RIJEČKI MAGAZIN VAL

Val je prvi, prije Poleta, otvarao bitne nove teme, pisao o punku, ekologiji

Dragan Ogurlić i Edi Jurković
 
 Matija Djanjesic/Cropix
Magazin Val je bio „nosač aviona“ za riječku kulturnu scenu, davao je prostor autorima u rock glazbi, književnosti, kazalištu

Monografija „Kad je život bio novi val“, koja donosi priču o kultnom riječkom omladinskom magazinu Val, predstavljena je danas u Gradskoj vijećnici Grada Rijeke, kao i putem streaminga, s obzirom da je publika, zbog epidemioloških mjera, morala biti prorijeđena.

Autor monografije, poznati novinar Edi Jurković, koji je bio jedan od glavnih urednika Vala, istaknuo je da se ovdje, u stvari, radi o biografiji Vala, s obzirom da knjiga na 400-injak stranica donosi iscrpni kronološki pregled svih petnaest sezona magazina, od 1975. do 1990. Prema Jurkovićevim riječima Val je bio „nosač aviona“ za riječku kulturnu scenu, budući da je taj magazin davao prostor i podršku svima koji su stvarali nešto vrijedno pažnje, od rock glazbe preko književnosti do kazališta. Kako je kazano na prezentaciji, Val je prvi, prije Poleta, pisao o punku, prvi je otvarao teme ekologije, kroz seriju priča o zagađenju, što je rezultiralo i okupljanjem riječkog band aida i snimanjem pjesme „Učinimo nešto“, poticao je ponovno otkrivanje riječkog identiteta, kroz inicijative za povratak riječkog grba i zastave, riječkog orla, promociju romana, kasnije i predstave „Vježbanje života“ te kroz niz intervjua s Radmilom Matejčić, autoricom danas kultne knjige o Rijeci „Kako čitati grad“. Ujedno, Val je, zbog odluke Vrhovnog suda iz 1989. o bunkeriranju jednog broja koji je donio reportaže s Kosova, bila posljednja novina u Jugoslaviji koja je zabranjena. U najboljim danima, tiraže Vala dosezale su do 20 tisuća primjeraka i osim u Rijeci, magazin se prodavao i u drugim gradovima u Jugoslaviji.

Jurković je istražio nastanak i pokretanje Vala 1975., podijelivši, ugrubo, izlaženje tog magazina na tri faze. U početku je to bio bilten socijalističke omladine koji je gotovo u svakom broju na naslovnici imao druga Tita ili nešto slično, izvještavao o raznim sjednicama, gdje su radne akcije i takve stvari. Ali, ono zanimljivo događalo se u drugom dijelu novine, gdje se pisalo kakvu glazbu poslušati, koja je dobra knjiga, dobra predstava, dobar film – kazao je Jurković.

image
Naslovnica knjige
Matija Djanjesic/Cropix

Kroz redakciju Vala prošlo je više od tisuću suradnika, među kojima su i današnji liječnici i novinari i publicisti, a jedan od Valovaca bio je i današnji glavni urednik Jutarnjeg lista Goran Ogurlić. Grafički urednik Ivica Oreb, koji je također bio član redakcije Vala, osmislio je inovativno vizualno rješenje monografije, koja zaziva izgled originalnog magazina, tako da se i u tom dijelu radi o lijepoj posveti novinarstvu. Izdavač je također bivši Valovac, Dragan Ogurlić, čija izdavačka kuća (Naklada Val) baštini ime magazina. Ogurlić je kazao da s Valom završava trilogiju koju si je, kao zadatak, zacrtao još 2014., a prve dvije knjige bile su o Poletu i o Feralu.

Val je, kako je kazao Ogurlić, bio oaza raznovrsnih idejnih i umjetničkih sloboda i teren za ispitivanje granica do kojih se u društvu tog doba moglo ići. Knjiga sadrži tisuću faksimila i fotografija koje svjedoče o osamdesetima u Rijeci, tako da se, prema riječima Edija Jurkovića, može čitati kao alternativna povijest grada.

Val je bio i „škola novinarstva“ za nekoliko generacija riječkih novinara, tako da su, uz Gorana Ogurlića, među Valovcima bili i Alen Čemeljić, glavni urednik Radio Rijeke, Tamara Opačak-Klobučar, zamjenica glavnog urednika Nacionala, Nenad Hlača, bivši glavni urednik Novog lista, Fernando Soprano, negdašnji glavni urednik Studija, Bojan Mušćet koji je bio glavni urednik Slobodnog tjednika, a Dragan Ogurlić svojevremeno je bio glavni urednik Studentskog lista… Sam autor Edi Jurković bio je zamjenik glavnog urednika Večenjeg lista i pokrenuo je nedjeljno izdanje Jutarnjeg lista.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 00:08