RATOVI ZVIJEZDA

ZAVRŠNO POGLAVLJE Kako je Disney uškopio grand finale jedne od najpopularnijih franšiza svih vremena

 Lucasfilm Ltd. / Hollywood Archive / Profimedia
 

Završno poglavlje “Ratova zvijezda”, nazvano “Uspon Skywalkera”, trebalo bi dominirati ovoga vikenda, prognoze su da će samo u američkim kinima zaraditi 200 milijuna dolara bruto (iako ima i skromnijih procjena), dok će prva mjesta posve sigurno izboriti u mnogim drugim kinomrežama diljem svijeta, pa i kod nas: po svemu bi to morao biti trijumfalan završetak jedne od najpopularnijih franšiza svih vremena.

Ipak, već su se pojavile pukotine. Kad je nedavno na streaming platformi Disney+ premijerno prikazana serija “Mandalorian”, također iz tog zviježđa, mnogi su komentirali kako je s manje novca i kraćim trajanjem (svaka epizoda pola sata) napravljeno nešto puno zabavnije od reklamirane posttrilogije, kojom je Disney nastavio prvu trilogiju i predtrilogiju Georgea Lucasa. Bilo je tu puno ironije na bombastičan Disneyjev koncept koji se u međuvremenu izjalovio: po jedan film iz nove trilogije svake dvije godine, a između toga samostalna ostvarenja koja su se slobodno referirala na univerzum “Ratova zvijezda”.

Svjetsko čudo

U početku se sve doimalo moćno, “Ratovi zvijezda: Sila se budi” iz 2015. dočekan je kao svjetsko čudo, gotovo je skinuo “Avatara” Jamesa Camerona s prvog mjesta najkomercijalnijih filmova svih vremena (ove je godine to uspjelo jednom drugom Disneyjevu filmu, “Osvetnicima: Završnici”), samostalni odvojak “Rogue One: Priča iz Ratova zvijezda” manje-više ispunio je očekivanja, ali je nastavak “Ratovi zvijezda: Posljednji Jedi”, usprkos “zericu” jačoj podršci kritičara, znatno zaostao za prihodima blockbustera “Sila se budi”. Pa kad je još drugo samostalno ostvarenje “Solo: Priča iz Ratova zvijezda” u kinima pretrpjelo debakl, iako je bilo simpatično djelce, ali je na veliko platno stiglo prebrzo, ni pola godine nakon “Posljednjeg Jedija”, u Disneyjeve se redove uvukla zebnja.

Završni film “Uspon Skywalkera” trebao je režirati Colin Trevorrow, čiji je “Jurski svijet” nadmašio financijska očekivanja, no kad je procijenio u kakvom se žrvnju našao, povukao se iz projekta. Što drugo nego režiju opet povjeriti J. J. Abramsu, čija je “Sila se budi” barem bila megahit. Ipak, u Disneyju sigurno nisu bili oduševljeni činjenicom da su ocjene korisnika web portala www.imdb.com njihovih “Ratova zvijezda” polako klizile dolje, a Lucasovi su filmovi pojačavali svoj kultni status, pa čak i svojedobno žestoko napadana predtrilogija.

U takvim uvjetima ne nastaju remek-djela, a “Uspon Skywalkera” to svakako nije, štoviše, to je dosad najslabiji izdanak Disneyjeva serijala. Poklonici novih “Ratova zvijezda” zavapit će: “Zaboga, zašto, pa ovaj film ima sve što treba, bjesomučne dvoboje svjetlećim sabljama, munjevita prolijetanja svemirskim brodovima, obračune usred oceana i koješta drugo?”, no morat će i sami priznati da su dobili prilično kilave odgovore na pitanja koja su ostala otvorena još od “Sile se budi”. Sad, recimo, znamo tko su roditelji glavne (nove) junakinje Rey (Daisy Ridley), no razrješenje će malo koga zadovoljiti. Nadalje, u prvom filmu predstavili su nam četiri nova junaka, Rey, Finna (John Boyega), Poea Damerona (Oscar Isaac) i Kyla Rena (Adam Driver), no jedino je ovaj potonji stekao ozbiljnu reputaciju, djelomično i zbog sjajne glumčeve interpretacije, a i Rey je profitirala time što joj Kylo neprestano bio protivnik (a možda i nešto više).

Finn je, nažalost, bio i ostao statist, njegovo sparivanje s Rose Tico (Kelly Marie Tran) u “Posljednjem Jediju” nije baš impresioniralo, a njihov poljubac nazvan je na YouTubeu najgorom scenom u povijesti filma. Naprotiv, Poe Dameron je imao potencijala, njegovo koketiranje s piratkinjom Zorii Bliss (Keri Russell) u “Usponu Skywalkera” je šarmantno, ali prekratko i od strane redatelja i scenarista osuđeno na uzgrednu epizodu. Odnekud su iskopali i imperatora Palpatinea (škotski glumac Ian McDiarmid), koji je u “Osveti Jedija” odletio u bezdan, no sada su izmislili nekakav razlog da ga ožive, pa je on ispao glavni negativac u završnom filmu. Kako to izgleda, najbolje se vidi u sceni u kojoj on preklinje Rey da ga ubije, jer bi time red Sitha postao vječan, što ona, naravno, ne želi prihvatiti, međutim, nešto kasnije potuku se na život i smrt, kao da prethodne rečenice uopće nisu izgovorene.

Stari likovi

Kad već glavni novi likovi nisu ispunili očekivanja, tko je čitavo vrijeme održavao post­trilogiju na životu? Naravno, oni stari. Što pamtite iz filma “Sila se budi”? Svakako scenu u kojoj Kylo Ren, pravim imenom Ben Solo, ubije svog oca Hana Sola (Harrison Ford). Takvo nešto niste očekivali, a oba glumca izvela su je majstorski. Poslije nam je za utjehu ostao Hanov partner Chewbacca (prvotno maskirani Peter Mayhew je umro, sada ga je zamijenio Joonas Suotamo), s kojim se zbiva štošta i prava je šteta što toga nije bilo više. Također, u završnici tog filma se pojavljuje i sam Luke Skywalker, koji živi osamljenički, a koga potraži Rey kako bi usavršila svoje borilačke vještine. Bez Hana i Lukea bio bi to tanašan film, naime, nove likove još niste dobro upoznali, a stari mu daju potrebnu dramsku težinu.

U “Posljednjem Jediju”, koji je inače pretrpan zbivanjima i scenama samodopadnog vizualnog stila (redatelj Rian Johnson), Luke je ključni protagonist koji zaokuplja gledatelja (Kyle i Rey nisu loši, ali kao sporedni likovi), on se u finalu izgubi poput duha, a ostaje samo njegova toga. Tako smo u prvom filmu izgubili jednog od originalnih junaka “Ratova zvijezda”, u “Posljednjem Jediju” drugoga, a život se u međuvremenu pobrinuo za trećega; naime, umrla je Carrie Fisher koja je glumila princezu Leiu, kasnije generalicu pokreta otpora protiv Prvog poretka (u ovom filmu zovu ga Finalni poredak).

Kako je ostalo puno njezinih neiskorištenih scena, nisu je morali digitalno rekreirati, nego samo prilagoditi ono što su imali odgovarajuće kontekstu, međutim, donekle su pretjerali. Ne smijem vam prepričati o čemu je riječ dok niste gledali film, no kad to obavite, shvatit ćete na što ciljam. Naravno da se u završnom filmu pojavljuju Han i Luke, ali kao hologrami, što dostatno svjedoči koliko je povijest u “Ratovima zvijezda” važnija od aktualnih proizvoda.

Banalna dosjetka

Tu su još roboti C3PO (Anthony Daniels) i R2D2 (Jimmy Vee zamijenio je pokojnog Kennyja Bakera), prvi čak ima vrlo dojmljivu scena opraštanja s prijateljima (vidjeli ste je u internetskoj najavi za film), a i u tom pogledu su se stari filmovi pokazali boljima, jer ih novi robot BB-8 (Dave Chapman), koliko god je simpatičan, nije uspio zasjeniti.

Vrlina je posljednjeg dijela što je vrlo pregledan, ali i praznjikav. Ima tu i dramskih nezgrapnosti, na primjer, u jednom se trenutku spomene da Pokret otpora ima špijuna u Finalnom poretku, no kad se otkrije tko je to i zašto to radi, ispostavi se da je to najbanalnija scenaristička dosjetka. Drugo, pripadnici Pokreta otpora jako često spominju solidarnost naroda na drugim planetima, to je patos koji se često koristio i u našim partizanskim filmovima, pa je pravo čudo kako se nešto takvo održalo do danas, i to u Hollywoodu.

Nakon “Uspona Skywalkera” ne preostaje vam drugo nego baciti se na predtrilogiju i prvu trilogiju, otkrit ćete u njima štošta što prije niste zamijetili i bit ćete vjerojatno ispunjeniji nego nakon gledanja posttrilogije. Šteta što se Disney više držao radnog kodeksa Georgea Lucasa, izlazio pred publiku s filmovima kad su bili potpuno spremni, vjerojatno sad ne bismo komentirali posljednje poglavlje “Ratova zvijezda” kao da držimo opijelo. A to je upravo slučaj. Nešto drugo nećemo skoro dobiti, nova trilogija, koju je pripremao Rian Johnson, više se ne spominje, a da je “Uspon Skywalkera” ispao bolji film, možda bi ta već bila u visokoj fazi priprema.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 01:51