ZALAGASPER

SJEĆATE SE SIMPATIČNIH SLOVENACA S LANJSKOG EUROSONGA? Sada su snimili prvi album, poslušajte njihove ljubavne priče iz spavaće sobe

Zala i Gašper
 Vladimir Astapkovich / Sputnik / Profimedia
 

Jedina pjesma s prošlogodišnjeg Eurosonga koju sam poželio ponovo preslušati, a što sam u nekoliko navrata i učinio, bila je nježna i fragilna “Sebi” slovenskog dua koji čine pjevačica Zala Kralj i glazbenik Gašper Šantl. Kad sam se usred prijenosa DORE 2019 prebacio na slovensku EMU 2019 pa čuo i vidio “Sebi” osjećao sam se kao da sam iz traktora prešao u limuzinu.

Mi u tom “kvalifikacijskom” natjecanju nismo imali niti jednu tako lijepu i kvalitetnu pjesmu, a premda Zala & Gašper nisu pobijedili na Eurosongu, ipak su uzletjeli bitno više od “krilatog” Houdekovog pulena Roka. Hrvatska glazbena scena, barem tako smatramo, superiorna je slovenskoj, no ako i jest tako, te večeri nije se mogao steći takav dojam, a godinu poslije na moj recenzentski stol sletio je nastupni album “4” Zale Kralj i Gašpera Šantla koji sada nastupaju pod imenom zalagasper.

Ponovo je dojam sličan jer teško je u Hrvatskoj naći tako dobro ustrojen i ukusan electro-pop i dream-pop album kakav je “4”, a iza kojeg stoje sanjiva, lahorasta i tankoćutna 20-godišnja pjevačica i 23-godišnji poklonik electro i dream-pop minimalizma.

Njih dvoje nisu samo glazbeni partneri nego i ljubavni par, obožavaju nositi pulovere koje posuđuju od roditelja i baka i djedova ili kupuju na buvljaku, a glazbu osmišljavaju i snimaju tamo gdje se osjećaju najudobnije. Najčešće u spavaćoj sobi, po čemu se posve uklapaju u nadirući trend “bedroom pop” glazbe. Prva polovica pjesama je na slovenskom, a druga polovica na engleskom jeziku, što je inteligentna strategija za prođu na domaćem i pokušaj proboja na inozemnom tržištu.

“Sebi” je i na albumu “4” najdojmljivija, uz još nešto raniju “Valovi” i manje mi poznate “Come To Me” i “Signals”, no svih deset pjesama o privlačenju i zaljubljivanju donose i strah od sjete koju ljudi znaju osjetiti kad valovi neslaganja od njih otplave ljubav i privlačnost, poštovanje i razumijevanje.

Stoga su skladbe Zale i Gašpera ugodne i udobne, baš poput starog pulovera koji se već odavno prilagodio našem tijelu, ali i tugaljive. Ima u njima i nešto od žala za ljetom koje ljudi, makar osobno ne spadam u takvu skupinu, počinju osjećati kad im prozore zaspu prve jesenje kiše, a jutra obavije magla.

Njihove pjesme su toliko intimne da slušatelj ima osjećaj kako ga Zala mekim i tihim glasom, lišenim čak i primisli na auto-tuning, ali s usnama na milimetar primaknuta mikrofonu, osobno uvodi u spavaću sobu u kojoj Gašper pedantno slaže elektronske teksture s elegantnim ukrasima prostrane električne gitare. Povremeno se čini da on nedovoljno varira melodijske i ritmičke obrasce, a ona sve pjesme pjeva na isti način, no dovoljno je detalja u njihovom minimalizmu koji vas iznova mogu privući njihovim magičnim i hipnotičnim pjesmama, natopljenima međusobnom nježnošću i zaljubljenošću.

Moguće su usporedbe s hrvatskim izvođačima poput Nike Turković, Nipplepeople, Pocket Palme i Cubies, no slovenski duo zalagasper još je srodniji kreacijama Lorde, Lane Del Rey, Billie Eilish i The xx. Posljednji albumi spomenutih, s izuzetkom potonjih, također su djelo samo dvoje ljudi, baš kao i u slučaju Zale Kralj i Gašpera Šantla.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 11:49