Damjan Tadić / Cropix
Kafka nije zahvalan pisac za pozornicu, rečenica mu je ravna i hladna, no Kica je u njemu pronašao visoku dozu sarkazma

Ove sezone zagrebačko Dramsko kazalište Gavella, ovaj put u koprodukciji s riječkim HNK, ne odustaje od predstava napravljenih na temelju dramatizacija romana.

Sve dosadno. Sad je pak Janusz Kica napravio ipak zanimljiviju umjetninu.

Niz čudnih anegdota

Postavio je na scenu nedovršeni roman Franza Kafke “Amerika” u prijevodu sada već nažalost pokojnog Zlatka Crnkovića. Dramatizaciju potpisuje Goran Ferčec.

Nedavno sam pisao da Kafka nije zahvalan pisac za pozornicu. Njegova je rečenica ravna i hladna, precizna i namjerno jednolična. Kafku se ne može na sceni praviti iz govora. Kica je pronašao u Kafki visoku dozu sarkazma, a dramaturg Ferčec sažeo je roman u niz čudnih anegdota. Kafkin “pikarski” roman, koji tobože slavi čudesa novoga kontinenta, ovdje oživljava kao tamno mjesto lišeno gotovo svega osim nesporazuma. Glavni lik, Karl Rossman, naivan je i nadobudan gotovo koliko Voltaireov Candide, no svijet u kojem obitava manje je transparentan. Ali možda i gori od Voltaireova.

Scenograf Marko Japelj odlučio se, dosta predvidljivo, za tamnu pustoš scene, a u kojoj povremeno dominira velik kubus - ormar. Kostimografikinja Doris Kristić također je kostime dala u tamnome, no s nekoliko naglasaka na bijeloj i crvenoj boji. Autor glazbe Arturo Annecchino obavio je vjerojatno presudan posao za redateljevu zamisao. Cijelo je zbivanje precizno i neprimjetno premrežio svojevrsnom potisnutom glazbenom dramom.

Anočić kao Rossman

Živko Anočić kao Karl Rossman nije najsigurniji, ali nije niti neuvjerljiv. Znatno je popravio scenski govor, pa će vjerojatno još više napredovati i opravdati talent koji ima. Gavellini i riječki glumci dobro su se složili. Riječki, prije svega, bolje govore, a Gavellini su, možda, opušteniji.

Većina igra više uloga, a ponajbolji je, zapravo, Igor Kovač, koji energično, čisto i dojmljivo igra dvije uloge: Macka i Delamarchea. Odličan je, nadalje, Davor Jureško, koji igra četiri lika: Ujaka Jakoba, Sluge, Natkonobara i Oca. Jako sigurno igra i Dražen Mikulić, tri lika: Kapetana, Greena i Glavnog vratara. Iznenadila me pak mlada glumica koju dosad nisam gledao, Aleksandra Stojaković, koja igra Klaru. Nije loš niti Jasmin Mekić u dvostrukoj ulozi Schubala i Robinsona, a uvjerljivo igra i Siniša Ružić, također dvije uloge, Glavnog Blagajnika i Pollundera. Još sam dulje od jednoga dana zapamtio nastup Hrvoja Klobučara.

06. listopad 2024 12:11