Festival Jazz.hr/jesen održat će se od 17. do 19. listopada, a organizatori su najavili bogati program tijekom kojega će ugostiti vrhunske glazbenike iz cijeloga svijeta. Poljski jazz pijanist, producent i skladatelj filmske glazbe Leszek Możdżer otvorit će festival u četvrtak 17. listopada, a koncert će se održati u Dvorani Blagoje Bersa Muzičke Akademije u Zagrebu. Publika će na koncertu imati priliku poslušati i goste iznenađenja.
Leszek Możdżer smatra se najvećim otkrićem novijeg poljskog jazza. Rođen je 1971. godine, a klavir svira od svoje pete godine. Nakon što je 1992. pobijedio na međunarodnom natjecanju Jazz Juniors, čitatelji Jazz Foruma proglasili su ga najperspektivnijim glazbenikom godine 1993. i 1994. te najboljim jazz pijanistom tijekom niza godina, a bio je proglašavan i najboljim poljskim jazz glazbenikom.
Osim s najpoznatijim poljskim jazz glazbenicima, kao što su Tomasz Stańko, Janusz Muniak, Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski, Anna Maria Jopek, Adam Pierończyk i Piotr Wojtasik, nastupao je i snimao s mnogim međunarodno priznatim glazbenicima, među kojima su Pat Metheny, Arthur Blythe, Buster Williams, Billy Harper, Joe Lovano, Archie Shepp, David Liebman, Lester Bowie, Marcus Miller, John Scofield, Steve Swallow i Eddie Daniels. Snimio je više od 100 albuma, od kojih mnoge kao vođa sastava ili solo. Od 2011. Leszek Możdżer je umjetnički voditelj glazbenog festivala Enter Music Festival, koji se svake godine održava u Poznanju, na obali jezera Strzeszyńskim.
U kratkom intervjuu otkrio nam je detalje svoje karijere, kao i što publika u Zagrebu može očekivati od njegova gostovanja.
Što vas je inspiriralo da krenete svirati klavir i kako ste se uopće odlučili za glazbenu karijeru?
- Postoji stara poslovica: ne biraš ti glazbu, već glazba bira tebe. Imao sam potrebu svirati još dok sam imao četiri ili pet godina. Krenuo sam na satove klavira, a moji roditelji angažirali su učitelja klavira jer sam provodio dosta vremena svirajući. Čini se kako moja duša ima potrebu za glazbom, kako bih mogao ispuniti svoju svrhu dok sam još na ovom planetu.
Koji je po vašem mišljenju najvažniji album koji ste dosad snimili?
- Važnost je kvaliteta koju zapravo nije moguće mjeriti. Svaki album mi se činio jednako važnim dok sam ga snimao. Mislim da je posljednji album koji sam objavio, 'Earth Particles', inače snimljen s nizozemskim gudačkim orkestrom, najnapredniji što se tiče koncepta i izvedbe.
U vašoj diskografiji postoji nekoliko albuma posvećenih Chopinu i njegovoj glazbi. Je li vam on glazbeni uzor?
- Chopin je veoma utjecajan skladatelj, toliko je bio pažljiv u svojim skladbama da je uspio napisati samo dvadeset sati glazbe. Svaki put kad pomislim da se ne osjećam dobro i da nemam inspiracije - samo vježbam Chopina. Nekoliko puta su me pitali da snimim jazz verzije Chopinova repertoara, ali nikad nisam bio sasvim uvjeren da je to dobra ideja. Pristao sam, ali negdje duboko u sebi osjetio sam da je njegova glazba najbolja baš onako kako je izvorno napisana. Tako da nisam baš zadovoljan svojim Chopinovim snimkama, čak i kad za njih dobivam fantastične kritike.
Na koji način birate svoj repertoar iz sezone u sezonu?
- Život donosi nove ideje, a ja čitavo vrijeme radim glazbu. Ne planiram svoju karijeru, već pratim vlastitu intuiciju. Kad sam upoznao Tiju Fuller, toliko me dotakla njezina osobnost da sam napisao program za orkestar i alto saksofon, na isti način na koji sam počeo svirati s Glorijom Campaner, koja je nevjerojatna klasična pijanistica. Ponekad me ljudi zamole da pripremim nešto, na primjer Holland Baroque ili Aukso Orchestra.
Postoji li razlika između sviranja u prostoru u koji stane malo publike i onoga koji može primiti tisuće ljudi?
- U manjoj dvorani lakše je uravnotežiti energiju sa slušateljima, ali zapravo mislim da veličina dvorane nije bitna. Moji osjećaji također nisu bitni jer svaki slušatelj prolazi kroz svoj proces dok sam ja na pozornici. Moj posao je održavati vjeru tijekom nastupa, čak i ako sam nisam siguran u to. Nakon toliko godina bavljenja glazbom, zapravo ne znam što je ispravno, a što nije. Samo sviram. Nastojim ne suditi, samo dajem sve od sebe.
Koje vam je koncertno iskustvo dosad ostalo u najljepšem sjećanju?
- Moram istaknuti da je to sviranje za dva pijana konobara u jednom malom baru u Poljskoj rano ujutro. Energija je bila na razini i osjećao sam se toliko nadahnuto da sam svirao neke lude stvari. Svaka nota je bila smislena. Ili je to samo bila moja mašta?
Što publika može očekivati u Zagrebu?
- Pa mogu samo obećati da ću dati sve od sebe. Jedno je sigurno - publika će iskusiti vlastiti um. Neki zaplaču, neki se samo smiješe, neki uopće nisu zainteresirani. Nadam se da će tijekom mog nastupa vaš um proći kroz dekompresiju kako bi se pripremio za lijepu budućnost.
Organizator Możdżerova zagrebačkog koncerta je Jazz.hr, a njegovo gostovanje u Zagrebu ostvareno je u suradnji s Veleposlanstvom Republike Poljske.
Ulaznice za Możdżerov koncert, ali i cijeli festival možete nabaviti u sustavu ulaznice.hr. Glavna misao vodilja Jazz.hr-a jest omogućiti domaćoj publici dolazak na koncerte najkvalitetnijih jazz glazbenika, educirati mlade glazbenike kroz koncerte, radionice i direktnu suradnju sa svjetskim zvijezdama, kao i dogovoriti međunarodne suradnje na način da hrvatskim jazzistima otvore vrata za nastupe na stranim pozornicama. Glavni sponzor festivala Jazz.hr/jesen je Raiffeisenbank Hrvatska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....