NEPRIMJERENO PONAŠANJE

Jutarnji istražuje: Dok u britanskim kazalištima uriniraju i tuku se, kod nas je vrhunac nepristojnosti zvonjava mobitela

Kazalište, ilustrativna slika

 Niksa Stipanicev/Cropix
Nakon afere u Manchesteru zvali smo ravnatelje nekih od vodećih hrvatskih kazališta

Nedavno istraživanje sindikata Bectu (Broadcasting, Entertainment, Communications and Theatre Union) pokazalo je, izvijestio je The Guardian, da je 90 posto zaposlenika kazališnih kuća iskusilo ili svjedočilo neprihvatljivom ponašanju publike, uključujući napade, vandalizam, rasistički govor, i da ih je 70 posto izjavilo da se stanje pogoršalo u odnosu na razdoblje prije pandemije. Situacija je najgora kod stand upa i jukebox mjuzikla s poznatim hitovima.

Na Veliki petak u Manchesteru je, primjerice, tijekom izvedbe mjuzikla "The Bodyguard" pozvana policija nakon što je osoblje kazališta Palace, koje je pokušalo utišati gledatelja koji je glasno pjevao, bilo izloženo "neviđenoj razini nasilja", ustvrdio je zaposlenik kazališta.

Slučajevi problematičnog ponašanja također su nedavno zabilježeni u Londonu i Edinburghu, a otkriveni su i sljedeći primjeri: Royal Opera House doživotno je zabranila pristup predstavama osobi koja je dobacivala dječjem pjevaču, newsletter Popbitch i komičar Tom Houghton prijavili su slučajeve seksa tijekom izvedbi, a u kazalištu Harold Pinter član je publike (ispostavilo se da se radi o paparazzu) fotografirao prizor golog glumca Jamesa Nortona.

"Kolege i ja bili smo fizički napadnuti. Razdvajali smo sudionike tučnjava. Intervenirali smo kada bi ljudi urinirali na svojim sjedalima. Doživjeli smo da se ljudi deru na nas", otkrila je Maddie (nije pravo ime), kazališna zaposlenica koja tvrdi da su nevolje posebno zastupljene kod turneja velikih mjuzikla.

Mnoge izvedbe su skupe pa ljudi misle da time što su platili ulaznice dobivaju pravo ponašati se kako požele. Također, ljudi dolaze pijani, a kada se konzumiraju velike količine alkohola, stvari vrlo lako eskaliraju, objašnjava.

"Alkohol igra ulogu. Smatramo da bi njegovu upotrebu trebalo ograničiti", kaže Philippa Childs, koja je na čelu sindikata Bectu. "Teško je reći je li situacija poslije pandemije gora. Ljudi su jedno vrijeme uistinu cijenili činjenicu da napokon mogu izlaziti. No, onda se sve vratilo na staro", kaže Kat MacGregor, menadžerica The Standa, grupe komičarskih klubova iz Edinburgha, Glasgowa i Newcastlea, koja dodaje da su problemi gotovo uvijek vezani uz alkohol.

Alexander Bennett, koji kao stand up komičar nastupa već 14 godina, velikim problemom smatra i brbljanje.

"Dvije godine smo se gledali kroz ekrane. Mozak nekih ljudi i dalje misli da se nalaze iza ekrana. No, mi ih sada možemo vidjeti i čuti, pa bismo htjeli da zašute", kaže.

Skočio je i broj ljudi koji koriste mobitele tijekom izvedbi te ponekad i snimaju komičare. To je razlog zbog kojeg je Bennett nedavno s nastupa izbacio grupu gledatelja.

Često se događa i da nekoliko gledatelja živi u zabludi da je nepristojno dobacivanje poanta komičareva nastupa, otkriva MacGregor.

"Mi objasnimo: ‘Prekidate nastup, a to upropaštava njegovu protočnost‘", navodi.

U kazalištu u kojem radi Maddie postoje jasna pravila vezana uz pjevanje, snimanje i konzumaciju alkohola. "Pravi izazov je njihova provedba", kaže Maddie.

Neke izvedbe koriste opušteniji pristup pa "likovi zamole publiku da slijedi određena pravila".

"Ako uspiješ rano pridobiti publiku, to smanjuje konflikt", tvrdi Maddie.

Ključno je ujediniti publiku, slaže se i Bennett. "Svjedočio sam slučajevima kada bi se atmosfera drastično poboljšala nakon što bi onaj tko izaziva probleme napustio izvedbu jer bi zajedničko odbacivanje takvog ponašanja ujedinilo ostatak publike", pripovijeda Bennett.

Za one koji žele sudjelovati u predstavi postoje mjesta koja nude "opuštene izvedbe". Primjer takvog pristupa je Battersea Arts Centre, čiji umjetnički ravnatelj Tarek Iskander napominje da je prema takvome modelu sudjelovanje publike dio čari nastupa uživo.

"Ljudi pretpostavljaju da takav model stvara neku vrstu anarhije, no to nije slučaj", kaže Iskander.

Ipak, granice postoje.

"Ne toleriramo okrutno ponašanje ili ono ponašanje koje bi nekome naštetilo", kaže Iskander, koji priznaje da je mnogo toga u sivoj zoni i da je potrebno imati povjerenja u zaposlenike koji donose teške odluke.

Ovoga mjeseca Bectu je pokrenuo kampanju "Sve ne prolazi" (Anything Doesn‘t Go) koja se bavi problemom antisocijalnog ponašanja. Njihov dokument "Safer Theatres"(Sigurnija kazališta) predviđa okvir standarda poput objavljivanja pravila ponašanja i nulte tolerancije "nasilnog, zlostavljačkog ili diskriminatornog" ponašanja.

"Trebamo djelovati sada. (...) Način na koji se ljudi ponašaju je postao gori nego prije i vrijeme je za resetiranje."

Hrvatskim kazalištima resetiranje pak nije potrebno. Publika naših kazališta upravo je za poželjeti, slažu se intendanti HNK u Splitu i Zagrebu te ravnatelji ZKM-a i Žara ptica.

"Ne mogu se sjetiti niti jednog jedinog ekscesa. Ponekad se čuje zvuk mobitela koji se odmah utiša, no i to je doista rijetka pojava. Ljudi koji dolaze u kazalište znaju kako se ponašati u kazalištu", kaže intendantica HNK u Zagrebu Iva Hraste-Sočo.

image

Iva Hraste Sočo

Tomislav Kristo/Cropix

Rijetka zvonjava mobitela jedini je problem i u ZKM-u, priča nam ravnateljica Snježana Abramović, koja kaže da publika eventualno nezadovoljstvo pokazuje preko društvenih mreža, a ne uživo.

image

Ravnateljica ZKM-a Snjezana Abramović

Ranko Suvar/Cropix/Cropix

"Hvala Bogu i Blaženoj Djevici Mariji, nije bilo problema, barem dok sam ja intendant", zadovoljan je intendant HNK u Splitu Srećko Šestan.

"Mi jako dobro surađujemo i s osnovnim i srednjim školama, a s publikom smo stalno u kontaktu. Pružamo im pravodobne informacije. Sve naše predstave su jako dobro prihvaćene. Nikakvih ekscesa nije bilo", naglašava Šestan i otkriva čemu se to može zahvaliti.

"Split ima veliku sreću. Ima ‘zatvoreni kazališni krug‘. U gradu postoje Gradsko kazalište lutaka, Gradsko kazalište mladih i Hrvatsko narodno kazalište. To je taj odgoj publike od malih nogu pa sve dok ne stasaju za predstave HNK. To je kontinuitet koji treba čuvati kao malo vode na dlanu", zaključuje Šestan, a kao pozitivan primjer odrastanja uz kazalište navodi i osvrt jedne učenice osmoga razreda, njihove najmlađe kritičarke, čiji je tekst o baletu "Veliki Gatsby" objavljen na Facebook stranici kazališta.

"Dobar, ne suviše dugačak sadržaj primjeren uzrastu garancija je dobrog ponašanja djece", smatra Đuro Utješanović, ravnatelj Žara ptica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 08:56