Dvadeset novih muzejskih direktora, od toga sedmero polustranaca (naime iz EU) imenovao je talijanski ministar kulture Dario Franceschini, izazvavši neviđen potres i podosta polemike. Pred komisijom koja je pod predsjedanjem Paola Baratte (ekonomista i bivšeg ministra) kandidate birala i predlagala i pred ministrom koji je odlučivao, zadaća nije bila laka: naći direktore kadre pozitivno i inovativno poslovati u uvjetima sve snažnijih budžetskih restrikcija.
U državnom proračunu ove je godine za kulturu predviđeno 1,57 milijardi eura, naizgled enormna svota, ali nedovoljna za golemo blago koje treba očuvati, restaurirati, štititi i prezentirati, jer Italija ima daleko najviše umjetnina i najviše iskopina po broju stanovnika, te daleko najviše prvorazredne baštine pod Unescovom zaštitom, o skupim opernim teatrima da ni ne govorimo.
Komercijalizacija
A budžet za kulturu se smanjuje iz godine u godinu još od 2008. Upravo jučer su u nekim viđenijim rimskim muzejima, poput Galerije Borghese ili Muzeja Barberini, bile opet zatvorene neke dvorane ili cijeli katovi jer, naprosto, nema osoblja, a ono kojega ima svako malo štrajka, jer mu nitko ne plaća prekovremene sate ni izvanredne zamjene. Pred nove direktore postavljena je zadaća ovako formulirana: izraditi inovativne projekte u svrhu povećanja broja domaćih i stranih posjetitelja.
Hrvatski rečeno to znači: domisliti se kako i čime izvući još novaca od privatnih investitora, domaćih i stranih. Položajnu i sadržajnu rentu vodećih muzeja, poput firentinskih Uffizija, pretvoriti u gotovinu, iznajmljujući prostor i imidž (tako je već plaćena obnova Koloseja) pa i za privatne događaje, izvoziti izložbe, mamiti posjetitelje u Italiju i loviti ih izložbama po svijetu. Globalizacija je prodrla u zabrane, ali i otvorila prostore.
Od kraja osamdesetih Louvre je utrostručio i izlagačku površinu (180.000 m2) i godišnji zbir posjetitelja (sada 9 milijuna) te je otvorio suradnju s Abu Dhabijem za milijardu eura (a sam taj jedan krezovski ugovor je 64 posto talijanskog budžeta za kulturu!), Centar Pompidou otvorio je podružnicu u Málagi, Musée d’Orsay ostvaruje 10 posto prihoda izložbama u inozemstvu, da usporedimo samo Francusku. Blindirati se samo(za)dovoljno u nacionalne granice znači potpisati mjenicu propasti na dulju stazu.
S te strane primjeri Francuske i sada Italije poučni su i za Hrvatsku, koja je tek donekle komercijalizirala neke svoje prostore, umrtvila historijske jezgre (dubrovački Grad, Dioklecijanovu palaču) pretvarajući ih u turističko-ugostiteljski resort bez stanovnika, ne našavši još ključ kako se na inovativan način probiti u EU i svijet – kao da je hrvatska budžetska sisa obilnija od francuskog vimena.
Iskusni ljudi
Franceschini je i zato imenovao direktore od imena a mlade, sa svjetskim i talijanskim iskustvom.
U Firenzi će muzejski holding (Uffizi, Pitti i još 8 prostora) voditi Eike Schmidt (47), njemački povjesničar umjetnosti (specijalist za renesansnu i baroknu skulpturu), koji je sedam godina radio u Firenzi, ali je u međuvremenu vodio Getty Museum u Los Angelesu, pa londonsku aukcijsku kuću Sotheby’s. Galleriju dell’Academia, drugu po važnosti firentinsku ustanovu, vodit će Cecilie Hollberg (48), povjesničarka i kulturalna menedžerica, također iz Njemačke.
Nijemac je i najmlađi među njima, arheolog Gabriel Zuchtriegel (34), vodit će Arheološki park u Paestumu, najmlađi u Italiji, milansku Pinakoteku u Breri Ames Bradburne (59), anglokanadski arhitekt, muzeolog i kulturalni menedžer itd.
Neće se obogatiti
Čuli su se glasi protiv predaje ili prodaje strancima, krici provincijalnog nacionalizma, podjednako glupoga kao kad se imenovanje talijanskog stručnjaka u inozemstvu slavi kao trijumf. Tržište je otvoreno, grabi se najboljega voljnoga doći za novac koji se nudi. Tih 20 neće se obogatiti ni koliko trećerazredni nogometaši: po 145.000 eura godišnje za sedam prvorazrednih, a po 78.000 za ostalih 13 – a ipak ih se na natječaj javilo 1222. Neku je ulogu igrao i prestiž i ustanove i zemlje, velesile makar u kulturi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....