosti prijenosa i igara koje se igraju tijekom prijenosa. “Puno je ljudi tijekom godina sudjelovalo u raspravama i gledalo moje prijenose. Većina njih dođe i ode ovisno o tome što ih interesira, a manji broj njih postanu lojalisti, vjerni pratitelji. Njih je uvijek manje nego ostalih gledatelja, no s njima ima prijateljski i blizak odnos. Oni su mi poput obitelji”, objašnjava Amey.
U iščekivanju streama
Čak i kada je ganjala i ostvarivala vrhunske rezultate u MOBA-i (Multiplayer Online Battle Arena) “Heroes of the Storm”, što je trajalo od 2017. do sredine 2019. godine, Amey je najviše uživala u prenošenju znanja gledateljima. “Kad bih vidjela da stotinjak ljudi uzbuđeno čeka prijenos i raspravlja, osjetila bih nevjerojatan ushit”, prisjeća se.
Tu bliskost s Amey neki znaju krivo protumačiti i onda nje napraviti nešto nezdravo.
“Ponajviše sam imala iskustva s tim da si neki gledatelj umisli da smo u bliskom odnosu koji oni ne vide kao samo prijateljski. To se manifestira na više načina. Neki misle da polažu pravo na tebe samo zato što pričate tijekom prijenosa ili zato što su možda kupili pretplatu na kanal. Drugi, oni opsesivniji, stvarno pomisle da ste u odnosu. Kada im ja pokušam objasniti svoju stranu, tada mi prijete, vrijeđaju me i ucjenjuju”, kaže Amey te otkriva da takvi znaju pribjeći “doxingu” - zlonamjernom objavljivanju osobnih podataka osobe kojoj žele nauditi. “Dobro je što danas postoje alati koji osobama pomažu da se zaštite od takvih napada. Uz to, pazim na sve što govorim i pokazujem jer postoje ljudi koji će zapamtiti ama baš svaku sitnicu koju ja kažem. Svima koje se žele baviti prijenosima putem Twitcha, a posebno djevojkama, savjetujem da prije otvaranja profila provjere jesu li njihove osjetljive informacije nedostupne.”
Zarada na Twitchu
Amey kaže da svoj Twitch kanal trenutno vidi kao hobi, a ne kao pravi posao. To, međutim, ne znači da na svojim prijenosima ne zarađuje. Twitch svojim korisnicima nudi nekoliko modela zarade - pretplate, donacije svih vrsta te nekoliko modela koji su specifični za Twitch poput poklonjenih pretplata, emojije (na Twitchu se zovu “emotovi”) i “navijanja” (eng. cheer). Amey si na Twitchu može zaraditi, kako kaže, pristojan džeparac te svoju aktivnost na platformi uspoređuje s onom uličnog svirača.
“Nestabilan je to prihod, a konkurencija velika. Potencijal za zaradu definitivno postoji, ali zahtijeva puno vremena. Zarada nije zagarantirana čak ni ako svaki dan nešto prenosiš”, dodaje. Poduzetna streamerica zato već dvije godine surađuje s multimedijalnim kanalom GameBarom. “Sve je počelo na preporuku moje dobre prijateljice koja je u to vrijeme već kreirala sadržaj za kanal. Za GameBar sam kao voditeljica odradila jedan turnir u MOBA igri 'League of Legends'”, kaže Amey. Tvrtka za proizvodnju filmova, video sadržaja i televizijskog programa Broadcast.hr GameBar je kupila u prosincu 2020. godine. Amey kaže da je to kanalu dalo vjetar u leđa te da je ona dobila nove uloge i angažmane. “Trenutno sam producentica i kreatorica sadržaja. Osmišljavam dio našeg programa, pišem tekstove, vodim talk show ‘AFK’ (skraćenica engleske krilatice ‘away from keyboard’ koja bi u slobodnom prijevodu na hrvatski glasila ‘nisam pri tipkovnici’, op. a.) s poznatim hrvatskim esportašem Vedranom ‘Vecom’ Jelavićem”, dodaje.
'Volim esport!'
Amey esportove, sadržaj koji na Twitchu uživa veliku popularnost, vidi kao pozitivnu stvar i jako je veseli što im u Hrvatskoj raste popularnost. “Prije nego što sam na Twitchu počela sama raditi prijenose, na njemu sam redovno gledala natjecanja u esportovima. Puni su napetosti, iznenađenja i neočekivanih situacija. Esportovi su definitivno vrlo bitno za industriju videoigara u cjelini. Natjecateljske igre bez svoga esporta su jednostavno mrtve. Zato je Hrvatski Telekom e-Liga sjajna jer igračima daje prostor da pokažu sve što znaju. Važno je da scena živi”, kaže te dodaje da esportovi pomažu i u eliminaciji dosadnih stereotipa o igračima videoigara.
“Postoje ljudi koji žele poduprijeti ovaj oblik igranja, ali zbog nedovoljno znanja radije ostaju po strani. Igrače se, nažalost, još uvijek percipira kao lijenu djecu koja gube dane na računalu i zato se esportove ne shvaća ozbiljno. Djelatnici u esportovima često se susreću sa šutnjom i ignoriranjem, a zna ih se i otpisati kao nekompetentne. Trebali bismo ujediniti snage kako bi se pomaknule granice i promijenila percepcija esportova te videoigra u cjelini.”
Prijavi se OVDJE - https://eliga.hr/
Sponzorirani sadržaj omogućio Hrvatski Telekom