KRITIKA VIDEOIGRE

Odigrali smo ‘Stellar Blade‘: Borbe su fantastične, priča neskladna, a tretman jedne žene - problematičan

Sve ideje koje je utkao u igru i minuciozno dizajnirane borbe redatelj Kim Hyung-Tae skoro je proćerdao kada je odlučio da je važno da je Evino tijelo idealno te igraču omogućio da je oblači u lascivne outfite

Akcijska avantura iz trećeg lica "Stellar Blade" (hrv. zvjezdana oštrica) korejskog studija za razvoj videoigara Shift Up i redatelja Kima Hyung-taea dotjerana je videoigra s melodramatičnom i nezgrapnom pričom, složenim i uzbudljivim borbama te oku ugodnom protagonisticom čije je idealno tijelo prije izlaska igre oživjelo dugotrajan sukob oko prikaza žena u videoigrama. Iako joj je fabula sazdana uglavnom od općih mjesta, a igrački segment od oprobanih rješenja, Kimova je igra šarmantna i spektakularna, a ponajprije zabavna. Pokreti protagonistice i njezinih neprijatelja majstorski su animirani, a postapokaliptična verzija Zemlje na kojoj se radnja odvija nešto kreativnija i stiliziranija od drugih postapokaliptičnih Zemalja. S obzirom na to da je "Zvjezdana oštrica" prva blockbuster (AAA) igra studija Shift Up, Kimov umjetnički pothvat djeluje još impresivnije, što je izdavač igre Sony Interactive Entertainment jamačno već notirao.

"Zvjezdana oštrica" (držat ću se ovog prijevoda iako je engleska riječ "stellar" višeznačnica te se naslov zbog toga može prevesti i s "izvanredna oštrica") govori o pokušaju ljudskog roda da Zemlju oslobodi od čudovišnih stvorenja Naytiba. Igrač u igri kontrolira vojnikinju Evu (glas joj daje Rebecca Hanssen), pripadnicu 7. padobranskog odreda Kolonijalne vojske, jednog od brojnih odreda koje je čovječanstvo na Zemlju poslalo kako bi porazilo Naytibe.

Suosjećajna i topla igra

Nakon što stigne na planet, Eva uoči da napad baš i nije uspio te da je većina njezinih suborkinja izginula. Demoralizirana Eva zatim na Zemlji sretne suborkinju Tachy (Alexandra Constantinidi) i njih se dvije stanu boriti protiv Naytiba. Eva i Tachy uspiju se probiti do mjesta na kojemu su se pripadnice Kolonijalne vojske trebale okupiti te se tamo sukobe s jednom snažnom Naytibom i poraze je. Prije nego što njih dvije krenu dalje, zaskoči ih još jedna Naytiba te nakon borbe ubije Tachy. Evu od sigurne smrti spasi skupljač otpada Adam (Nezar Alderazi) te je odvede u uništeni velegrad Eidos 7. Adam potom zamoli Evu da u njemu pronađe snažnu bateriju i zajedno je s njim odnese u grad Xion, posljednje utočište ljudi na Zemlji, i vrati ga u život. On je obeća da će je nakon što spase Xion odvesti do njezine mete - moćne Alpha Naytibe koja se nalazi nedaleko od Eidosa 7. Eva prihvati tu pogodbu i krene u potragu.

Kim priču "Zvjezdane oštrice" izlaže s pomoću neinteraktivnih filmskih scena, dijaloga likova koji se događaju tijekom interaktivnih dijelova igre i svojevrsne enciklopedije o igri koju igrač stvara igranjem, a koju čine opisi likova i neprijatelja te razni više ili manje korisni dokumenti - transkripti razgovora, dnevnici, upute i sl. Paradoksalno je to što su te neinventivne pripovjedačke tehnike u mainstreamu pustile duboko korijenje jer igrač mora prekinuti igranje kako bi zapamtio, analizirao i shvatio. Takva režija ima dvije neželjene posljedice - igrač previše čita i gleda te je nepotrebno hiperinformiran, pa ga je teško iznenaditi. U "Zvjezdanoj oštrici", kao i mnogim mainstream igrama, nema prostora za ambivalentnost, nečega na što se vještiji autori u drugim umjetničkim granama oslanjaju, a obrati, kojih ima četiri-pet, zbog te hiperinformiranosti igrača i doslovnosti nisu ni približno efektni koliko bi mogli biti, a neki čak djeluju diletantski.

"Zvjezdana oštrica" nastoji dati odgovor na svevremensko pitanje - što to znači biti čovjek. Iako je smještena u daleku budućnost u kojoj su umjetna inteligencija i transhumanizam sveprisutni i općeprihvaćeni, gotovo svi likovi u igri, bez obzira na to koliko groteskno izgledali, nadasve su ljudski. Razlozi zbog kojih svi oni rade to što rade razumljivi su nam i bliski. Povijest čovječanstva puna je priča o ugnjetavanima koji su se suprotstavili nasilnicima, ali o dugotrajnim negativnim posljedicama sukoba koji se temelje na manipulacijama i obmanama. "Oštrica" na momente za biti suviše sladunjava, međutim nikad nije cinična. Dapače, Kim ostavlja dojam iskrenog emotivca koji slavi dobrotu. Premda se uglavnom svodi na borbe s nemilosrdnim neprijateljima, "Zvjezdana oštrica" suštinski je zapravo suosjećajna i topla igra, a brižna i uslužna protagonistica Eva utjelovljenje tih ideja.

image
Shift Up/Playstation/Sony Interactive Entertainment/
image
Shift Up/Playstation/Sony Interactive Entertainment/

Grad Xion, Evin privremeni dom, živopisna je sredina, baš kao i ljudi koji u njemu žive. Neigrivi likovi koje u njemu upozna uglavnom jedva spajaju kraj s krajem i u njoj vide spasiteljicu koja će ih izbaviti iz bijede. Iako usputnih zadataka koje joj žitelji Xiona zadaju definitivno ima previše, igrač će ih htjeti odraditi upravo zbog Evine blage prirode. Jednom sam ljubavnom paru tako pomogao da ponovno pronađe smisao života, jednom sam frizeru omogućio da nastavi raditi svoj posao, a jednom učenjaku da stekne nova znanja. Iako je većina ti sporednih zadataka u igračkom smislu šablonska - morate pronaći neke predmete koji se nalaze u nekoj zabačenoj i neprijatelja prepunoj regiji te ih potom vratiti njihovim vlasnicima - emocije i pogledi na život koji su u njih utkane čine ih vrijednim pothvatima.

Spektakularni pogibeljni plesovi

Adrenalinske borbe Eve protiv Naytiba okosnica su "Zvjezdane oštrice" te njezine najveće atrakcije. Neprijatelji s kojima će se ona sukobiti mogu se podijeliti u tri grupe - oni s tek par poteza i praktički nikakvom obranom, oni s nekoliko osnovnih poteza, par opasnih kombinacija te rudimentarnom zaštitnom opnom, oni s raskošnim arsenalom raznih poteza, šačicom smrtonosnih kombinacija te otpornom zaštitnom opnom. Primarno oružje s kojim će ih napadati futuristička je inačica mača, a na raspolaganju ima i dron koji se može pretvoriti u nekoliko različitih vrsta vatrenog oružja te razne bombe. Iako na sebi ima solidnu zaštitnu opnu, Eva će napade Naytiba nastojati pravovremeno ili akrobatski izbjeći ili parirati s mačem.

Borbe u "Zvjezdanoj oštrici" dizajnirane su tako da potiču pariranje i izbjegavanje, a obeshrabruje srljanje. Kim od igrača očekuje da svakog neprijatelja prvo prouči, a potom napadne. Primjerice, ako između dva poteza neprijatelja prođe dosta vremena, igrač ga može pokušati napasti složenijom kombinacijom. Međutim, ako se preračuna i zamahne jednom previše, neprijatelj će ga kazniti. Igrač će vrlo brzo uočiti da je neke poteze bolje parirati, a neke bolje izbjeći. Bit će borbi u kojima će odluku o tome što napraviti morati donijeti u zadnji čas. Ako dovoljno puta savršeno izbjegne ili parira napade Naytiba, Eva će dobiti priliku izvesti jedinstven potez ili kombinaciju poteza. Srazovi s drugom i trećom skupinom Naytiba - onima koje Evu mogu lišiti života ako nije oprezna - nerijetko se pretvore u spektakularne pogibeljne plesove. Dobar dio neprijatelja iz te dvije skupine, a posebice oni iz treće, umiju izvesti zaista složene kombinacije poteza koji će namučiti čak i iskusne igrače akcijskih igara. Pri tom, gotovo svi potezi Naytiba čitljivi su i jasni te ih se može ili izbjeći ili parirati. Igrača će tek pred kraj igre "zaskočiti" par neprijatelja koji mogu izvesti potez koji će, ako ga ovaj ne spriječi i neovisno o tome koliko još Eva udaraca može primiti, rezultirati njegovom smrću. Iako Kim igraču odmah pokaže što u tim situacijama treba napraviti, to je rješenje svejedno nečasno i izvještačeno.

image
Shift Up/Playstation/Sony Interactive Entertainment/
image
Shift Up/Playstation/Sony Interactive Entertainment/

Kimova "Oštrica" igra je koja zbog zahtjevnosti borbi i broj neprijatelja od igrača traži da je igra često. Poteza koje Eva može izvesti zaista je mnogo i premda su svi korisni, nekoliko je njih koji su korisniji od drugih. Nakon što sam ih naučio sve, favorizirao sam one kojima bi neprijatelje rušio na tlo te one koji su mi omogućavali da im se brzo približim. Kako se igrač ne bi previše oslanjao istih pet-šest poteza, Kim je, poput dobrog pedagoga, nekim likovima dao zadatak da provjere igračevo znanje i sposobnosti. Iako nemam ništa protiv takvih očito utilitarnih borbi, one "prave" su više nego kvalitetno dizajnirane te igrača stalno tjeraju da proširi repertoar poteza koje koristi. Kim je trebao biti samopouzdaniji u svoj dizajn i te striktno poučne borbe izbaciti iz igre.

Kako igraču sve to mačevanje ne bi dosadilo - što nije moguće jer je zaista impresivno - Kim mu par puta tijekom igre "oduzme" mač, odnosno natjera ga da se koristi isključivo vatrenim oružjem. Iako te sekvence nisu neinteresantne te sadrže natruhe horor žanra, igrač će ih s lakoćom svladati jer su vatrena oružja u "Oštrici" preučinkovita, čak i uz ograničenja koja su stavljena na broj metaka koje u njihove šaržere može staviti.

Kad je riječ o borbama, Kim je u "Oštrici" počinio samo jednu grešku - neprijatelje koji isprve djeluju kao da pripadaju trećoj skupini Naytiba u kasnijim je fazama igre na neki način preselio u drugu skupinu te ih time bagatelizirao. Da se razumijemo, nije ni prvi ni zadnji koji je to napravio, no time je jasno dao do znanja da mu je u jednom trenutku ponestalo inspiracije. Recikliranje neprijatelja pošto poto treba izbjegavati.

Obline atributi

Sve plemenite ideje koje je utkao u priču "Zvjezdane oštrice" i minuciozno dizajnirane borbe Kim je skoro proćerdao kada je odlučio da je jako važno da je Evino tijelo idealnih proporcija (temelji se na korejskoj manekenki Shin Jae-eun) te igraču omogućio da je oblači u razne lascivne odjevne kombinacije. Takvo opredmećivanje protagonistice potpuno je deplasirano te neusklađeno s njezinim karakterom i odnosom drugih likova prema njoj.

Tematski gledano, "Oštrica" je prilično ozbiljna igra te takav odnos redatelja i igrača prema Evi, koja svoju seksualnost nikada ne spominje i potencira, obezvrjeđuje sve stavove i teze koje je Kim u njoj iznio. Kamera se tako u neinteraktivnim filmskim scenama zna nepotrebno dugo zadržati na Evinoj stražnjici, a redatelj je njome i nekoliko puta neumjesno odmjeri. Štoviše, Kim na samom početku igre, prije nego što je Eva ijednom zamahnula mačem, uspori vrijeme kako bi sebi i igraču pružio priliku da uživaju u Evinom tijelom.

image
Shift Up/Playstation/Sony Interactive Entertainment/
image
Shift Up/Playstation/Sony Interactive Entertainment/

Problematično je i to što ti sugestivni outfiti u koje Evu može odjenuti igrač većinom dobije kao nagradu, uglavnom nakon što temeljito istraži neko područje i izvede jedan ili više pogibeljnih pothvata. Seksualizacija i objektivizacija osoba nikad ne bi smjeli biti nagrada, a seksualizacija i objektivizacija Eve u "Zvjezdanoj oštrici" još više bode oči jer Kim to radi samo njoj. Neki outfiti u koje je igrač može odjenuti jesu feš, međutim većina je izvještačeno seksi, baš feš, neki su izvještačeno seksi, a osobito su problematični outfiti koji ili jesu donje rublje ili na njega podsjećaju. Stvar je tim gora jer joj kostimi uopće ne pomažu već su tu samo kako bi uzbudili igrača. Ni ona ni drugi likovi u igri ne primijete da se drukčije odjenula.

Uz to, iako je logično da se "Oštrica" igra iz trećeg lica, najbolje perspektive kad su u pitanju akcijske igre s mačevanjem, te da igrač može kontrolirati poziciju kamere kako bi više neprijatelja mogao držati na oku, to istovremeno znači da igrač Evu može promatrati do mile volje. Ta činjenica ne bi bila vrijedna spomena da toliko vremena nije uloženo u njezin dizajn i dizajn odjevnih kombinacija koje može nositi.

Usprkos tim nezrelostima, uživao sam u "Zvjezdanoj oštrici". Njezin igrački segment nije osobito inovativan, ali je majstorski realiziran. Mačevanje je vrlo precizno, a isto vrijedi i za akrobatiku. Najbolje se to vidi u jednoj borbi na samom kraju igre - ujedno i najboljoj u kompletnoj igri. Priča ima nekih problema s ritmom, od toga se ne može pobjeći. Ima dijelova koji su naprosto predugački, a ne mogu reći da mi se sviđa to što sam se nekoliko puta morao vratiti na mjesta koja sam već apsolvirao. Trebalo mi je oko 40 sati da obavim skoro sve glavne i sporedne zadatke te se potučem s praktički svim neprijateljima. Da je Kim bio discipliniraniji i imao boljeg montažera, "Oštrica" je mogla biti utegnutija i dinamičnija igra u trajanju od 25 do 30 sati.


Kopiju igre "Stellar Blade" Jutarnjem je listu za potrebe pisanja ove kritike ustupio izdavač Sony Interactive Entertainment

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 08:01