ZAGREB - Poznat kao l’enfant terrible hrvatske glazbe,skladatelj Silvio Foretić, učenik Milka Kelemena, uvijek je nastojao, a i uspijevao, izazvati snažnu reakciju javnosti na svoje stvaralaštvo. Kažem stvaralaštvo, misleći pritom ne samo na njegova djela, već na cjelokupni proces njihovog nastajanja i izvođenja, koji je za Foretića uvijek neobično važan. U njegovu slučaju stvaranje djela doista nije stalo ispisivanjem zadnje note, već je Foretić, inače i pijanist, dirigent i pjevač, gotovo bez iznimke sudjelovao i u izvođenju tih djela, na taj način stavljajući se u poziciju da neposredno isprovocira reakciju slušatelja.
Posebno važan Ansambl
Posebno je u tome bio važan Ansambl za suvremenu glazbu, što ga je Foretić osnovao u suradnji s Jankom Jezovšekom 1963. U svom kratkom trogodišnjem djelovanju, koje je završeno Foretićevim odlaskom u Njemačku, u kojoj će ostati sve do mirovine - punih četrdeset godina, ovaj je ansambl uspio izazvati zgražanje konzervativne publike.
Ništa uobičajeno
Foretić je i kasnije uvijek tražio način da se ironički i kritički postavi prema zbivanja oko sebe, kako onim glazbenim, tako i društvenim.
- I danas većinom onih elemenata svojih skladbi koji nisu čisto glazbeni želim publici ukazati na neke probleme kojima se bavim, pokušati ih priopćiti na umjetnički način. Današnja publika, naravno, uglavnom neće reagirati za vrijeme same izvedbe, kao što je to bilo 60-ih godina, kada sam izazivao protest jedne nespremne publike, uljuljane u svoju klasičnu glazbu koju su promatrali kao svetinju.
Večeras će se u Hrvatskom glazbenom zavodu, s početkom u 20 sati, održati obljetnički koncert Silvija Foretića, ali ako pitate o kojoj se obljetnici radi, stvari se malo kompliciraju; čini se da u Foretićevu slučaju ništa ne može biti uobičajeno. Naime, Silvio Foretić rođen je 21. prosinca 1940. godine, što znači da će za nekoliko dana proslaviti 71. rođendan.
Na samom pragu
Večerašnji koncert trebao je biti upriličen povodom skladateljeva 70. rođendana, no opera “Maršal” pomrsila je i planiranje ove rođendanske proslave, jer je skladatelj, kako to obično biva, bio u cajtnotu za dovršenje djela, te su sve ostale aktivnosti pale u drugi plan. Koncert je stoga dobio podnaslov “70/71”, jer se ipak održava na samom pragu skladateljevog prelaska u iduću godinu života. Uostalom, kako kaže Foretić, zašto bi se obljetnica morala slaviti baš na “okrugli” rođendan?
Društveni orkestar
Na koncertu će nastupiti sam skladatelj, svirajući klavir, ali i kao dirigent, ravnajući Društvenim orkestrom HGZ-a. Bit će izvedena djela iz različitih razdoblja njegova stvaralaštva, nastala od 1955. godine do danas.
Upitan kako je došlo do suradnje s Društvenim orkestrom, sastavljenom od amatera, ali velikih ljubitelja glazbe, Foretić će, u svom stilu, najprije odgovoriti kako mu je prvi izbor bila Njujorška filharmonija, koja se na kraju ipak pokazala malo preskupom, prije no što se uozbilji i “prizna” da je već i ranije surađivao s tim orkestrom, koji je izveo nekoliko njegovih djela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....