'FEMME NOUVELLE'

ALBUM KOJI OKUPLJA AQUARIUSOVE IZVOĐAČICE Senzibilne glazbene priče kantautorskih vila

 

U moru kompilacija kojima - unatoč internetu i streaming servisima uz koje svaki slušatelj lako složi kompilaciju pjesama sebi omiljenih izvođača, naše diskografsko tržište i danas obiluje - prevladavaju one s pjesmama iz prošlosti te greatest hits i best of izdanja samo jednog izvođača ili estradnih festivala.

Rijetke su tematske zbirke kojima se slušateljima pokušava ukazati na određeni trend ili val, kako smo nekoć zvali i onaj, najpopularniji, novi val iz ranih 80-ih. Stoga kompilacija “Femme Nouvelle” i jest privukla pozornost ovog recenzenta; jer se razlikuje od uobičajenih kompilacija hrvatske diskografije i jer djelomice predstavlja “novi val” kantautorica koji je Nina Romić začela s kantautorskim “vilama” jedne krasne večeri u “Začaranoj močvari” prije gotovo sedam godina.

U međuvremenu nismo dobili drugi, jednako snažan autorski val, pa čak ni onaj muških kantautora ili nekih novih bendova pa ni poplavu međusobno uvezanih, mlađih DJ-eva, no to nema veze s ovom kompilacijom. U međuvremenu neke od kantautorskih “vila” su se “izgubile u šumi”, neke su odbacile svoje “vilinske štapiće”, odnosno gitare i ine instrumente i “utihnule” glasovima, no u tom istom periodu dobili smo i neke nove koje se u “Začaranoj Močvari” nisu prezentirale.

E sad, Aquarius uglavnom prezentira dame iz svog kataloga, uključivši i one koje inače ne percipiramo kao kantautorice, poput Remi s krasnom klavirskom baladom “Meteori” i Natali Dizdar s “Krenimo nekamo”, zatim već klasične kantautorske osobe poput Nine Romić s njezinom oporom “Crno” i eksperimentima sklonije Sare Renar s elektroniziranom “Marija budi oprezna”. Tu su i senzualna Željka Veverec iz Mangroovea, nježna Maja Posavec, indie-popu sklona Ana Opalić iz sastava U pol devet kod Sabe pa Mary May, poklonica Joni Mitchell od koje mnogi kritičari s pravom očekuju velika djela, te najmlađe, afro-beatom inficirana Aklea Neon i trip-hopom inspirirana Sun U.

Svaka od njih ima svoje adute kojima je kadra zaokupiti pažnju slušatelja, a i osobno su odabrale pjesme kojima se predstavljaju pod uredničkom palicom Lane Čulig, koja je jako dobro osmislila i izvela cijeli projekt, zahvaljujući i divnim fotografijama Vladimire Spindler. U tom smislu “Femme Nouvelle” ispunjava osnovnu funkciju, odnosno efektno i lijepo predstavljanje jednog kvalitetnog vala kantautorica s “rostera” jedne diskografske kuće.

Ipak, šteta je što Lana nije željela ili nije uspjela nagovoriti urednike i/ili vlasnike drugih diskografskih kuća da “posude” svoje hvalevrijedne kantautorice poput Lovely Quinces, Irene Žilić, Luce, Mije, Billy Joan, Ivane Picek (Pi), Zvonke Obajdin (Svemir) pa i sad već doajenki poput Dunje Knebl i Lidije Bajuk... Neka se ne naljute one koje sam nehotice zaboravio navesti. Time bi kompilacija “Femme Nouvelle” bila još kvalitetnija i jača te pružala još širi, odnosno zaokruženiji uvid u val hrvatskih kantautorica, pretežito stasalih unatrag pet-šest godina. No i ovako je dobro i dostatno za domaću uporabu, pa i promociju u inozemstvu.

Novi ženski val i jedan posve osoban izbor pjesama

NINA ROMIĆ

“Pjesmu ‘Crno’ izabrala sam jer je drukčija od ostalih pjesama na mom albumu ‘Sloboda’, na kojemu se nalazi. Oduvijek su me zanimale skrivene stvari o kojima se malo ili nimalo govori, pa je na red došla i ova možda nepopularna tema medijskog i radijskog etera. Bend i ja smo se dosta zabavljali aranžirajući ovu pjesmu. Kontrastnim elementima koji su na prvu nespojivi; glazbom, aranžmanima i tekstom, u pjesmi sam pokušala dočarati kaos koji povremeno svatko od nas ima u svojoj glavi. Smatram da će ova pjesma pridonijeti stilskoj raznolikosti ove ženske kompilacije.”

MARY MAY

“Ova pjesma čekala je pravu priliku da se pokaže ljudima, a kad sam dobila poziv sudjelovati na kompilaciji ‘Femme Nouvelle’ s drugim sjajnim izvođačicama, odmah sam znala da je to ta prilika koju sam čekala. Sve se poklopilo - pjesma je inspirirana nevjerojatno talentiranom i utjecajnom glazbenicom Ninom Simone, a svjetlo dana je ugledala u društvu s drugim autorskim pjesmama domaćih glazbenica.”

AKLEA NEON

“’Pola puta’, pjesma koju sam odabrala za kompilaciju, ujedno je i moj drugi singl, a nastala je kao plesna himna budne, slobodne, zaigrane žene. Ta je nova žena, femme nouvelle, kako pjevam, sva od zvijezda, sva od meda s punom lunom na ramenu. Ovu stvar poklanjam svim mamama, prijateljicama, vrtirepkama kao soundtrack za sve ono što u danu trebaju napraviti lakog koraka.”

ANA OPALIĆ

“Ana Banana je solo projekt koji radim ‘sa strane’. Sve je napravljeno u Garage Bendu na iPadu. Krenula sam to raditi više kao neku svoju mentalno-stvaralačku vježbu, ne kao ozbiljan glazbeni projekt. ‘Tvoja slatka ljubav’ pjesma je o ljubavnoj aferi između dvije žene. Nije romantična, nipošto. Afera je loše završila, no pjesma je brutalno iskrena i drago mi je da ju je Lana odmah prihvatila. Znači mi puno da je i taj aspekt ‘ženskog’ uvršten u FN priču.”

ŽELJKA VEVEREC

“Pjesma ‘Dvoje’ nastala je prije možda dvije godine kad sam radila skice za svoj samostalni album. Za ovu kompilaciju izabrala sam baš nju jer nekako utjelovljuje tu moju priču. To je balada u koju sam napokon uklopila i taj Zagorkin kamen na cesti, tu njenu metaforu samoće i odbačenosti koju će puno kasnije svijet prepoznati u Dylanovoj pjesmi ‘Like a Rolling Stone’, a onda, naravno, milijuni pjevati s Mickom Jaggerom.”

SUN U

“Izvrsna stvar, meni osobno kombinacija nije mogla biti bolja, jer je toliko izmiješanih glazbenih stilova i izričaja, da ne govorim o tome kako se na jednom mjestu zaokružila kompletna slika hrvatskog ženskog glazbenog stvaralaštva, od onog što šira publika tek treba ‘zagrebat’ do onog što je već debelo zagrebano davnih dana, big like.”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 23:42