SVJETSKA PREMIJERA U SUBOTU

'METROPOLIS' Futuristički balet izvlači na scenu gotovo sve plesače koje HNK ima, a kostim žene robota izgleda slično kao na filmu Fritza Langa

 Ronald Goršić / CROPIX
Predstava je nadahnuta istoimenim romanom Thee von Harbou, inače ko-scenaristice kultnog filma “Metropolis” u režiji njezina supruga Fritza Langa

- Kostim žene robota izmodelirao sam po onome što je predložila kostimografkinja. Veoma slično izgledao je robot u filmu “Metropolis”. Naravno, morao sam prilagoditi kostim činjenici da je riječ o nečemu što na sebi nosi balerina, koja se mora moći kretati na sceni. Ne kreće se puno, to je točno, ali ipak mora napraviti određeni broj pokreta.

Bio je to veliki izazov i sigurno mi je bilo teže nego tvorcima kostima iz filma - priča nam Miljenko Sekulić, scenograf koji je osmislio kostim robotice u novom naslovu zagrebačkog baleta, “Metropolisu”, koji će svoju svjetsku premijeru imati u subotu. Riječ je o djelu čiju koreografiju potpisuje Jiři Bubeniček.

Zagreb, 291018. 
Babinecka 5.
Umjetnik Miljenko Sekulic.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX
Scenograf Miljenko Sekulić

Različiti svjetovi

Na prvoj kostimiranoj probi, koja se održala u ponedjeljak, ostali smo iznenađeni dramatičnošću onoga što se događa na sceni. Navedeni robot je balerina Iva Vitić Gameiro, koju publika prvi put vidi na svojevrsnom prijestolju, hladnu, jezivu i prijeteću. Scenografija oko nje je jednostavna, a moćna i živa, a najveće promjene na njoj donose projekcije i svjetlo.

Kostimi Nadina Cojocaru su fantastični: od onih u koje je odjevena buržoazija, u kojoj prevladavaju svijetle boje, pa do onih tamnih, koje na sebi ima radnička klasa. Nije razlika među njima vidljiva samo u tome - Bubeniček je, ciljano, kapitalistima dao pokret kojem je baza klasika, dok se radnici izražavaju suvremenim pokretom. On ih više vuče k zemlji, mučan je i težak, a glazba koja prati njihove pokrete je modernija od one koja prati buržoaziju.

Zagreb, 291018.
Hrvatsko narodno kazalite, Trg Republike Hrvatske.
Proba baleta Metropolis prema romanu Thee von Harbou.
Na fotografiji: proba.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX

- To su dva svijeta, koja su posve različita, i htio sam da govore drugačijim plesnim jezicima. Na sceni su gotovo svi plesači koje kazalište ima, jer sam želio veliki balet - kaže Bubeniček, koji kaže kako je do suradnje sa zagrebačkim Baletom došlo nakon što je prije tri godine postavio balet “Doktor Živago”. Pošto su mu ruke bile odriješene po pitanju odabira teme koju će obraditi za zagrebački HNK, nakon kraćeg razmišljanja odabrao je upravo roman i film koji su mu jako dragi.

- Volim to razdoblje stoljeća i htio sam balet koji će govoriti o problemima koji se stvaraju na relaciji bogatih i siromašnih. Danas je isto kao i u vrijeme kad je roman pisan: siromašni rade za bogate, život im je težak... A mislim da robote danas imamo više nego ikad u povijesti: prije dvije godine smo oživjeli robota Sophie, nemojmo to zaboraviti - kaže Bubeniček.

Zagreb, 291018.
Hrvatsko narodno kazalite, Trg Republike Hrvatske.
Proba baleta Metropolis prema romanu Thee von Harbou.
Na fotografiji: proba.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX

Zabranjena ljubav

Roman “Metropolis” napisala je Thea von Harbou. Film koji je premijerno prikazan 1927. godine režirao njen suprug Fritz Lang, a ona je bila ko-scenaristica. Radnja je smještena u fiktivni velegrad 2026. godine, u kojem bogata elita na čelu s industrijalcem Johom Federsenom živi u luksuznim neboderima, a radnička klasa robuje duboko u utrobi grada, skriveni od očiju onih koji njima vladaju.

Jednog dana, Federsonov sin Freder upoznaje Mariju, siromašnu radnicu koja najavljuje kako će uskoro doći onaj koji će pomiriti buržoaziju i radničku klasu. Zaljubljuje se u nju i slijedi je u podzemlje grada, gdje ga šokira u kakvim uvjetima žive i rade ljudi...

U verziji koju će zagrebačka publika moći vidjeti ulogu Joga pleše Tomislav Petranović, Freder je Kornel Palinko, Maria Natalia Kosovac, robot Hel je Iva Vitić Gameiro... Na sceni opet možemo vidjeti i Alena Gotala, koji tumači ulogu Majstora ceremonije. Balet traje 1,5 sat, a na pola je podijeljen pauzom.

Zagreb, 291018.
Hrvatsko narodno kazalite, Trg Republike Hrvatske.
Proba baleta Metropolis prema romanu Thee von Harbou.
Na fotografiji: proba.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX

Moderan pokret

- Tumačim lik mlade djevojke koja naviješta dolazak Spasitelja, a zaljubi se u muškarca iz svijeta gore. Sve se zakomplicira nakon toga. U ovom su baletu koraci drugačiji, više streme k zemlji, a jako su teški. Najklasičniji je pas de deux iz prvog čina, sve ostalo je moderniji pokret.

Moram priznati da sam uživala u tome - kaže Natalia Kosovac, a s njom se slaže njen odabranik iz baleta, Kornel Palinko. Kaže kako je uživao u modernom plesnom izričaju. Bio mu je to prvi put da tako radi, a osim toga, učio je i glumiti.

Zagreb, 291018.
Hrvatsko narodno kazalite, Trg Republike Hrvatske.
Proba baleta Metropolis prema romanu Thee von Harbou.
Na fotografiji: proba.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX

- Ispočetka mi je bilo teško plesati na tako moderan način, no kasnije sam sve ulovio i moram priznati da sam uživao raditi na taj način. Težak je ovo balet, traži izdržljivost - kaže baletan kojem je ovo druga glavna uloga u karijeri - prvi put smo ga u tako važnoj ulozi mogli vidjeti u baletu “Petar Pan”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 00:13