Američka skladateljica Jocelyn Hagen četiri je godine istraživala, putovala i razvijala suradnje koje su je vodile do oživljavanja "Bilježnica Leonarda da Vincija", nevjerojatne multimedijalne senzacije koja se 15. kolovoza održava u Malom rimskom kazalištu u Puli u sklopu Pulskog kulturnog ljeta. Radi se o sasvim posebnom programu koji se ne može najaviti ni kao koncert, ni kao video projekciju, već kao nevjerojatan spoj glazbene umjetnosti, genijalnosti i najsuvremenije tehnologije. Tek drugi put ovo se djelo izvodi u Europi, a po prvi puta u Hvatskoj.
"Bilježnice Leonarda da Vincija" nastale su za konzorcij ansambala i prvi puta su izvedene 2019. godine, uz obilježavanje 500. godišnjice njegove smrti, a u Puli ih izvode kombinirani zborovi Oratorio Society of Minnesota (Saint Paul, MN) i Mendelssohn Choir iz Pittsburgha (Pittsburgh, PA) uz pratnju članova Riječkog simfonijskog orkestra i pod ravnanjem umjetničkog ravnatelja Matthewa Mehaffeya.
Da Vincijev rukopis, skice i riječi Hagen je oživjela kroz glazbu koristeći posve novu tehnologiju video sinkronizacije. Prenošenje slika da Vincijevih bilježnica na ekran, kako je sama autorica navela, bio je dug i edukativan proces u kojem je surađivala s filmašima i animatorima Isaacom Galeom, Josephom Midthunom i Justinom Schellom. Da Vincijeve zrcalno ispisane riječi u ovoj se izvedbi animiraju iznad glazbenika i donose teksturu glazbi. Mnoge skice u bilježnicama su ljudskog oblika i odgovaraju Leonardovim zapažanjima o proporcijama tijela. Redatelj Isaac Gale snimio je te slike i udahnuo im život,a Ion Concert Media stvorio je Muséik, najnapredniji softver za digitalnu sinkronizaciju na svijetu te su "Bilježnice Leonarda da Vincija" postale prvo veliko koncertno djelo stvoreno ovom tehnologijom.
Skladateljica Jocelyn Hagen kaže da se kao umjetnica voli izlagati izazovima i isprobavanju novih stvari.
- Nova tehnologija za usklađivanje videa s glazbom bila mi je vrlo uzbudljiva. Oduvijek sam voljela glazbene spotove; odrasla sam gledajući MTV, a sinergija glazbe i pokreta uvijek me uzbuđivala. Nije mi dugo trebalo da dođem na ideju da djelo temeljim na Leonardu da Vinciju. On je iza sebe ostavio nevjerojatan opus iz koje sam mogla crpiti, skice, slike, zamišljanja, izumi... Taj projekt jako me je veselio – kaže.
Leonardo da Vinci, renesansni čovjek – izumitelj, slikar, inženjer, arhitekt, glazbenik, kipar – bio je jedan od najtalentiranijih ljudi u povijesti čovječanstva, a njegove bilježnice, pune dijagrama, crteža, zapažanja i osobnih bilješki, donose jedinstveni uvid u njegovo znatiželjno, zaigrano i nepredvidljivo viđenje svijeta. Svoje je misli počeo bilježiti od sredine 1480-ih kada je radio kao vojni i pomorski inženjer za vojvodu od Milana. Koristio je zrcalno pismo i pisao s desna na lijevo, upotpunjavao stranice crtežima i dijagramima, ne bojeći se rizika ni pogreške.
- Željela sam da djelo uhvati njegov duh, pun znatiželje i inovacija. Jedan od mojih omiljenih dijelova djela nazvan je "Mreškanje", a usredotočuje se na vodu, koju je da Vinci beskrajno proučavao. Taj dio također uključuje renesansnu glazbu suvremenika Leonarda da Vincija, Francisca Gaffurija. Uključila sam dijelove njegove "Missa de Carneval" u instrumentalne dijelove – kaže Hagen.
U svojem je djelu koristila Muséik koja omogućava tehničaru da video sinkronizira s glazbenom izvedbom u stvarnom vremenu, prateći dirigenta i sve ostale glazbenike, o čemu je Hagen govorila u Ted Talk videu iz 2019.
- Ova tehnologija mi je omogućila da istovremeno zamislim i glazbu i video. Na primjer, već na početku ćete čuti flautistički solo zajedno s animacijom da Vincijevog rukopisa na ekranu. Time se stvara prekrasan neočekivani duet koji predstavlja iskru kreativne ideje. Na to sam posebno ponosna – veli autorica.
Suradnja s redateljem Isaacom Galeom oživjela je da Vincijevo zrcaljeno pisanje na ekranu.
- Prije ovog projekta nikad nisam surađivala s filmskim autorom i to mi se iskustvo jako svidjelo. Imala sam mnogo osnovnih ideja o tome kako želim da film izgleda, ali Isaac Gale je premašio moja očekivanja i stvorio slike koje su zaista predivne. Animiranje da Vincijevih izuma bilo je vrlo učinkovito, i vidjet ćete te strojeve kako oživljavaju na ekranu – kaže.
Softver Muséik tvrtke Ion Concert Media imao je ključnu ulogu u digitalnoj sinkronizaciji izvedbe.
- Taj je softver učinio cijelo iskustvo mnogo učinkovitijim i uranjajućim. Planiram nastaviti stvarati multimedijalne simfonije s ovom divnom tehnologijom – kaže Hagen.
Ističe da se danas mnogi ansambli klasične glazbe moraju boriti za svoju publiku.
- Moramo jako dobro razmisliti o glazbi koju predstavljamo kako bismo osigurali da ljudi dođu i ispune sjedala. Znala sam da će djelo usmjereno na Leonarda da Vincija biti efektno jer on je široko poznat kao genij čovječanstva. Ljudi su zainteresirani za njega i stoga su znatiželjni otkriti kako je njegov rad integriran u multimedijalnu simfoniju – govori.
Nada se da će publika nakon ove izvedbe kući otići s osjećajem nade.
- Mi kao ljudska bića smo sposobni za takve strahote! S druge strane, "Zapisi Leonarda da Vincija" su slavlje nevjerojatnih i prekrasnih stvari koje su ljudi sposobni stvoriti, i želja mi je da barem na jedan večer vidimo svijet kao što ga je vidio i Leonardo, kao predivan i inspirirajuć – kaže Hagen.
Najavljuje da je već počela planirati svoju sljedeću veliku multimedijalnu simfoniju za ženski zbor, orkestar/komorni ansambl i projekcije.
- "Bilježnice Leonarda da Vincija" do sada su bile izuzetno uspješne, a proces je bio toliko uživanja da jedva čekam da to ponovim. Možda ćemo morati ponovno napraviti turneju po Hrvatskoj za nekoliko godina – kaže.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....