Jučer je završio prvi vikend Coachelle, kalifornijskog festivala koji je jedno od najpoznatijih glazbenih okupljanja u svijetu. Za Coachellu kažu da je jedino mjesto na planeti na kojem možete sresti Rihannu kako puši joint čak i kad ne nastupa te da glazbenici čije se ime nađe na line upu automatski mogu višestruko povećati cijenu koju inače naplaćuju za svoje nastupe. Osim toga, ovo je događanje na glasu kao jedinstveni modni epicentar te je postalo sinonim za boho estetiku, pa high street brendovi nerijetko označavaju svoje boemske kolekcije upravo nazivom - "Coachella".
Pa, koja je priča iza tog velebnog festivala, koji se održava dva vikenda za redom s istim glazbenim programom, a za kojeg se predviđa da će ga ove godine posjetiti oko 750 tisuća ljudi?
Prvo izdanje održalo se 1999., no korijeni festivala sežu još u 1993. godinu. Sve je počelo bijesom Pearl Jama – grupa je iz protesta prema Ticketmasteru, tvrtki za naplatu ulaznica koja je imala velike marže, organizirala vlastito glazbeno događanje u Empire Polo Clubu u Kaliforniji. To zdanje, pozicionirano u pustinji, nikada prije nije bilo dom nekom većem rock koncertu, pa je koncert Pearl Jama zapravo bio poligon za ono što će kasnije postati Coachella.
Pokrenuo ju je čovjek imena Paul Tollett koji je na prvom izdanju, koje je trajalo dva dana, okupio oko 20 tisuća ljudi. I usput izgubio oko milijun dolara.
2000. se festival nije održao, da bi se godinu dana kasnije vratio. 2004. godine je festival prvi puta u svojoj povijesti bio rasprodan.
2012. dolazi do razine popularnosti toliko velike da se uvodi i drugi vikend, koji ima isti program kao i prvi, a ta se tradicija održala do danas.
"Što je bolje od Coachelle? Pa, dvije Coachelle za redom", uvjeravao je Tollett navodno svoje poslovne partnere prije ovog hrabrog, ali, pokazalo se, i ispravnog poteza.
Koji je, prema Billboardu, doveo do toga da to postane prvi svjetski festival koji se održava jednom godišnje, a u godini je dana uspio zaraditi preko sto milijuna dolara.
Kako to biva, svako se okupljanje ovog tipa obično veže uz neki sustav vrijednosti, makar on bio temeljen samo na bezumnom hedonizmu, odnosno alkoholu i drogi. Iz časopisa New Yorker pišu kako je Woodstock imao mir i ljubav, a Burning Man ima techno utopiju i neku vrstu samooslobođenja. Coachella, je, pak, "puno maglovitija, raspršena – ona je estetizirano iskustvo težnje za postajanjem pustinjskim hipijem, rastavljena od svake ideologije".
Ona je agnostik među festivalima, što se vidi i po popisu izvođača koji tamo nastupaju. Coachella je stilski ekstremno svestran festival, jedan od onih "za svakoga po nešto". Ove godine tako ugošćuje glazbenike koji idu u rasponu od prošlogodišnjih eurovizijskih pobjednika Maneskina, preko megazvijezda Billie Eillish, The Weeknda i Harryja Stylesa, pa do DJ superstarova kao što su Peggy Gou i Swedish House Mafia. Sve što možete zamisliti između toga također je tu.
Glamur koji se prodaje da nije glamur prilično je precizan opis Coachelle, koji se primarno očituje u vizualnom identitetu festivala, odnosno njegovih posjetitelja. Na ovo događanje u prašini i na visokim temperaturama dolazi se biti divlji i slobodan moderni hipi, što se primarno postiže specifičnim modnim izborima, a cijeli festival pomalo liči na veliku pistu kojom šetaju i anonimci, ali i, primjerice, Jared Leto u zebrastim trapericama. Na Coachelli je važno biti lijep i vjerojatno je upravo to temeljna odrednica identiteta tog festivala.
Kratke traperice i jednako kratki topići, šareni. Duge cvjetne haljine, vjenčići u kosi. Rese, končani i heklani odjevni predmeti, može i čizme, avijatičarske naočale... Coachella je prisvojila izgled supkultura 60-ih, izgled ljudi koji su se zalagali protiv ratova, diskriminacije, materijalizma i granica svih vrsta, te tu estetiku stavila u novi kontekst – onaj konzumeristički.
Zanimljiv je detalj da Coachella ima specifičnu politiku oko alkohola; on se smije konzumirati samo u za to posebno dizajniranim područjima, u koja smiju samo stariji od 21 godinu. Jedan je to od alata kojima se bore protiv ekscesa, ali i potiču ljude da se više skoncentriraju na glazbene izvedbe jer ovako nema konstantne šetnje do šanka i zalijevanja mase alkoholnim pićima u prolazu.
Osim toga, jasno je da Coachella, za razliku od brojnih nama bližih festivala, ne zarađuje prodajući razvodnjeno pivo.
Osim što festival ima ogroman broj posjetitelja, streamove sa zdanja je 2019. godine pratilo 82 milijuna ljudi diljem svijeta. Samo Beyoncéin kultni nastup iz 2018. godine na YouTubeu je pregledan oko 13 milijuna puta. A festival je prvi put značajnije "probio" internet prije deset godina, kad su na nastupu Snoop Dogga i Dr. Drea postavili hologram 2Paca. Ti su videi sada pregledani gotovo sto milijuna puta. Prema tome, jasno je da je Coachella ogroman marketinški Disneyland.
Toliko velik da je čak i Instagram tamo uložio u reklamu. Imali su svoj "Desert Chill House", mjesto s muralima i drugim "Insta spotovima", zamišljenima kao pozadina za fotografiranje, na kojima su radili brojni umjetnici koji su rekonstruirali fotografije festivala u gigantskim formatima i ukrašavali ih črčkarijama.
"Na Coachelli imate preko sto tisuća ljudi s interesima koji sežu od tehnologije, preko glazbe, pa do umjetnosti i mode", rekao je GQ-u Daryl Butler, direktor marketinga u HP-u.
Upravo je ta tvrtka jedan od najvećih oglašivača na ovom festivalu. A marketing je tu sve samo ne skroman. Upravo je HP, kojeg nazivaju "tehnološkim pokroviteljem", bio prva tvrtka koja je prije nekoliko godina na festivalskoj lokaciji održala event prije no što je Coachella službeno počela. Na njega su bili pozvani novinari i influenceri, a radilo se o videoprojekciji scena s Antarktika, koja je bila postavljena u kupoli površine oko tisuću metara četvornih. Bend Rüfüs Du Sol je bio zadužen za glazbu, izvodili su svoju pjesmu "Underwater". HP nije iskoristio priliku da, primjerice, lansira neki svoj novi proizvod; učinili su to samo da budu prisutni i definiraju komunikacijsku strategiju za ostatak sezone. Njihova je gigntska instalacija bila jedna od najvećih atrakcija festivala.
d prvoga dana tu je i Heiniken, koji je najprije samo prodavao pivo, a kasnije došao do vlastite pozornice, "Heiniken Housea", u kojeg stane oko 500 ljudi, a u kojem su se događala brojna iznenađenja. 2018. je, primjerice, tamo kao izvođač bio najavljen Busta Rhymes, koji je najavio da će dovesti prijatelje, a to su bili Warren G, Mase, P Diddy i Snoop Dogg. Ne treba ni napominjati da je nastao – show!
Priliku je iskoristio i brend Yves Saint Laurent. U blizini Coachelle su napravili pink benzinsku pumpu, na koju se, naravno, ne dolazi tankati automobil, nego popraviti šminku. Tamo su imali automate s ruževima te pametna zrcala na kojima je moguće isprobati oko 50 nijansi šminke. Jer, još jednom, na Coachelli je najvažnije zabaviti se i – biti lijep.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....