Kazališta će gledateljima u novoj sezoni pri ulasku u zgradu mjeriti temperaturu, maske na licu su obavezne, baš kao i fizička distanca u gledalištima teatra.
U zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu sezona 2020./2021. osmišljena je u svibnju, pretplate počinju prodavati od sljedećeg ponedjeljka, 31. kolovoza.
“Ljetne večeri HNK”, projekt s kojim su, koronom uvjetovani, završili prošlu sezonu, a kojega se, kako kažu, nikada ne bi dosjetili da nije bilo epidemiološke nevolje, ide dalje, s njim nastavljaju početkom rujna.
Dapače, planiraju s projektom nastaviti i kad epidemija završi. “U novu sezonu ulazimo s programima i izvan kuće i u kući, po pravilima kako smo i završili prijašnju sezonu. Dat ćemo sve od sebe da funkcioniramo, znamo da moramo biti fleksibilni na tom putu, spremni na nepredvidivo”, kaže intendantica Dubravka Vrgoč.
Financije
Bitno im je da publika ne bude na gubitku. “Pokušat ćemo napraviti tako da gledatelji što više mogu u kazalište. Vidjet ćemo koliko će ljudi moći fizički biti u kazalištu, zato ćemo predstave ponavljati, raditi više, omogućiti svakome tko je kupio kartu ili pretplatu da može pogledati sve ono što je naumio”, najavljuje intendantica Vrgoč.
U gledalište zagrebačkog HNK, u normalnim okolnostima, stane 700 gledatelja, uz epidemiološke mjere brojka je bitno manja, svega 180 do 250.
U najboljem slučaju, jedna trećina gledatelja. Što to znači u financijskom kontekstu? “To znači katastrofu! Godine 2019. imali smo 14 milijuna kuna vlastitog prihoda, prvi put u povijesti. Sad smo, koncem kolovoza, na nešto više od dva milijuna kuna. Ako sad sve bude odlično, a neće biti, ako bude i 300 mjesta u publici, mi ne možemo do konca godine doći na više od 3,5 milijuna kuna.”
Riječki HNK je zasad jedino kazalište u zemlji koje je zbog epidemije između svake lože postavilo pregrade od pleksiglasa.
To im je značajno povećalo kapacitet gledališta, jer sad publika može sjediti u svakoj loži, kao i u doba prije pandemije.
“Kad takvo što već postoji na različitim blagajnama, u supermarketima, u hotelima, na recepcijama, na raznim mjestima su uveli te vrste pregrada između zaposlenika i klijenata, gledajući to, mi smo odmah, u svibnju, napravili pregrade i u našem kazalištu. Preporučio bih svim kolegama da razmisle o istom jer su te pleksi ploče pospješile i akustičke kvalitete gledališta pa izvrsno funkcioniraju na koncertima i opernim izvedbama”, kaže riječki intendant Marin Blažević.
“Mi smo potpuno spremni, i programom i tehnički. Ali, dođe li do daljnjeg limitiranja broja publike i uvođenja novih, dodatnih restrikcija na pozornici to bi mogao postati veliki problem. Imamo plan za trenutnu situaciju, ali i za puno stroži režim. U slučaju pooštravanja mjera tu će daleko veći problem od prilagodbe programa biti financijsko funkcioniranje, nećemo moći opstati do proljeća. Sad imamo prepolovljene prihode od prodaje ulaznica, ali to još nekako možemo izdržati, uz smanjenje troškova produkcije i povećanje broja repriza … No, sve to ima svoje granice. Uz to, i dio publike se suzdržava od odlaska u kazalište.
Bitno je istaknuti da se moraju bitno razlikovati mjere koje se odnose na zaštitu od epidemije za odlazak u kino, kazalište i koncert klasične glazbe od onih mjera koje su propisane za odlazak u klubove, na svadbe, na koncerte. Jer, publika u kazalištu mirno sjedi i ne komunicira. Kod nas jednom kad netko sjedne, sjedi i ne miče se“, govori Blažević.
“Kafka na žalu”
Za novu sezonu Drama zagrebačkog HNK priprema tri premijere.
Premijera u lipnju prikazanog “Kafke na žalu” zakazana je za 18. rujna. Drama se temelji na djelu Harukija Murakamija u scenskoj adaptaciji Franka Galatija i režiji Ivice Buljana. Krajem prosinca postavit će dramu “Genijalna prijateljica” po romanu Elene Ferante, talijanske autorice koja stvara pod pseudonimom, u režiji Paola Magellija. Planiraju raditi i “Revizora” Nikolaja Vasiljeviča Gogolja u režiji Sergeja Potapova, dobitnika mnogih strukovnih i festivalskih nagrada, poznatoga u Rusiji pod nadimkom “Tarantino iz Jakutije”. “Revizora” u zagrebačkom HNK postavljaju nakon više od četiri desetljeća.
Na natječaj HNK za suvremenu dramu hrvatskog autora dobili su 166 tekstova, početkom rujna objavit će pobjednika, djelo koje će biti izvedeno do kraja sezone.
Bit će izveden i autorski projekt Ivora Martinića “Jackpot”. Marinić će režirati vlastiti tekstualni predložak u kojem se bavi odnosom dramskoga teksta i glumaca izvedbe.
Opera ima dva premijerna naslova, prolongirana iz prethodne sezone - “Smrt u Veneciji” Ive van Hovea i “Fantasio” Jacquesa Offenbacha.
Baletni noviteti
Novu sezonu otvorit će Bizetova “Carmen” koju će izvesti stalni pjevači Opere HNK.
Balet priprema dvije premijere - “Ponos i predrasude” prema romanu Jane Austen u adaptaciji, koreografiji i režiji Lea Mujića te “Giselle” Adolpha Adama u autorskome viđenju poznatog koreografa Josea Carlosa Martineza.
Reprizno će biti izvedeni “Smrt u Veneciji”, “Orašar”, “Opasne veze”, “Labuđe jezero” i “Gospoda Glembajevi”.
U drami riječkog HNK spremaju četiri premijerna naslova: mjuzikl “Kosa” Jamesa Radoa, “Opasne veze” Christophera Hamptona u režiji slovenske redateljice Ivane Djilas, “Čelične magnolije” Roberta Harlinga te “Fahrenheit 451” Raya Bradburyja u režiji Ivana Penovića.
Za otvorenje kazališne sezone te obilježavanje 135. obljetnice otvorenja zgrade Kazališta planiraju Verdijevu “Aidu”, odnosno adaptaciju predstave dramaturga i redatelja Marina Blaževića iz pulske Arene za riječku pozornicu i “Nikolu Šubića Zrinjskoga” Ivana pl. Zajca, obnovu predstave u režiji Dore Ruždjak Podolski. Tijekom sezone na program su obnovljeni Mozartov “Figarov pir” u režiji Eve Buchmann, Bizetova “Carmen”, također adaptirana predstava iz pulske Arene te obnovljeni Massenetov “Werther” redatelja Fabrizija Melana.
Premijerno će, kao dio programa projekta EPK-Rijeka 2020, biti izvedena “Opera po Kamovu” Zorana Juranića. Balet donosi premijeru “Odiseje” u koreografiji tandema koji čine Walter Matteini i Ina Broeckx, potom premijeru baletne večeri “Pathetique” & “Brut” koje potpisuju Douglas Lee te Maša Kolar.
Nužna fleksibilnost
U splitskom HNK također pripremaju različite mogućnosti i scenarije za novu sezonu. “Neizvjesnost je jako velika. Svi moramo biti fleksibilni”, kaže intendant Srećko Šestan.
Sredinom studenog u drami je premijera “Povratak” Harolda Pintera u režiji Nine Mitrović, a za 8. prosinca planirana je “Usidrena”, po tekstu Elvisa Bošnjaka, koja rade u koprodukciji sa zagrebačkom Gavellom i zadarskim HNK.
Prikazivat će i tri predstave sa Splitskog ljeta, “Francuzica” Ilije Zovka, “Teške ljubavi” Itala Calvina te “Gordana neće doći” Jelene Bosančić u režiji Ivana Planinića.
Sezonu otvaraju s Verdijevim “Lombardijcima”, u režiji Roberta Boškovića, izvedba je u čast 30. obljetnice umjetničkog rada nacionalnog prvaka Ivice Čikeša.
Sredinom veljače planirana je premijera Verdijeva “Krabuljnog plesa”.
Balet donosi predstavu sa Splitskog ljeta, “Correr o Fado” portugalskog koreografa Daniela Cardosa te premijeru suvremene inačice “Labuđeg jezera” za koju koreografiju također radio Cardoso, u 2021. planirana je i premijera baleta “Esmeralda”.
Osječki HNK u novoj sezoni, pod geslom “Izazovima unatoč, udahnimo umjetnost” priprema “Višnjika” Antuna Pavloviča Čehova, dramu “Dječak koji je govorio bogu” Damira Mađarića te “Trenk iliti divji baron”. U Operi će biti premijerno izvedeni “Samson i Dalila” te Donizettijev “Ljubavni napitak”.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....