Igrajte kao nikad prije, stoji otisnuto na Sonyevoj konzoli. Obećanje je to koje se ne bi trebalo davati lako, pogotovo u ovoj industriji. Videoigre su od svojih početaka prevalile toliki put, što u tehničkom, što u umjetničkom smislu, da takva tvrdnja istovremeno djeluje i nevjerojatno jer gotovo je nemoguće zamisliti da ovo što danas živimo nije vrhunac. Sony je evidentno uvjeren da do tog vrhunca još nismo stigli. Što to oni znaju da mi ne znamo?
Za početak, novi Playstation 5 pokazuje da je minimalizam “out” jer je PlayStation 5 velika konzola i mnogi će se namučiti dok joj budu tražili mjesto u svojim komodama i stalcima za audiovizualnu opremu. Konzola u horizontalnoj poziciji ostavlja dojam svemirskog broda, pogotovo kada plavo svjetlo obasja bijele plohe, a u vertikalnoj više nalikuje modernom neboderu. Uređaj nije nimalo suptilan, što je osvježavajuća promjena u odnosu na PlayStation 4 koji pored nje izgleda dosadno. Vodeći arhitekt PlayStation konzola Mark Cerny rekao je da su se on i njegov tim fokusirali na skraćivanje vremena učitavanja sadržaja te da je to bio najveći zahtjev Sonyjevih studija za razvoj videoigara.
Dok sam igrao “Astro’s Playroom” i “Marvel’s Spider-Man: Miles Morales” nisam primijetio ikakva učitavanja ili zastoje, odnosno stalno sam bio “u igri”, nikad daleko od akcije. Brzina tvrdog diska bila je osobito uočljiva kada sam zavrtio neke PS4 igre koje su se s tim učitavanjem često znale mučiti. "Bloodborne" bi mi na PS4 tijekom učitavanja pojedinog dijela svijeta stigao pokazati tri ili četiri opisa nekih predmeta dok PS5 tijekom tih istih učitavanja pokaže svega jedan.
Zvuk iz stotina izvora
Procesor i grafička kartica također su napravljeni posebno za potrebe PS5-ice, a oboje se temelje na AMD-ovoj tehnologiji. Procesor je prilagođeni osmojezgreni Zen 2, a grafička bazirana na RDNA 2 arhitekturi. Procesor je promjenjive brzine s maksimum od 3,5 GHz, a grafička je sposobna odraditi 10,28 teraflopova. Zahvaljujući tim komponentama, igrači će igre moći igrati u 4K rezoluciji s visokim dinamičkim rasponom boja (HDR), većim stupnjem realizma (konzola omogućava “ray tracing”) i osvježavanjem slike od 120 puta u sekundi. Uz to, konzola koristi i naprednu tehnologiju za reprodukciju zvuka koja igraču dopušta da čuje zvukove iz više stotina različitih izvora unutar igara.
Usprkos snažnim komponentama i veličini, konzola je praktički nečujna, a da mi LED svjetla ne pokazuju da je upaljena, ne bih ni znao da radi. Igračko iskustvo ovisit će o tome na kakvom televizoru ili monitoru igrate, kakav zvučni sustav imate te igrate li pomoću PlayStationovih slušalica. Vidjevši kako PS5 izgleda na modernom 4K televizoru s HDR-om te za igre specijaliziranim načinom rada teško mi je zamisliti da ću PS4 ikada opet upaliti. Istini za volju, skok s rezolucije od 1920x1080 piksela na 4K možda nije toliko dramatičan kao onaj sa starih televizora na one u HD rezoluciji, međutim skok na 4K donosi opipljiv skok u realizmu i detaljnosti slike.
Tijekom igranja “Marvel’s Spider-Man: Miles Morales”, igre koja pretendira na fotorealizam, bilo je situacija gdje su računalno stvorena lica ljudi bila toliko emotivno uvjerljiva da sam zaboravio da ne gledam stvarne ljude. DualSense kontroler koji je dio osnovne opreme koju će dobiti svaki igrač koji kupi konzolu (uz, naravno, nužne kablove) oblikom ne odstupa značajno od DualShocka 4, kontrolera PlayStationa 4, ali se svejedno uklapa u estetiku nove konzole, ponajprije zbog zavinutih linija koje odjeljuju bijeli od crnog dijela. Mudro je odlučeno da “gljive” te L i R tipke ostanu crne, dok su PlayStation tipke i tipke smjera prozirne. Srednja višefunkcijska tipka ovaj je puta bolje uklopljena u ukupni dizajn, a svjetlo koje pokazuje da kontroler radi decentno i minimalno. Kontroler je približno iste veličine kao i DualShock 4, možda je malo veći, a u rukama leži jako dobro.
Sve su tipke pristupačne, a L2 i R2 tipke bolje su realizirane nego na DualShocku 4 jer se brže pritišću i vraćaju u osnovnu poziciju. Također, oba para L i R tipki veće su i čvršće nego prije. U odnosu na PS4 kontroler DualShock 4, DualSense sadržava znatno suptilniji sustav haptičkih povratnih informacija. “Astro’s Playroom” služi kao ogledni primjer svega što može DualSense i zaista daje nadu da će kreativci iz razvojnih studija obilato koristiti ovu funkcionalnost kontrolera. U rukama osjetite razliku između hodanja po pijesku, metalu ili plivanja u vodi. Udarci, skokovi, trčanje i letenje sa sobom nose drukčije povratne informacije, a interesantno je i da igrač na sadržaj može utjecati i preko mikrofona tako što će u njega puhati.
Nije teško zamisliti kako se ovim opcijama mogu okoristiti igre u kojima je naglasak na šaketanju ili mačevanju. Nadalje, L2 i R2 tipke sada pružaju otpor prilikom stiskanja, što znači da će igrači bolje osjetiti kako je to pucati iz vatrenog oružja ili luka.
Psihološki efekt
Operativni sustav PS5-ice jednostavan je i pristupačan, a glavna mu je odlika brzina kojom se sve odvija. Igrači, primjerice, dobivaju informacije o tome koliko im je vremena ostalo da završe određeni zadatak, a videi u kojima se vidi kako su stekli određeni trofej spremni su za brzo dijeljenje s prijateljima i internetom. Od zanimljivijih igara koje će se moći igrati prvog dana ističu se prerada kultnog “Demon’s Souls” te spomenuti “Marvel’s Spider-Man: Miles Morales”.
Pretplatnici PlayStationovog Plus servisa na PS5-ici će moći zaigrati 18 PS4 igara, a svi će moći zaigrati pregršt popularnih igara većih i manjih razvojnih studija. Davati sud o PlayStationu 5 na samom početku njegova života nezahvalan je posao budući da svaka konzola na ispitu izvrsnosti prolazi ili pada na temelju igara koje će se na njoj, i samo njoj igrati.
Uz to, studijima za razvoj igara nekada treba više godina da se upoznaju s arhitekturom konzole i maksimalno iskoriste njezin hardver. Jednako tako, impresivne grafičke mogućnosti nisu garancija da će igre automatski biti bolje. PS5 mora se stoga vrednovati na temelju potencijala koji pokazuje i opcija koje su na raspolaganju razvojnim studijima. Da, 4K grafika i HDR izgledaju super, međutim najvažnije stvari koje PS5 donosi su eliminacija dugih učitavanja i složeniji sustav haptičkih povratnih informacija. Brzi tvrdi disk potencijalno bi mogao drastično promijeniti psihološki doživljaj igranja jer igračima jednostavno neće dopustiti da spuste kontroler jer su zbog opetovanih poraza upali u egzistencijalnu krizu.
DualSense bi za igre mogao napraviti ono što dosjetke poput “4D” kina nisu uspjele napraviti za doživljaj gledanja filmova - mogao bi povećati emotivni utjecaj koji neka igra ima na igrača i pomoći u prenošenju istih na igrača. Ne znam za vas, ali meni produljivanje i produbljivanje osjećaja uronjenosti u umjetnost zvuči kao velika stvar i zato sam uzbuđen zbog PlayStationa 5.
*Igraću konzolu PlayStation 5 Jutarnjem je za potrebe pisanja ove recenzije besplatno ustupio PlayStation
PlayStation 5 u Hrvatsku dolazi 19. studenog, i to u dvije verzije. Konzola s čitačem optičkih medija košta 3.849 kuna, dok će verzija bez njega koštati 3.099 kuna
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....