Polemika ne jenjava

Ne prestaju reakcije na aferu u Lisinskom: ‘Umjesto da se ‘otkazalo‘ Dominga, sada se u groznici kulture otkazivanja smjenjuje Siriščevića‘

Zagreb, 080622..
Na konferenciji za medije predstavljen program nove sezone Lisinski subotom pod motom Svijet na dlanu.
Na fotografiji: Drazen Siriscevic.

 Dragan Matic/Cropix
Bilo je i koncerata koji nisu bili za Lisinski. ‘Ali oni su donosili novac, negdje se moralo zaraditi‘. O smjeni govore česti gosti ove dvorane

Draženu Siriščeviću, ovih dana smijenjenom ravnatelju Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, Upravno vijeće zamjerilo je više stvari, od netransparentne podjele ulaznica za koncert Placida Dominga do nepodnošenja izvješća o radu. Vjerna publika Lisinskog i njegovi suradnici, međutim, o Siriščeviću imaju samo riječi hvale, program je, smatraju, najvažniji, a sve drugo su "unutarnje stvari".

"Jako mi je žao", kaže slikarica Goranka Vrus Murtić, komentirajući smjenu Siriščevića koji je bio na čelu Lisinskog četrnaest godina. Gospođa Murtić često se može vidjeti na koncertima u Lisinskom, velika je ljubiteljica glazbe. "Spočitavaju mu Dominga, da je davao karte, ali morao je jer bi inače bila poluprazna dvorana, a to je tek jezivo. Smatram da je on stvarno zdušno, srčano radio svoj posao." Bilo, je priznaje Goranka Vrus Murtić, i koncerata koji nisu bili za Lisinski. "Ali oni su donosili novac, negdje se moralo zaraditi", smatra.

"Stvarno ne znam što mu se sve prigovara, u svakom slučaju žao mi da ga miču neposredno prije penzije. To nije trebalo", zaključuje. S njom se slaže i Zdravko Zima, posebni savjetnik predsjednika Republike za kulturu:

"Upravo sam se zbog Dvorane Lisinski osjećao u Zagrebu kao dio velikog svijeta. U Lisinski sam dolazio ne samo zato što volim glazbu već i zbog vrhunskih simfonijskih orkestara i solista koji su tamo nastupali."

Muzikologinja Seadeta Midžić, koja je također često u publici, kaže da je iznenađena Siriščevićevom smjenom.

"Smjena me iznenađuje, pretpostavljam da postoje neki razgovori i dogovori prije. Ja jedino što mogu jest zapitati se o programu koji je Siriščević u Lisinskom radio, a koji ima jednu sjajnu, rijetko dosegnutu dimenziju. A to su veliki ansambli s programima koji su ovoj sredini potrebni, ali i za svijest o funkcioniranju jednog kulturnog programa. Osim toga, ono što mi se čini vrijednim je da su u ovo ružno, potresno i pandemijsko doba, programi zadržani. Prema tome, nije bilo drame i pada u tom smislu, pogotovo u situaciji za velike institucije. Sve drugo je pitanje unutar kuće, odnosa kuće i Grada."

Svaka smjena je, smatra, iznenađenje, "no pitanje je kakav je to trenutak i tko stoji iza toga. Mene taj trenutak zanima u smislu funkcioniranja glazbenog života dalje, ne znam detalje." Siriščevića, kaže, zna još iz mladosti, s televizije, "kao vrlo inteligentnog i sposobnog čovjeka, sposobnog na način kako to traži suvremeno vrijeme. A u suvremeno doba se očekuju poslovne sposobnosti."

Napominje da je program ključ. "Program je smisao dvorane, program je nešto zašto bi se Grad trebao brinuti. Financiranje Dvorane je zato da bi ona odgovarala svom pravom i punom smislu.

Siriščevićev program je bio jako dobar, ali da bi se on proveo, nije bilo dovoljno subvencioniranje Grada, države, nego je Dvorana Lisinski morala zarađivati s koncertima za koje nije bila namijenjena. Očito je to bio jedini način da prežive, tako da mu to ne mogu zamjeriti. Ja bih zbilja voljela da je ta dvorana dobro subvencionirana, s dobrom upravom s dobrim načinom poslovanja i da odgovara svojoj esencijalnoj funkciji."

I Naima Balić, koja dolazi često na koncerte u Lisinski, slaže se da je Siriščević "imao jako dobar izbor koncerata". Iako je "mogao i bez onih drugih, kojekakvih. No nastojao je privući publiku."

Redatelj Krešimir Dolenčić puno je radio u Lisinskom, još od devedesetih godina, od opera preko koncerata do raznih evenata, a jedan od zadnjih mu je projekata "Animal farm". "Lijepe je stvari napravio za Lisinski", kaže Dolenčić o Siriščeviću, "a drugo su unutarnje stvari s kojima nisam upoznat. Moja je suradnja s njim uvijek bila dobra i kvalitetna. Dražen ima smisao za PR i marketing, a drugo su, ponavljam, unutarnje stvari u koje ne ulazim."

O suradnji sa Siriščevićem i dekan Muzičke akademije Igor Lešnik govori sve najbolje. "Muzička akademija desetljećima surađuje s Dvoranom Lisinski vrlo uspješno i redovito u elitnom terminu Lisinski subotom. I za druge projekte imam samo riječi hvale kad je riječ o suradnji. Uvijek su svi protekli na obostrano zadovoljstvo." Misli, također, i da dijeljenje besplatnih ulaznica nikako ne bi trebao biti razlog za smjenu. "Muzička akademija ima tristo evenata godišnje i nema jednog da nismo podijelili besplatne ulaznice. Nema kulturne institucije od kazališta na dalje koja te stvari ne radi."

Književnik i osnivač Teatra Gavran Miro Gavran u Lisinskom dugi niz godina izvodi svoje autorske predstave. "S Draženom sam stvarno sjajno surađivao", kaže Gavran. On je istinski zaljubljenik u glazbu i svakako je ostavio dubok trag u tom svijetu. Isto tako važno je istaknuti da je popularizirao klasičnu glazbu, doveo je do najšire publike, stvarno je puno napravio za afirmaciju klasične glazbe. Doveo je velike zvijezde, ciklusi u Lisinskom su stvarno dobri. Neosporno je to. Njegovi se rezultati vide."

I glazbeni kritičar Jutarnjeg Aleksandar Dragaš slaže se da je program bio kvalitetan. "Ako sam ja kao građanin mogao naći financijska izvješća Lisinskog na web stranicama Dvorane, ne znam kako to nisu mogli članovi Upravnog vijeća. Moglo se i bez Dominga, ali to nije trebao biti povod za smjenu Siriščevića. Uostalom, i druge dvorane u svijetu su ga ugostile." A kad je riječ o dijeljenju besplatnih ulaznica to je, smatra Dragaš, još manji krimen ili povod za smjenu.

"Ako se traži obrazloženje za Siriščevićevu smjenu, uzroci moraju biti dublji: financijsko stanje Dvorane, koncertni programi i sve ono što jednu dvoranu čini ili ne čini relevantnom. I uz to, manje-više svi znamo da se Lisinski iznajmljivao u komercijalne svrhe raznim izvođačima koji možda tamo i ne pripadaju, ali bojim se da je to nužnost da bi Dvorana imala dovoljno novca da dovede atraktivne svjetske izvođače klasične glazbe što je core business Lisinskog.

Osobno, ja bih mogao Siriščeviću zamjerati da uz vrhunske koncerte klasične glazbe nije imao dovoljno kvalitetnih koncerata popularne glazbe, world musica i jazza, ali ni to nije povod za njegovu smjenu. Ukratko umjesto da se "otkazalo" Dominga, sada se u groznici kulture otkazivanja otkazuje Siriščevića, pri čemu je nebitno čiji je on kadar nego radi li kvalitetno svoj posao ili ne. Želim puno uspjeha i sreće narednom ravnatelju tko god to bio."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 17:29