Rijetko je koji projekt na Hrvatskoj radioteleviziji i prije emitiranja izazvao toliko svađa poput serijala "NDH" scenarista Hrvoja Klasića i režisera Miljenka Bukovčana.
Klasić je višekratno optužio vodstvo HRT-a, posljednji put u Nedjeljnom Jutarnjem, da je seriju držalo u bunkeru. Ali, Renato Kunić, v.d. glavnog ravnatelja HRT-a, tvrdi da je istina drukčija.
Je li serijal 'NDH' završio u bunkeru, kao što je izjavio Hrvoje Klasić?
Nikad nijedna emisija tijekom mojeg mandata ravnatelja programa i mandata mojih kolega urednika nije završila u 'bunkeru'. Općenito, ideja bunkeriranja sadržaja pripada nekim drugim vremenima.
Nažalost, prilično često brkamo uređivanje programa i programsku shemu sa zabranama ili 'bunkeriranjem'. Konkretno, serijal je čekao na emitiranje, kao što sam i u Saboru rekao, iz više razloga. Primjerice, za 12 epizoda morate pronaći adekvatan termin jer je to tri mjeseca emitiranja, a s druge strane imate programski 'budžet', koji ima svoje zakonitosti i pravila, pa kad počnete s emitiranjem kreće i amortizacija... to će reći da morate imati pripremljen 'novac' koji se uzima iz vašeg programskog proračuna.
Da ne kompliciramo, nema zabrana i bunkeriranja, nego samo programska procjena kad neki sadržaj kreće u emitiranje. Dodajmo da je serijal završen u lipnju 2020.
Zbog čega Klasić i suradnici godinu dana nisu mogli dobiti termin za montažu?
Termini montaže - a u konkretnom slučaju govorimo o iznimno velikom broju termina, njih gotovo 200 - planiraju se tako da se prije svega 'daju' onim sadržajima koji su na neki način prioritetni, jer idu u skoro emitiranje, jer su vezani uz točno određen datum i slično. U skladu s tim parametrima dodjeljivani su i termini za navedeni serijal. Kad je bilo moguće, davani su termini. Sjetimo se da je riječ o godinama covida tijekom kojih je sve bilo značajno izmijenjeno.
On tvrdi da je HRT na dobitku jer dobiva 12 umjesto šest epizoda za isti novac. Koliko znam, vi razmišljate drukčije?
Teza 'za isti novac više', nažalost, ne stoji. Više epizoda uvijek stoji više nego manje epizoda. Istini za volju, ako pripremate serijal od šest epizoda, ne možete samo tako odlučiti da će ih biti 12. Takvo povećanje zahtijeva, osim uredničkog odobrenja, i velike zahvate u scenariju, dramaturgiji, tehničkim uvjetima kao što su već spomenuti termini montaže, a u konačnici i u financijama. Ovaj serijal otprilike košta 1,5 milijuna kuna.
Prema gruboj procjeni, razlika između šest i 12 epizoda je oko pola milijuna kuna. Gospodin Klasić možda misli na takozvane izravne troškove, no tu su i brojni neizravni troškovi. Primjerice, udio plaća djelatnika u stvaranju serijala tek se naknadno pribraja ukupnoj cijeni nekog sadržaja.
Moram samo dodati da je Klasić rekao da su kupovani filmski materijali u vlasništvu Jugoslovenske kinoteke. Podsjećam da su ti materijali, doduše, stvarno u Beogradu, ali i da su predmet sukcesije nakon raspada bivše države jer su iz Zagreba odvezeni pedesetih godina prošlog stoljeća.
Iako je scenarist, kaže da ga nitko nije obavijestio kada počinje emitiranje serijala?
Urednik serijala, kolega Špelić, znao je kakav je plan početka emitiranja. Nije baš praksa da zovemo sve suradnike kako bismo ih obavijestili da neki programski sadržaj kreće, ali uredniku nitko ne brani da javi suautorima ili sugovornicima kada će nešto biti emitirano.
Klasić također tvrdi da ga HTV više ne poziva u emisije i da je na neformalnoj listi proskribiranih osoba. Je li to točno?
Tko će biti pozvan u neku emisiju, isključivo je stvar urednika. Paušalno prozivanje HRT-a da ima liste proskribiranih u najmanju je ruku smiješno, ako ne i tragično. Tako olako iznošenje ovako ozbiljnih optužbi ne očekujem od intelektualca i sveučilišnog profesora kalibra Hrvoja Klasića.
Pretpostavljam da ste pogledali serijal 'NDH'. Koje je vaše mišljenje o kvaliteti projekta?
Serijal 'NDH' je nešto što će, vjerujem, publika pratiti sa zanimanjem. Tema je, što me žalosti, toliko prisutna u hrvatskom društvu kao da od tih događaja nije prošlo više od 75 godina i nadam se da ćemo ovim serijalom dati bolji uvid u taj povijesni, naglašavam, povijesni period. Produkcijska je razina u skladu s očekivanjima HRT-ove publike i nemam dojam da smo tu podbacili, čak štoviše.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....