GLAZBENI DELIRIJ

KAKO SE DOMAĆI POP-PJEVAČI NOSE S PUCCINIJEVIM ARIJAMA Premijera avangardne inačice opere 'Mimi'

 Livio Andrijić/EPH
Maja Posavec iz Detoura izvodi naslovnu ulogu tragične Mimi, a pridružuju joj se Đani Stipaničev i Vanda Winter

Neka sasvim druga, ali opet neraskidivim umjetničkim “zahvatima” vezana za Puccinijevu operu “La Boheme”, opera “Mimi” suvremenoga belgijskog skladatelja Frédérica Verrièresa premijerno će u hrvatskoj podjeli biti izvedena večeras u zagrebačkom HNK.

Ta slobodna adaptacija Puccinija praizvedbu je imala u Parizu, u kazalištu Bouffes du Nord, krajem 2014., a u Zagrebu, s francuskim pjevačima, igrala je u veljači prošle godine.

“Tijekom osmišljavanja dramaturgije”, rekao je tom prigodom Frédéric Verrières, “često se izdvaja poznati glazbeni motiv Puccinijeve opere koji se može prepoznati, da bi ga se poslije preoblikovalo do fantazmagoričnog delirija. Na taj je način ishodišna Puccinijeva glazba potpuno apsorbirana u novi artefakt”.

I ovdje je riječ o umjetnosti, siromaštvu, ali i ljubavi, ljubavi u svim oblicima: idealiziranoj, ljubomornoj, bolesnoj, smrtonosnoj. Puccini, koji je svoje najpoznatije opere stvorio na snažno emocionaliziranim ženskim likovima, ovdje će doživjeti čak i utjecaj Hitchcocka.

Od funka do klasike

Prvoga dana kostimiranih proba na velikoj pozornici HNK - s kostimima novim, ali i iz najrazličitijih epoha i različitih Puccinijevih djela, “Turandota”, “Mme Butterfly”, “Tosce” - redatelj Guillaume Vincent rekao nam je da su u ovoj operi, smještenoj u 21. stoljeće, jako različitoj od originalne Puccinijeve opere, ipak zadržali neke karaktere, poput Mimi, Musette, Rodolpha, Marcela... “Glavni muški lik, Rodolfo, više nije, kao u originalu, slikar, nego kompozitor. Mnogo je različite muzike u predstavi, funka, klasične, disko muzike... Možda će to publici biti pomalo zbunjujuće. Da, nažalost, sudbina Mimi i tu će biti tragična - ona je tragičan lik, za nju nema sudbine do smrti. Igra je Maja Posavec, pop-pjevačica. Mislim da će je publika zavoljeti jer pjeva prirodnim glasom, nije kliše neke žene koji više i ne postoji... “ rekao nam je redatelj Guillaume Vincent.

Đani Stipaničev, Komedijin pjevač i glumac, drugi put nastupa u HNK. Prvi put je to bilo 2003. “Bio sam tad u jednoj prekrasnoj priči, ‘Priči sa zapadne strane’, čak je pala i Nagrada hrvatskog glumišta za ulogu Tonyja. Ipak je kuriozum da pokraj svih uloga koje sam odigrao u Komediji, jedina nagrada dođe iz suradnje s HNK,” smije se Stipaničev koji igra Marcella i čija je uloga “vezivno tkivo” između pojedinih scena, on je zapravo “didaskaličar”, što mu se sviđa.

Avangardni pomak

“Samim djelom sam iznenađen jer je ono totalni avangardni pomak u odnosu na Puccinija. Ima nekoliko pravih opernih umjetnika, ali ima i nas nekoliko koji smo ciljano bili pozvani da budemo dio ovog projekta, a naš ‘sektor’ je mjuzikl ili čak pop-rock scena. Ja neću puno pjevati, zapravo se tu radi o mnogim glazbenim nadopunjavanjima, ukrštanjima, preklapanjima, miješanjima, međusobnim prekidanjima, u ponekim trenucima sve to izgleda dosta kakofonično dok se ne uđe u bit djela.

Najizazovniji su mi bili dijelovi u kojima moram pjevati na operni način jer sam se dosad susretao isključivo s operetom, a sada, evo, mogu reći da sam nastupio u jednoj operi. Često sam govorio da mi je to veliki san, ali uvijek me karijera vukla u drugom smjeru”, završava Stipaničev i žuri na pozornicu na kojoj je scenografija, živa, puna boja, cvijeća i neobičnih detalja, već postavljena.

Maja Posavec, 32-godišnja Mimi, koja se na sceni pojavljuje u bijeloj suknji od tila i ružičastoj sportskoj jakni, obožava Puccinija i “La Boheme”.

Mladi Rodolfo

“Nemam šanse pjevati u pravoj operi jer nisam klasično obrazovana pjevačica, nego pop-pjevačica i glumica, ali volim operu, idem na satove pjevanja... Kao što nikad neću biti balerina, neću biti ni operna pjevačica, tako da sam bila jako sretna što sam dio ovog projekta. Volim ovaj tip teatra, iako znam da on u Hrvatskoj nema puno publike, ali za izvođača i za mene je jako intrigantan. Puno je poigravanja citatima, što obožavam, zanimljiv mi je taj tip postdramskog kazališta koje nema strukturu, nego je ‘krade’. Možda to nije djelo koje bi trebalo biti stalnim dijelom repertoara, ali kao ‘izlet’ je vrlo zdravo i za izvođača i za publiku,” kaže Maja Posavec koja je u stalnom angažmanu u Kerempuhu, a trenutačno u crnoj komediji “Maratonci trče počasni krug” igra Kristinu. Vidi neke sličnosti između te dvije uloge. “Obje su žene simboli života, zaljubljenice u umjetnost, kreativnost, koje svoj san ne uspijevaju ostvariti: Mimi umire, a Kristina svake večeri biva probodena kroz bubrege...”

Najmlađi izvođač je 24-godišnji Leon Košavić, operni pjevač koji je diplomirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, a na sceni HNK debitirao s 21 godinom kao Papageno. Glumi Rodolfa, koji je ovdje skladatelj, nije pisac kao u Puccinija, i bariton je, dok je u originalnoj operi tenor. “Sve je to za mene izazov, a najveći mi je prilagoditi se takvom notnom tekstu i takvim metamorfozama Puccinijeve opere”, kaže mladi pjevač.

Suradnja s Parizom

Nije nigdje u angažmanu, i to mu je zasad “skroz dobro”. Ove je jeseni bio u Finskoj, na natjecanju, na nekoliko audicija i nekoliko angažmana po Europi. Rodom je iz Ozlja pokraj Karlovca, iako bi svatko, razgovara li s njim, rekao da je iz Istre: “E, to je Ozalj, taj belostenski ozaljski književni krug... Interesantan je taj gradić jer nije ni kajkavski, ni čakavski, ni čisti štokavski, dosta je blizu književnom jeziku, jedino su kod mene naglasci malo drugačiji...”

Na hrvatskoj premijeri 18. siječnja nastupit će i Mia Domaćina kao Mimi 2, Gorana Biondić kao Musetta, Vanda Winter kao Geschwitz te orkestar Opere HNK u Zagrebu. “Mimi” je nastala kao koprodukcija HNK Zagreb i kazališta Bouffes du Nord iz Pariza.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 00:36