PLANETOPIJA

Marina Kralj Vidačak: Naša je misija izdavati knjige koje mijenjaju svijet

Zagreb, 240621.
Marina Kralj Vidacak, direktorica izdavacke kuce Planetopija.
 Zeljko Hajdinjak/Cropix
Nakladnik najviše poznat po naslovima o zdravom životu i duhovnosti objavio je svjetski megahit - Obaminu autobiografiju

Dugo iščekivane političke memoare, autobiografiju Baracka Obame, u Hrvatskoj je objavila Planetopija. Slabije upućeni možda će se iznenaditi da nakladnik koji je stvorio prepoznatljivost knjigama o zdravim stilovima života, hrani, meditaciji, duhovnosti izdaje političke memoare. Planetopija zadnjih godina polako širi krug svojih naslova, dodaje nastavke prvotnoj niši s kojom su krenuli. Pitanje je koliko se promijenila Planetopija ili se zapravo polako mijenja društvo oko nas pa ono što je nekad bilo na marginama polako ulazi ako ne u mainstream, onda barem postaje česta tema.
Ipak - kako Barack Obama u izdavačkom portfelju Planetopije? "U posljednjih nekoliko godina objavili smo knjige koje se tiču rasnog pitanja, pa i američke politike. Objavili smo autobiografiju Martina Luthera Kinga. Bilo nam je dosta čudno da nitko prije Planetopije nije objavio knjigu takve ikone borbe za ljudska prava. Vjerojatno hrvatski izdavači drže da u Hrvatskoj rasizam nije problem, mi smo relativno homogeno društvo i interes za takve knjige bio bi slab. Bilo nam je čudno i kako nitko nije prije nas nije objavljivao ni Mayu Angelou, ženu inspiraciju 20. stoljeća. Znali smo da ni Luther King niti Angelou neće biti hitovi, ali mi kao izdavačka kuća nismo nikada niti tražili isključivo hitove, imamo svoj poseban izdavački put, volimo biti i avangarda, utirati nove načine razmišljanja", kaže direktorica Planetopije Marina Kralj Vidačak pa dodaje: "Kad smo čuli da će Michelle Obama objaviti autobiografiju, to nas je odmah zainteresiralo. Ta knjiga nisu politički memoari, ona prelazi okvire američke politike, govori o emancipaciji. Javili smo se kao zainteresirana kuća. Uvijek je veliki upitnik, kad se radi o tako velikom hitu, tko će dobiti povjerenje u malim zemalja poput naše."


Aktivistička odrednica

Više je faktora utjecalo na to da je izdavačka prava dobila Planetopija.
"Da se to događalo prije recimo deset godina, situacija bi bila ponešto drugačija, jer tada je još uvijek vladao zakon najvećeg i financijski najsnažnijeg izdavača u nekoj zemlji. Jako me se dojmila američka otvorenost da uzmu u obzir nekog ipak manjeg izdavača. Prvi faktor za pozitivnu odluku je bila naša brza reakcija, drugi faktor su bile knjige koje smo do sada objavljivali, prepoznali su nas kao izdavača koji ima aktivističku, humanu odrednicu, da nas zanimaju teme koje se tiču zdravijeg, humanijeg društva. Morala sam poslati popis najznačajnijih autora i knjiga koje smo objavili, vidjeli su, to je bilo bitno, da smo objavili Kinga i Mayu Angelou. Nakon što smo objavili autobiografiju Michelle Obama, bilo je puno lakše dobiti prava i za autobiografiju Baracka Obame."
Planetopijino izdanje autobiografije Martina Luthera Kinga prodano je do sad u 500, 600 primjeraka.
Početkom 2000. objavili su knjigu citata iz Kingovih propovijedi i govora, naslovljena kao "Knjiga mudrosti", a prodala se za naše tržište bitno bolje, u oko 1500 primjeraka. "Mislim da ljudi češće traže neko trenutno nadahnuće, instant gratifikaciju, vole pročitati poticajne, a kratke misli. Knjigu citata možete otvoriti bili gdje i sutra nastaviti ili za par mjeseci otvoriti iznova, ponovo nasumično, a posvetiti se nekoj obimnijoj autobiografiji traži ozbiljnijeg čitatelja", kaže Kralj Vidačak.


Biovega u početku

Početci Planetopije datiraju od prije 25 godina. "Tad smo radili unutar naše matične kuće, Biovege koju su osnovali Jadranka Boban Pejić i Zlatko Pejić, imali smo odjel izdavaštva. Željeli smo približiti ideju prirodne prehrane i zdravlja. U to doba na hrvatskom su tržištu postojale možda svega dvije-tri vege kuharice. Pokret zdrave prehrane, zaštite prava životinja je bio u povojima. Postojao je interes, ali ljudima je trebala šira informacija. Počeli smo s kuharicama, s knjigama o zdravlju, ekologiji, istočnoj i zapadnoj filozofiji. Godine 2006. smo odlučili osnovati izdavačku kuću."
Planetopija je do sad objavila oko 450 naslova.
Pitam direktoricu da izdvoji tri. "Ono što je meni bilo bitno, gotovo pa formativno, je knjiga 'Hrana za život' Jadranke Boban Pejić i Zlatka Pejića, na jednostavan način objašnjava cijelu filozofiju zdrave prehrane, dovoljno je imati samo tu knjigu i po njoj živjeti. Prvo izdanje knjige 'Žensko tijelo ženska mudrost' autorice Christiane Northrup objavili smo oko 2000. Dr. Northrup je na izvrstan način uspjela spojiti medicinu i znanost s prirodnim pristupima liječenju. Koncem srpnja izlazi novo, obnovljeno i dopunjeno, jubilarno izdanje, imat će 1200 stranica. Dvadeset je godina kako se prodaje ta knjiga, dr. Northrup ju je sad dopunila, unijela je oko pet stotina kartica teksta o njezinim novim spoznajama i iskustvima. Mi smo do sada prodali oko 30.000 primjeraka te knjige."
Direktorica Kralj Vidačak spominje i knjige Joea Dispenze koje su i na našem tržištu doživjele veliki uspjeh.


Zelena kupnja

Planetopija ima 17 zaposlenih i široku mrežu vanjskih suradnika. "Kad zapošljavamo nove ljude, često se na natječaj javljaju oni koji bi baš jako voljeli raditi kod nas, koji nas prepoznaju kao pozitivno radno okruženje, biramo ljude s obzirom na njihovo iskustvo i motivaciju. Nije mi važno da zaposlimo osobu koja ne jede meso, ne tragamo za apsolutnim istomišljenicima, mislim da bi to bilo krivo, tragamo za ljudima koji su motivirani i koji su spremni učiti. Kad jednom uđu u naš tim, privuku ih neka znanja i informacije koje ovdje dobiju, pa se i sami prema tome razvijaju."
Kako biraju naslove drugih izdavača čije knjige prodaju u Planetopijinoj knjižari? "Vrlo smo selektivni. Prodajemo mnoge hrvatske izdavače, radimo s ponekim udrugama, imamo i samizdate, volimo imati neke knjige koje se ne mogu kupiti u drugim knjižarama, zadnje primjerke knjiga koje ljudi teško pronađu... Dvadeset posto asortimana naše knjižare su ekološki proizvodi, 80 posto su knjige. Potičemo ljude na zelenu kupnju, širimo svijest o ekologiji, zaštiti okoliša."
Pripovijedamo o knjigama, bitnim nam naslovima, načinima čitanja i iščitavanja. Kaže da voli podcrtavati po knjigama.
Dapače, i kad vlastite knjige posuđuje drugima - nema problema s tim da i oni u njezinim knjigama podcrtavaju.
"Onda vidim što se druge ljude dojmilo. Konačno, knjiga treba živjeti. Na kuharici treba vidjeti packe od hrane, znači da smo je stvarno upotrebljavali... Ja kad čitam podcrtavam jer puno bitnih misli nađem, kasnije se nekim knjigama vraćam i vidim što me je u trenutku kad sam ih čitala posebno nadahnulo, sebe preispitujem zašto sam u tom trenutku baš tu misao doživjela kao važnu. Kod svakog novog čitanja kao da uspijevam otkriti neku novu razinu."
U uredu iza radnog stola Marine Kralj Vidačak gomila je uredno složenih knjiga, nekoliko ih je izvučeno, naslovnicom okrenuto prema naprijed. "Neke knjige me posebno nadahnjuju, pa ih volim na polici okrenuti licem, da me stalno podsjećaju, da me bodre i daju vjetar u leđa."


Pozitivno poduzetništvo

Dugo govori o knjizi "Živjeti aikido" Morihei Ueshiba, potom spominje Simona Sineka i njegovu "Together in Better". "Sinek pripada nekoj novoj generaciji motivacijskih govornika, zalaže se za pozitivno poduzetništvo i to mi je u tom poduzetničkom smislu baš velika inspiracija - pronaći svrhu u svom poslu, pogledati što je to što nas motivira."
Diplomirala je anglistiku i komparativnu književnost. U Biovegi je više od 25 godina, ona je i krenula sa spomenutim izdavačkim odjelom u Biovegi, bila je njegova prva urednica, iz toga je kasnije nastala Planetopija.
"Mislim da smo kao čovječanstvo na prekretnici. Vanjske okolnosti oko nas su vrlo komplicirane, svjedočimo velikom uništavanju okoliša, pandemiji, ratovima, ljudi i dalje umiru od gladi, s druge strane znanosti i tehnologija jako napreduju, bavimo se putovanjima u svemir, postavljamo satelite oko zemlje, razvijamo umjetnu inteligenciju, a još uvijek se bojimo sami sebe, još uvijek nismo upoznali svijet vlastite nutrine, strahujemo od onoga što je u nama. Kroz autore koje biramo, prevodimo i objavljujemo želimo približiti unutarnju mudrost, poslati poruku da je mudrost života u nama samima. Nekad su nas doživljavali kao izdavačku nišu, danas gdjegod u zemlji da dođem ugodno se iznenadim kada čujem da mi ljudi s jako puno topline i prepoznavanja kažu: 'O, pa ja čitam Planetopijine knjige'. Teme s kojima smo mi započeli u ono su doba bile manje zastupljene. Vjerovali smo da je budućnost u tim temama, da mora doći doba kad će veći broj ljudi prigrliti holistički pristup, da će se ljudi otvoriti prema takvom temama. Mislim da smo baš sad na toj prekretnici. Recimo, knjige Joea Dispenze čita najširi profil ljudi. Svi tragaju za kvalitetnim životom, ljudi traže nadu, pa i utjehu, a knjiga je u tome moćan medij. Naša misija je proizvoditi knjige koje mijenjaju svijet."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. svibanj 2024 03:41