ZAGREB - Sjeća li se itko “Bowie obveznica” kojima je 1997. godine David Bowie emisijom na Wall Streetu prikupio 55 milijuna dolara u zamjenu za prihod od autorskih prava s naslova prodaje njegovih 25 albuma i godišnjom kamatom od 7,9%?
Srčani udar
Godine 2004. tim je obveznicama status s A3 promijenjen na Baa3, tek “štengicu” iznad takozvanih junk obveznica. Prihod od prodaje Bowiejevih albuma, zahvaljujući i diskografskoj krizi, bio je manji od očekivanog, a bilo bi još gore da su obveznice uključivale i prihod od albuma koje je Bowie objavio nakon 1997. godine. Albumi “Earthling” (1997.) i “Hours” (1999.) na tržištu su “pukli”, a nakon njih Bowie je objavio “Heathen” (2002.) i “Reality” (2003.), kojima je ušao u takozvanu neoklasicističku fazu.
Prolaz i kod kritike i na top listama bio je nešto bolji, “Heathen” je podsjećao na zvuk i stil s “Hunky Dory” i “Heroes”, a “Reality” bio uspoređivan sa “Scary Monsters”. No, Bowie je zbog srčanog udara sredinom 2004. morao prekinuti svjetsku “Reality” turneju i time je ušao u dugu pauzu prekidanu tek gostovanjima na koncertima izvođača poput “Arcade Fire” te best of albumima i box setom “David Bowie Box”.
Stoga je najava da internetom cirkulira “novi” Bowiejev album proteklog tjedna odjeknula poput bombe. Tim više što najava o nekom novom studijskom albumu Bowieja nije bilo. Ubrzo se pokazalo da “novi” album “Toy” sadrži snimke koje je Bowie snimio 2001., uoči ili usporedno sa snimanjem pjesama za album “Heathen”.
Ispravljena pogreška
Virgin Records zbog sukoba s Bowiejem, koji je potom potpisao za Columbiju, tada ih je odbio objaviti kao zaseban album, no ovih su dana snimke preko interneta ipak našle put do Bowiejevih poklonika.
Iako su tri pjesme, pod nešto drukčijim nazivom i u nešto drukčijim verzijama poznate otprije, “Toy” zbog melodioznosti, aranžmana i produkcije (valjda jest Tony Visconti kao i na “Heathen”, ali ne garantiram) funkcionira kao uvjerljiv Bowiejev album. Žešći i pedantniji Bowiejevi obožavatelji ove pjesme napisane kasnih 60-ih i ranih 70-ih, a do sada mahom neobjavljene, traže već godinama, pa im je “Toy” poput “mane s neba”.
Oni koje u nešto manjoj mjeri zanimaju Bowiejeve “tajne snimke” i opskurniji dijelovi njegova autorstva komotno mogu “Toy” pojmiti kao brata blizanca albuma “Heathen” ili novi nastavak njegove neoklasicističke faze u kojoj se na primjeren način vratio 70-ima, jedinoj doista fascinantnoj dekadi u stvaralaštvu pop-kameleona čiji output u 80-ima i 90-ima, a zbog bolesti i u posljednjih deset godina, definitivno nije usporediv s periodom koji počinje s “Hunky Dory” i završava sa “Scary Monsters”.
Sjećanje na zlatne dane
U takvom kontekstu ovaj “zagubljeni” album iz 2001., kojim se Bowie na posredan način vratio u 70-e, zvuči dorečenije i suvislije od mnogih njegovih razvikanih, a zapravo nedokuhanih, zbunjujućih i upitnih radova iz 80-ih i 90-ih u kojima je “Mršavi bijeli vojvoda” izgubio sposobnost udaranja novih trendova i mijenjanja kursa pop i rock glazbe.
Premda su uvodna “Afraid” i “Uncle Floyd” koje smo upoznali na “Heathen” te “Let Me Sleep Beside You” prvi put prezenitrana u live verziji s albuma “Live At The Beeb” najupečatljivije skladbe, “Toy” nudi još barem sedam-osam zanimljivih revizija rane Bowiejeve karijere i podsjećanja na njegove zlatne dane, često s elegantnom protutežom akustike i elektrike, odnosno popa, blue eyed soula, glam-rocka i prototipa onoga što ćemo od kraja 70-ih zvati new wave. Zapravo, “Toy” je jako dobar “novi” album Davida Bowieja ili barem jak supstitut za spomenuto. I k tome besplatan.
Zašto Virgin 2001. ili u bilo kojoj od proteklih deset godina ionako smanjene Bowiejeve aktivnosti nije želio objaviti ovaj album, ostaje misterij.
Navodno nisu imali prava na te pjesme. No, što ako su u toj nekoć hrabroj diskografskoj kući čekali da Bowie umre pa da onda na ovim snimkama ostvare veću zaradu? E, tada samo možemo konstatirati kako ih je stigla pravda ili zaslužena kazna zvana internet leaking.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....