SPORNE PREPORUKE

Operni pjevač dobre tehnike ne raspršuje čestice! Plamen neće zatitrati stavim li svijeću ispred usta

Tomislav Mužek
 Darko Tomas/Cropix
‘Nadam se samo da ove preporuke neće biti trajne, jer će koncept “rupe za orkestar” trebati preraditi‘

U zagrebačkom HNK 24. rujna u 19.30 održala se Večer uvertira, arija i dueta kompozitora Wolfganga Amadeusa Mozarta i libretista Lorenza Da Pontea tijekom koje je nacionalni prvak Opere, tenor međunarodne karijere Tomislav Mužek, izvodio duete i arije iz Mozartovih opera “Così fan tutte” i “Don Giovanni”, a uz njega su u programu sudjelovali redom prvaci i nacionalni prvaci, sopranistica Valentina Fijačko Kobić, mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović i bas Luciano Batinić. Mozart je dio redovnog reperoara Mužekove tenorske karijere koja traje više od dva desetljeća na hrvatskim i svjetskim pozornicama.

Tomislav Mužek je austrijski, odnosno bečki đak koji je u Beču završio solo pjevanje te bio u angažmanu Bečke državne opere.

Nastupi u Dresdenu

- Bit će to prekrasan koncert satkan od Mozartove glazbe koja mi je posebno draga jer me uvijek vraća higijeni moga glasa. Tehnički je vrlo zahtjevna, Mozartove linije su pisane gotovo instrumentalno, tako da pravilno izvođenje traži fokusiranost, preciznost i ne trpi nikakve stilske manirizme. Uvijek sam zahvalan takvim djelima jer me vraćaju u formu - govori operni pjevač koji je rođen u Njemačkoj, a odrastao u Hrvatskoj, te mu je njemački kao materinji i nema nikakvih poteškoća u izgovoru pri pjevanju. U dresdenskoj Semperoperi uskoro će opet pjevati Rodolfa u Puccinijevoj “La boheme”, a na proljeće naslovnu ulogu u Verdijevu “Don Carlu”.

U usporedbi s hrvatskima, kakve su covid mjere na njemačkim pozornicama i kakva je atmosfera oko opernih inscenacija?

- Atmosfera vani je takva da su se na proljeće zatvorila sva kazališta do kraja sezone. Sada počinje nova sezona s prorijeđenom publikom, raznim sigurnosnim mjerama, a ako se jedna osoba u nekom teatru razboli, taj teatar se zatvara na pola godine - govori tenor.

Novi singl

Otkako je pandemije, operni pjevači HNK imaju mnogo posla. Kako je pjevanje najpogodnija umjetnost za nastupe na otvorenome, organiziraju se nastupi ili ispred kazališta ili po ulicama i parkovima.

- U ovakvim trenucima, kada je zbog sigurnosnih mjera život zabave dosta ograničen, publika je željna predstava, te je na te koncerte na otvorenom reagirala iznenađeno i oduševljeno. Svim solistima je bio gušt pjevati za tako zahvalnu publiku - prenosi dojmove. U Hrvatskoj je mnogo “dežurnih skeptika” kad je u pitanju razina operne kuće u Zagrebu. Međutim, i samo za ilustraciju, nedavno je HNK Zagreb nakon Gotovčevog “Ere s onoga svijeta” i Zajčevog “Nikole Šubića Zrinjskog” na kanal Operavision dao i zagrebačku verziju Puccinijeve “Turandot”.

image
Ljubomir Puškarić, Tomislav Mužek, Lana Kos.
Damir Krajac/Cropix

Komentari su, kao i u Zagrebu, kad je riječ o modernoj i pomalo montipajtonovskoj inscenaciji bili slični, neko je rekao da to nije “Turandot”, a netko je umirao od smijeha. Ali čak i oni kojima se inscenacija nije svidjela pjevače su komentirali u superlativima, i to ne samo gostujuće. Glorious voices, excellent voices…, napisali su gledatelji Operavisiona.

- Apsolutno se slažem da u opernom ansamblu HNK imamo sjajne pjevače, smatram da to pokazuje i sama činjenica da smo kao jedan manji teatar sposobni izvesti Verdijeva “Don Carla” s cijelom našom postavom, bez gostujućih pjevača, a znamo da je to djelo u kojem ima puno velikih i zahtjevnih rola - kaže tenor koji je nastupio 30. svibnja u povodu Dana državnosti ispred kazališta, kao i na prvom koncertu dvaju orkestara iz dvije države nakon karantene kojim su ravnali dirigenti Repušić i Fačini, a povod je bio primopredaja hrvatskog predsjedanja EU Njemačkoj.

Izvan Opere Tomislav Mužek ima svoj sjajni Mužek & Trio koji je posljednji veliki koncert imao prije više od godinu dana u Lisinskom s repetoarom u kojem su napolitanske i talijanske kancone, Arsen Dedić, Sting, Freddie Mercury, američki i svjetski evergreeni i hitovi. Snimke tog vrlo posjećenog koncerta, nažalost, nema. - Mužek & Trio imao je još nekoliko manjih pojavljivanja nakon velikog koncerta u Lisinskom, no u međuvremenu, nažalost, nismo imali prilike, a ni vremena raditi na nekim novim materijalima, jer svi članovi benda imaju svoje primarne poslove, tj. karijere. Radili smo na novom singlu koji će ugledati svjetlo dana, ali sada još nije vrijeme za to. Zanimljiva je poveznica između mene, kao klasičara, i ostalih članova benda, koji su svi majstori “svog faha”; kada je glazba s dušom u pitanju, svi profitiramo jedni od drugih - objašnjava Mužek koji je otac osnovnoškolca, što znači brige oko odlaska u školu u vrijeme covid mjera.

- Na sreću, te brige za sada nisu prevelike, zato što ovdje u našem gradu, Ludbregu, gotovo da i nema zaraženih, tako da, uz sigurnosne mjere zaštite, nošenje maske i pranje ruku, smatram da moj sin neće imati problema u ovoj situaciji - govori pjevač koji je sagradio kuću pokraj Ludbrega i prija mu život izvan velikoga grada.

- Odseliti se iz grada najbolja je stvar koju sam si ikad priuštio u životu i jako sam sretan zbog toga. Nema tog stresa na probi ili predstavi koji se ne “izlufta” za jedan sat lagane vožnje do kuće; a onda sjednem na terasu i uživam u smiraju dana ili u zvjezdanom nebu. U istom paketu nalazi se potpuna tišina, predivan pogled i blizina šume. Fun fact: do zračne luke “Franjo Tuđman” mi treba 45 minuta autom; kao iz nekih dijelova Zagreba… A o odsustvima iz Hrvatske i inozemnim gažama bit će bolje razgovarati kada se situacija ponovno normalizira, jer sada stanje nije objektivno - nastavlja.

Dva trombona

Dugo je spremao Stolzinga u Wagnerovim “Majstorima pjevačima” u Tokijskoj operi, u kojoj je dirigent Kasuhi Ono, nekoć šef dirigent Zagrebačke filharmonije. Nakon Erika u “Ukletom Holandezu” i “Lohengrina” svojedobno je rekao da više od tri spomenute uloge u wagnerijanskom repertoaru i ne traži. Međutim, tokijska je premijera otkazana ove godine.

- Nisam bio žalostan, zato što ovu situaciju ne gledam kao na propast planova, nego kao na odgodu planova, što znači da je Stolzing samo pauziran. Ovo vrijeme koristim za napredovanje u pjevačkoj tehnici te za pomno pripremanje uloga koje me čekaju. Čak bih se usudio reći da to vrijeme, koje mi je dano, vidim kao svojevrstan blagoslov, jer sam se mogao posvetiti obitelji i svojoj profesiji - reći će.

Arsen Dedić napisao je pjesmu “Maestro muzika” u kojoj su “dva trombona, mala slona puhala nos”. Ta “dva trombona, mala slona” i drugi puhači imaju posebne mjere u doba covida zbog kondenzacije zraka. U Njemačkoj ih razdvajaju tri metra, u nas dva. - Mjere i preporuke donose stručnjaci koji se bave tom problematikom. Ja ne znam gotovo ništa o tome, osim što znam da kada operni pjevač pjeva s dobrom tehnikom ne dolazi do raspršivanja čestica kao što to svi misle, zato što mi učimo efikasno iskorištavati zrak pretvarajući ga u zvuk. Postoji vrlo jednostavan test: kada najglasnije pjevam, stavit ću svijeću na nekoliko centimetra ispred usta i plamen neće ni zatitrati. Kakva je situacija kod puhača, ne znam, no kvaliteta zajedničkog muziciranja uvelike ovisi o kontaktu između muzičara; što su muzičari udaljeniji jedan od drugoga, kvaliteta opada. Nadam se samo da ove preporuke neće biti trajne, jer će koncept “rupe za orkestar” trebati preraditi, a time i koncept glazbenog teatra uopće - zaključuje.

image
Tomislav Mužek, Tomislav Modrić, Miroslav Lešić, Mladen Kosovec.
Tomislav Kristo/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 12:38