KONCERT ZA PAMĆENJE

IVO POGORELIĆ U RASPRODANOM LISINSKOM Publika sjedila i na podiju, ovacije za Maestrovo umijeće

 Tugomir Hrabrić
Slavni pijanist pojavio se s ne baš uobičajeno odabranim rasporedom skladbi. Čak je na tren i zbunio auditorij koji nije zapljeskao po završetku Sonatine Muzia Clementija, nesiguran je li ta “Progresivna sonatina” iz zbirke op.36 završila ili nije

Ciklus dvorane Lisinski “Preko duge” otplesao je iz ove sezone u ritmu valcera! Ne bilo kojeg i ne s bilo kim.

Odsvirao ga je Ivo Pogorelić u finalu koncerta održanog 21. svibnja, razumljivo u rasprodanoj dvorani, s publikom koja je sjedila i na podiju, ovacijama željna još Maestrova umijeća, no s Ravelovim valcerom čarolija je završila, do nekog novog susreta.

U ovom koji je uobičajeno prikovao pozornost i maksimalnu koncentraciju slušateljstva, umjetnik se pojavio s ne baš uobičajeno odabranim rasporedom skladbi. Čak je na tren i zbunio auditorij koji nije zapljeskao po završetku Sonatine Muzia Clementija, nesiguran je li ta “Progresivna sonatina” iz zbirke op.36 završila ili nije.

Oni koji su u glazbenim školama učili glasoviranje, bez obzira jesu li postali pijanisti ili nisu, svi su morali proći Clementijevu školu i njegove edukativne vježbe tehnike, gotovo ni ne sluteći da se iz glazbe Mozartova suvremenika može “napraviti “ i koncertantni uzorak. Pogorelić ga nije odabrao iz pedagoških razloga jer je poslužio kao uvod u smislenu cjelinu prvoga dijela koncerta u kojem su se “školničkom” Clementiju pridružili još i Joseph Haydn sa Sonatom u D-duru, Hob XVI:37, i “Appassionata”, Sonata u f-molu, br 23. op. 57 Ludwiga van Beethovena.

Očaravajuća bujica

Razumljivo, svi su jedva čekali jedno od najpoznatijih djela bonskoga majstora, no i Clementi i Haydn pokazali su se u Pogorelićevoj brižljivoj interpretaciji kao važni ključevi epohe u kojoj bez njih možda Beethovena ni ne bi bilo. Zvučalo je i kao mala povijest razvoja instrumenta s tipkama koji se razvijao i usavršavao od nježnog čembala, klavikorda i fortepiana do moćnog glasovira na kojem je Beethoven mogao postići svoje snažne zvukovne efekte i afekte.

Moćnom se oglasila i Pogorelićeva interpretacija ove uznemirene i strasne glazbe koju je umjetnik doveo do simfonizirana suzvučja sluteći nadolazeću energiju romantičarske epohe. Prateći kroz tri stavka dramatičnu silovitost Beethovenova revolucionarnog glasovirskog sloga, s tek malim predahom u srednjem polaganom stavku, završni Presto bio je očaravajuća bujica Pogorelićeva umijeća koje uvijek zavodi svojom personalizacijom tumačenja.

Neizbježni Chopin

U drugi dio rasporeda uveo je neizbježni Chopin, ovaj put s Baladom u As-duru br.3, op. 47, kratkom, jasnom i poetskom skladbom koju su mnogi smatrali najoriginalnijom od četiriju balada, baš kao što i Pogorelića prati glas najoriginalnijeg tumača glazbe poljskog skladatelja. Ne ulazeći u rasprave koliko se naš umjetnik pridržava navodnih točnosti duljine trajanja djela i oznaka koje bi trebale biti “ispravne”, danas je notorna činjenica da Pogorelićev Chopin ima svoje posebno mjesto u kanonskim potvrdama izvedbi našega vremena.

Uslijedio je Chopinov prijatelj i suborac Franz Liszt s tri Transcendentalne etide S. 139, “Feux follets” u B-duru, “Wild Jagd” u c-molu i Allegro agitato molto u f-molu, skladbe koje je u jednom od izdanja Robert Schumann opisao kao “prikladne za deset ili dvanaest pijanista na svijetu”! Schumannova bi opaska mogla vrijediti i danas za Pogorelićevu interpretaciju ove tehnički ekstremno zahtjevne glazbe.

I na kraju, duboki naklon valceru iz pera Mauricea Ravela, njegova koreografska poema “La Valse” u inačici za glasovir solo. Među mnogima koji su toj bečkoj plesnoj izmišljotini darovali svoja viđenja, Ravel je najoriginalniji. Uznemirenost i zloguki prizvuk veselom žanrovskom predlošku bio je kruna Pogorelićeve predanosti i dubokog razumijevanja skladateljskih intencija. Glasovir, glazba i umjetnik bili su jedno tijelo i duh, dramatičan priziv vremena koje je nestalo vrativši se u gotovo demonskom zvuku tako prikladnom sustvaralačkoj interpretaciji Ive Pogorelića.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 13:50