EUROKAZ

Monografija "Eurokaz: trošenje vremena", priča o festivalu koji je mijenjao kazalište

Gordana Vnuk
Zagrebačka je publika imala povlasticu vidjeti neka od najvećih imena svjetskog kazališta na samom početku njihovih karijera

Monografija 'Eurokaz: trošenje vremena', koju urednički potpisuje Gordana Vnuk, utemeljiteljica Eurokaza te njegova dugogodišnja umjetnička ravnateljica, objavljena je ovih dana.

U 420 stranica knjige nije upisana samo programska kronologija 27 festivalskih izdanja, već i različiti aspekti teorije, recepcije kao i kontroverze koje su, za današnje prilike u nevjerojatnom opsegu, pratile rađanje nove, a danas dominantne, kazališne estetike.

„Monografija izbjegava svaku prigodničarsku ugođenost, nostalgični duktus, apologetiku i revanšizam; ona je kritički narativ o poznatom festivalu“, naglasila je Gordana Vnuk.

Eurokaz je bio međunarodni festival novog kazališta koji živi u kolektivnoj memoriji nekoliko generacija koje pamte uzbudljive, nekonvencionalne često i šokantne predstave, a koje su svojim estetički riskantnim pristupima politici, erotici, građanskom i teleološkom moralu svojedobno protresle ustajalo hrvatsko kazalište.

Smatrao se jednim od najznačajnijih kulturnih i kulturoloških događaja u ovim prostorima, a u Europi i svijetu bio je prepoznat po autentičnosti selekcije i radikalno autorskom nemerkatilnom pristupu koji mu je priskrbio zavidnu međunarodnu reputaciju.
Prvi puta je održan 1987. kao dio kulturnog programa Univerzijade, da bi prerastao u redovitu godišnju manifestaciju, a do 2013. na Eurokazu je gostovalo više od 300 kazališnih grupa i institucija iz cijelog svijeta, u najrazličitijim žanrovima, pristupima i organizacijskim modelima. Te se godine Eurokaz transformira u produkcijsku kuću koja je i danas aktivna i na tragu je estetičkih koncepcija utemeljenih festivalom.

Zagrebačka je publika tako imala povlasticu vidjeti neka od najvećih imena svjetskog kazališta na samom početku njihovih karijera (La Fura dels Baus, Soc. Raffello Sanzio/Romeo Castellucci, Rosas/Anna Teresa De Keersmaeker, Needcompany, Jan Fabre, Forced Entertainment, Royal de luxe, Ilotopie i mnogi drugi), te visoko etablirane umjetnike i institucije kao što su Robert Wilson, William Kentridge, Sasha Waltz, Akram Khan, Israel Galvan, Faustin Linyekula, The Wooster Group, bečki Burgtheater, berlinska Schaubühne, Deutsches Schauspielhaus iz Hamburga, pariški Théâtre Gerard Phlippe de Saint-Denis i dr.
Umjetnička organizacija Eurokaz u četvrtak će, 24. lipnja, s početkom u 20 sati, na platou zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti, promovirati monografiju. Na promociji u MSU-u o knjizi će govoriti Nadežda Čaćinović, Velimir Visković, Božo Kovačević, Naima Balić, Igor Ružić i drugi.

Ulaz je, uz poštivanje svih epidemioloških mjera, slobodan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 04:04