"Ekstremni" metalci

Cradle of Filth oduševio domaće obožavatelje: No treba li ovu ‘crnu misu‘ za štrebere shvatiti ozbiljno?

Cradle of Filth u Tvornici Kulture

 Lovro Belošević/
Stvarno nije jasno kako su ovakav zvuk doveli do milijunskih pregleda i sveopće prihvaćenosti mainstreama

Ovo su đavolja posla, ništa dobro ne može proizaći iz ovoga - prokomentirala je jedna zabrinuta majka ljubiteljice britanskih "extreme" metalaca Cradle of Filth u sada već kultnom dokumentarcu "Living with the Enemy" iz 1999. godine. Prošlo je 25 godina od tog BBC-jevog uratka koji prikazuje zgražanje roditelja i javnosti opscenim tekstovima, grotesknim izgledom i žestokom glazbom Cradle of Filtha, koji prema jučerašnjem nastupu u Tvornici, još uvijek ne odstupa od onog po čemu su se i proslavili davnih dana.

image

Cradle of Filth u Tvornici Kulture

Lovro Belošević/

Za one koji nekim čudom nisu čuli za Cradle of Filth, bend preko 30 godina uspješno, i bez stanki, stvara širokim masama privlačnu mješavinu zloglasnog skandinavskog "black metala", s premisama američkog "thrash metala" i danas rijetko viđenog "symphonic metala" koji teškim instrumentalima i vrištećim vokalima dodaje melodičan element klasične glazbe, odnosno, kako i samo ime kaže - simfonijski prizvuk.

Bez ikakve predgrupe, malo nakon 21 sat, Cradle of Filth je izašao na zagrebačku pozornicu, u potpunosti predan ideologiji i stilu kojeg žive i predstavljaju kroz svoju glazbu - crne odore, koža i šiljci, šminka na licu, stalak za mikrofon sačinjen od lubanja, kostiju i ruža te nekoliko metara visok kostur koji se propinjao nad prvim redovima hrvatskih metalaca željnih ove dugotrajne atrakcije koja nije posjetila Hrvatsku od 2009. godine.

Slavni frontmen grupe, Dani Filth, u svojem je prepoznatljivom energičnom stilu izašao pred zagrebačku publiku i visokim "platformama" kroz dim izazvao pomamu u dvorani. Bend je od samog početka žustro krenuo s pjesmama kao što su novija "Existential Terror" i obožavateljima dobro znana "Saffron‘s Curse", ujedno i pokazateljima da su u odličnoj formi i da su raznovrsnom setlistom iz različitih era stvaralaštva odlučili počastiti stare, vjerne slušatelje, ali predstaviti i noviji materijal. Vrlo glasni i odrešiti bubnjevi pratili su brze gitare, a unikatnu vokalnu igru visokih Danijevih vrisaka s dubokim režanjem iz dna grla dodatno je u pravim trenucima podebljala klavijaturistica i prateća pjevačica Zoe Marie Federoff svojim prilično "anđeoskim", neo-klasičnim melodičnim harmoniziranjem.

image

Cradle of Filth u Tvornici Kulture

Lovro Belošević/

Iako stil pjevanja poznatog Danija neće odgovarati svakom slušatelju ili pokloniku žešćeg zvuka, jučerašnji koncert je dokazao da njegov često diskutirani vokalni raspon nije oslabio tijekom godina i da ne posustaje kvalitetom performansa uživo. Što se tiče nastavka koncerta, bend na studijskim snimkama katkad zvuči previše "ispolirano" i pretjerano producirano, što se dalo primijetiti pri nekim pjesmama poput "Necromantic Fantasies" gdje su se gitare i bubnjevi stopili u jednu nekoherentnu masu zvuka u kojoj je jedino vokal bio istaknut, bez naznaka basa ili ikakve melodije klavijatura. Svejedno, velika većina koncerta je bila odrađena briljantno, u obliku jedne "fantasy" crne mise, koja prema jučerašnjoj masi, funkcionira odlično.

Bend nije izostavio hit "Nymphetamine", odsvirali su i uspješnice poput "Born in a Burial Gown", "She‘s a Fire" i obožavanu "Dusk and Her Embrace", ali su prisjetili sveprisutne na svoje korijene, sada već legendarni album "The Principle Of Evil Made Flesh" iz 1994. godine koji je u pretjerano ozbiljan žanr black metala unio veliku predanost i štrebersku strast prema gotičkim romanima, vampirima, sotonističkim obredima i ostalim motivima koji su nadolazeća dva desetljeća definirali taj žanr. Nastup je priveden kraju "From the Cradle to Enslave".

image

Cradle of Filth u Tvornici Kulture

Lovro Belošević/

Unatoč svim tim mračnim aspektima koji su proslavili ovaj bend, kroz godine je i sam pjevač priznao da je većina simbola, užasavajućih prizora na majicama, nazivanja Isusa "pi****" bio samo marketinški trik i dio imidža koji je tehnički besprijekornu glazbu digao na novu razinu te šokirao slušatelje, a ponajviše njihove roditelje. Bez tog priznanja, sve bi ličilo na jedan cirkus kojeg bi tu i tamo bilo teško shvatiti.

Na sceni su preko 30 godina i usprkos svojevrsnoj ustajalosti i ponekim albumom kojim nisu mogli ponoviti uspjeh svojih najprominentnijih uradaka, Cradle of Filth i dalje stoji kao jedan od vrlo bitnih čuvara uistinu žestoke metal glazbe koja, u pravilu, nikada nije smjela biti komercijalna. Doduše, karizmatični predvodnik upečatljivog imidža potpomognut sjajnim glazbenicima i nezaobilaznim šok faktorom su se pokazali kao odličan recept za publiku, i to već tri desetljeća, iz naraštaja u naraštaj.

image

Cradle of Filth u Tvornici Kulture

Lovro Belošević/

Utjecaj koji je ovaj bend imao bio je monumentalan, ne samo na black metal kao podžanr, već i na žestoku glazbu u cjelini. Uspon Cradle of Filtha do slave bio je fascinantan, nešto što se naprosto rijetko viđa, a njihova je popularnost eksponencijalno rasla, sve dok na prijelazu tisućljeća nisu postali službeno lice žanra. Stvarno nije jasno kako su ovakav zvuk, inače začahuren u podzemlju i van ikakvih top ljestvica i MTV-jevih programa, doveli do milijunskih pregleda i sveopće prihvaćenosti mainstreama.

Cradle of Filth nije bend za svakog, pa čak u podosta slučajeva ni za mene, ali funkcioniraju kao odličan spoj svega što ljubitelj takve glazbe i bliske horor tematike iziskuje od nastupa uživo. Pravi "mračni" paket i iskustvo kakvo nitko drugi ne priređuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 07:25