KOMEDIJA 'CRAZY RICH ASIANS'

ZAŠTO SU SVI POLUDJELI ZA FILMOM O BOGATIM AZIJCIMA Koštao je 30 mil. dolara, no zbog našeg Vanje Černjula izgleda kao da je imao budžet 100 milijuna

Film je koštao 30 milijuna dolara, no zbog blještave fotografije našeg Vanje Černjula i izbora lokacija izgleda kao da mu je budžet bio 100 milijuna

“Suludo bogati Azijci” nije prvi film o istočnjacima koje je financirao Hollywood, ali bitna je razlika u načinu na koji je plasiran u kina.

Davne 1993. “Klub sretnih žena” Waynea Wanga, po popularnom romanu Amy Tan, bavio se sudbinama Kineskinja koje su rodile u Americi i sada su u različitim odnosima sa svojom djecom: smatralo se da je film namijenjen specifičnoj publici pa mu je distribucija isprva bila ograničena, da bi naposljetku zaradio - za tadašnje standarde - vrlo solidnih 33 milijuna dolara.

“Sjećanja jedne gejše” iz 2004. bila su već puno skuplja produkcija, u nju je bio upleten i Amblyn Stevena Spielberga, nije to baš bio čisto azijski projekt jer je snimljen prema romanu Amerikanca Arthura Goldena, ali je i taj iz opreza počeo distribuciju u manjem broju kina da bi poslije zgrnuo 162 milijuna bruto i dobio tri Oscara.

Kwanov bestseller

Velika je to razlika u odnosu na “Suludo bogate Azijce”. Hollywood se već odavno pomirio s time da ga upravo takvi postupno kupuju, uostalom veliki hit “Meg: Opasnost iz dubine” američko-kineska je koprodukcija, tek jedna od dvadesetak koje su tijekom posljednjeg desetljeća zapljusnule svjetska kina. Način na koji kineski biznismeni ulažu u Hollywood podsmješljivo je nazivan “suludo bogati Azijci”, a kad je tako naslovljen roman Kevina Kwana, koji je 2013. postao bestseler, nije bilo dvojbi da ga odmah treba ekranizirati. Kwan ima singapursko i američko državljanstvo, knjiga mu je satira na zemljake s Dalekog istoka koji se razbacuju svim valutama, no istodobno je i romantična komedija, krajnje prijemčiva svim slojevima čitateljima.

Već 2014. magazin The Hollywood Reporter stavio ga je na listu pet autora na koje treba računati, razumljivo, jer su filmska prava na knjigu otkupljena za milijun dolara (posao je obavila Nina Jacobsen, producentica serijala “Igre gladi”), što nije prevelika cijena, ali je Kwan zadržao kreativnu kontrolu nad gotovim proizvodom, a već ove godine probio se na Timeovu listu 100 najutjecajnijih ljudi na svijetu. S razlogom, u međuvremenu je napisao još dva nastavka svoga prvijenca, “Bogata djevojka iz Kine” i “Problemi bogatih ljudi”.

“Suludo bogati Azijci” snimljeni su za 30 milijuna dolara i izazvali pravi rat između distributera u kojem je pobijedio Warner Bros., a o skromnom broju kina na američkoj sceni nije bilo govora. Film je preplavio tamošnju prikazivačku mrežu i postao prvi “azijski” film koji se u trenu popeo na vrh top-liste, deklasiravši već spomenutog šampiona, blockbuster “Meg”. Prvo mjesto zadržao je i drugi tjedan s minimalnim gubitkom gledatelja što je uistinu rijetkost.

Velik luksuz

Zbog čega su Amerikanci poludjeli za filmom o bogatim Azijcima? Zašto ne? Životni stil bogatih i slavnih uvijek je mamac za gledatelje, bez obzira na to koje su rase protagonisti. Uzmite samo za primjer uvodnu scenu koja se odigrava u Londonu 1995. Dostojanstvena Eleanor Sung-Young (velika azijska zvijezda Michelle Yeoh) došla je sa svojom djecom po kiši u otmjeni hotel, ali su joj tamo osorno poručili da je njezina rezervacija nevažeća.

Nisu joj dali ni telefonirati, pa je morala natrag na kišu u telefonsku govornicu i ubrzo se u foajeu stvorio vlasnik, beskrajno se ispričavajući. Da bi sprao uvredu, prepisao je hotel na njezinu obitelj, a “gospodi” s recepcije postalo je jasno da moraju tražiti novi posao. Eleanor je jedna od onih suludo bogatih Azijaca koja čak dobiva i hotele, iako ih zapravo ne treba.

Radnja se prebacuje u današnje vrijeme, u New York, gdje Rachel Chu, profesorica ekonomije na Njujorškom sveučilištu (glumi je Constance Wu, poznata po seriji “Tek stigla s broda”), pokazuje studentima trikove s kartama, objašnjavajući da se iza svake igre krije matematički sistem. Njezin dečko Nick Young (Henry Golding voditelj na BBC-jevu “Travel Showu”) profesor je povijesti na istom sveučilištu i nagovara je da odu u Singapur gdje se njegov prijatelj ženi, a on bi mu trebao biti kum. To je prilika da upozna njegovu obitelj.

Kad su ušli u zrakoplov, Rachel je shvatila da ne zna ništa o svom partneru. Nick je, naime, rezervirao prvu klasu koja podsjeća na ambijente iz “Odiseje u svemiru”: nema gužve kao u ekonomskoj klasi, nemate ni kontakta s drugim putnicima, sjedala su poput fotelja za spavanje, a šampanjac je najmanje što vam tamo mogu ponuditi. Kad stignu na odredište, njezina nesigurnost samo se povećava: došla je u “casual” garderobi, a tamo se svi razbacuju odjećom i nakitom. O vilama, stanovima i obližnjim buticima bolje i ne govoriti, takav luksuz Rachel u Americi nije vidjela.

Za nevolju, njezini odnosi s Eleanor - najvažnijom osobom u obitelji (izuzev bake Shang Su Yi - u odličnoj izvedbi veteranke Lise Lu) - nisu idilični, majka ne želi dati sina ženi koja je ispod njegova socijalnog podrijetla. Rachel je isprva potresena, pogotovo kad joj zlobnice također zatreskane u Nicka prospu po svilenom krevetu kokošju krv i napišu da je kučka koja se želi obogatiti. Nema druge nego spakirati kofere i vratiti se u Ameriku ili ostati i boriti se za Nicka koji pojma nema što se oko njega događa.

Film je koštao 30 milijuna dolara, no izgleda kao da mu je budžet bio 100 milijuna, prvenstveno zbog fascinantnog izbora lokacija i blještave fotografije našeg Vanje Černjula koji je sam priznao da radi bajku za 21. stoljeće. “Suludo bogati Azijci” već su prešli zaradu od 60 milijuna dolara bruto, a zasigurno će je i udvostručiti jer film ima odličnu usmenu predaju.

Nastavak u pripremi

U pripremi je i nastavak “Bogata djevojka iz Kine” pa se franšiza tek počinje etablirati. Rizičan koncept da su dva najpoznatija imena u glumačkoj ekipi - Michelle Yeoh i Lisa Lu - zapravo sporedne uloge, dok su glavne pripale prinovama, naposljetku se ipak isplatio.

Kad ćemo gledati “Suludo bogate Azijce” u našim kinima? Zasad ih domaći multipleksi ne najavljuju jer Warner Bros. drži pravo samo za određene teritorije, ne i Hrvatsku, a možda je njegov ovdašnji distributer smatrao da to nije komercijalni film. Ako je potonje točno, gadno je pogriješio i još je jako malo vremena da se to ispravi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. srpanj 2024 13:39