NOVO VIĐENJE KULTNOG LIKA 'GLEMBAJEVIH'

Vrdoljak nije shvatio Krležu. Barunica Castelli nije bila pohlepna 'kurva'

Na Krležinu Gvozdu, u sklopu drugog po redu festivala koji nosi Krležino ime, Mani Gotovac će 4. srpnja, uoči Krležina rođendana, predstaviti prvi dio autorskog projekta naslovljen “Castellice, uvod”. U novoj priči - performansu o Castellicama, Mani Gotovac će poput teatrološkog vodiča ili Ciceronea, kako bi rekao Krleža u “Areteju”, provesti gledatelje kroz interpretacije jednog od najpoznatijih scenskih likova iz dramskog opusa ovog pisca i sveukupne hrvatske književnosti. Na različite načine bit će na Gvozdu prisutne pojedine od glumica koje su barunicu igrale kroz kazališnu povijest. Poznanstvo s njima započet će u spavaćoj sobi, pored postelje Bele Krleže. Publika će tamo čuti Belinu audiosnimku iz 1947. te vidjeti fotografije prve Castellice u povijesti teatra. Potom će autorica projekta provesti publiku kroz društveni, ali i psihoanalitički kontekst lika. Gledatelji će prolaziti sobama, stepenicama i dvorištem Bele i Miroslava Krleže. U dvorištu na Gvozdu, publika će gledati insert iz Vrdoljakova filma “Gospoda Glembajevi”, a potom fragmente iz 3. čina drame, odnosno dijaloge Leonea Glembaya i barunice Castelli koji se događaju pored lijesa njegova oca i njezina supruga. Vidjet će ih u interpretaciji Marka Mandića i Nataše Barbare Gračner, glumaca iz predstave SNG-a iz Ljubljane u režiji Ivice Buljana.

Problem za zatucane

Razlog bavljena Castellicom Mani Gotovac prije svega objašnjava time što već 84 godine hrvatsko glumište, i ona sama (pet puta se u različitim kazalištima bavila postavljanjem ove drame na repertoar) ne zna kako izići na kraj s kultnim Krležinim likom.

- Ona izaziva strah ne samo pred dijelom muškog roda nego i pred svakim zatucanim konzervativcem i malograđaninom.

Erotski zubata pojava

Ta predsjednica humanitarne udruge kao još jedne kapitalističke laži, gospođa pred kojom padaju i bankari i kelneri, majka bolesnog šesnaestogodišnjeg sina, žena koja 16 godina luđački čezne za svojim posinkom - ljubavnikom i koja nosi u medaljonu među grudima pramen njegove kose, ta naša Castellica zbunjuje i frustrira književne i kazališne teoretičare i praktičare. Zato želim propitati kako se erotski zubata i moćna pojava pokazivala na sceni i na filmu od 1929. do danas - objašnjava Mani Gotovac. Teatrologinja napominje kako je Krleža o “Gospodi Glembajevima” zapisao otprilike i ovo: …jer Charlotta Castelli nije samo subjektivno držala da je žensko tijelo važna tema za žensku pamet, već je tvrdo i po iskustvu nepokolebljivo znala, da sve tamo od kakvog provincijalnog biskupa pa do onog bezobraznog kelnera, da svi oni, sva ta gospoda, vjeruju i misle, kako je isključivo tijelo i tjelesno ono što ženu čini ženom…”.

U početku, 1929. Castellicu su salonski nazivali “koketom”, kasnije “kurvom” pa, uzvišeno, “bludnicom”, danas je zovu “sponzorušom”.

- Prema Antunu Vrdoljaku ta je “kurva” samo gomilala račune na bankama proporcionalno s brojem svojih ljubavnika. Vrdoljak razliku između Castellice i časne sestre Angelike svodi na banalni kontrast kurva - svetica. Zaboravlja da iza Angelikine bijele dominikanske odore stoji samoubojstvo njezina muža i seksanje s kardinalima i biskupima - razmišlja Mani Gotovac, napominjući da sam Krleža nije mrzio ni žene ni muškarce.

Krleža nikog nije mrzio

- Krleža je pisac velikih dramskih likova. Bliži Dostojevskom nego Ibsenu. U njegovim dramame nema mržnje, nju vide samo frustrirani tumači njegova djela. Ključno pitanje koje ćemo postaviti na Gvozdu jest zašto Leone kao pobunjenik na sve što je glembajevsko u njemu i oko njega, zašto on zarine škarice upravo u vrat ove žene? Ona nije Glembajevica, nije poremetila njegove bankovne račune, ona pamti svaki detalj njihovih ljubavnih seansi Nad Lipom - ističe Mani Gotovac. U njenom performansu vidjet ćemo Castellicu Ene Begović i u Vrdoljakovu filmu i u predstavi Georgija Para na sceni HNK Zagreb, dotaknut će se zatim Castellice koje su tumačile Mira Stupica, Neva Rošić , Dubravka Miletić, Alma Prica, kao i one što su se pojavljivale kod redatelja Branka Brezovca te danas kod Ivice Buljana koji je režirao Glembajeve u Litvi i Sloveniji. Drugi dio projekta “Castellice” priprema se za iduće ljeto, kada će barunicu glumiti Katarina Darvaš Bistrović, Angeliku Nataša Dorčić, a Leonea Mislav Čavajda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 20:30