Posao organizacije filmskih festivala nerijetko je pun neizvjesnosti.
Organizatori nikad ne mogu biti sigurni hoće li što poći naopako, hoće li ostati bez filmske kopije, ili gosta na kojeg su računali. Pa ipak, teško se sjetiti da se i jedan filmski festival našao u situaciji s kojom je ovih dana živio splitski Festival mediteranskog filma: da strepi hoće li ostati bez - kina na koje je računao!
Splitski FMFS - najpopularniji, a po nekima i najbolji od ljetnih festivala na obali - počinje u četvrtak projekcijom talijanskog filma “Skrivena boja stvari” Silvija Soldinija. Pa ipak, još u utorak ujutro direkcija FMFS-a nije znala hoće li moći ući u ljetno kino Bačvice, prostor u kojem se festival održava od osnutka. Na tom kinu je, naime, prošlog petka osvanuo debeli lokot koji je postavila tvrtka Ekran, bivši korisnik ovog gradskog prostora, tvrtka sljednik starog, socijalističkog gradskog kinoprikazivačkog poduzeća. Ta tvrtka pokušala je spriječiti grad Split da uđe u vlastiti prostor pozivajući se na činjenicu da je ljetnim kinom upravljala 65 godina, no gradski su zaštitari u utorak ujutro slomili lokot, pa je FMFS postao valjda prvi i jedini filmski festival koji je kao predigru imao - intervenciju bravara!
Tvrtka koja se danas zove Ekran pola je stoljeća bila jedini, monopolistički kino prikazivač u Splitu i pod ugovorom držala gradski prostor ljetnog kina u boriku iznad plaže Bačvice. Ta se tvrtka - međutim - gotovo više i ne bavi kinom: od četiri gradska single kina prenamijenili su tri, a samo četvrto nisu zato što je riječ o povijesnom kinu Karaman kojem je kao najstarijem kinu s kontinuitetom rada u Hrvatskoj (od 1908.) konzervatorski zaštićena funkcija.
Okupacija
I ljetno kino Bačvice bi u skladu s općom turistifikacijom Jadrana jamačno postalo chillout ili cocktail lounge bar da se nije pojavio čovjek pod imenom Alen Munitić i da nije na poprilično zaboravljenu ljetnu scenu 2008. smjestio svoj Festival mediteranskog filma. Festival je postigao ogroman uspjeh i vratio u memoriju građana uglavnom zaboravljeno open air kino. Ekipa FMFS-a istodobno je razvila projekt Kino Mediteran kroz koji je obnovljen rad desetaka malih otočkih i uzobalnih kina koje FMFS-ovci ljeti i zimi pune programom. Istodobno, samo kino Bačvice je izvan perioda festivala malo radilo, jer se koncesionaru više isplatilo da ga iznajmljuje za gastro-priredbe i gledanje nogometa.
Administracija gradonačelnika Krstulovića Opare je, na sreću, uvidjela nonsens te situacije i odlučila reaktivirati zanemareni kulturni resurs. Nakon što je Ekranu istekao ugovor, ljetno su kino prebacili na upravljanje pučkom učilištu, pa će Bačvice izvan termina festivala opet biti kino i biti ulančano u mrežu Kino Mediteran. Ekran je na to, međutim, odgovorio lokotskom okupacijom koja je trajala dramatična četiri dana i razriješena macom i brusilicom u trenutku kad je bilo dvojbeno hoće li festivala uopće biti.
18 naslova
Nakon tog “trilerskog” uvoda, FMFS na koncu ipak počinje u redovnom terminu, a sam program nudi štošta intrigantno. FMFS ove godine donosi 18 dugometražnih naslova, što u glavnoj konkurenciji mediteranskih filmova, što u popratnom programu posvećenom Latinskoj Americi. Od mediteranskih naslova, najzanimljiviji je vjerojatno libanonski film “Uvreda” Ziada Doueirija koji se ove godine našao među pet nominiranih za Oscara. FMFS donosi i jak talijanski paket. “Amore e malavita” /Ljubav i podzemlje) braće Manetti neobično je žanrovski miks - mjuzikl o camorri, a film otvaranja “Skrivena boja stvari” melodrama u kojoj Valeria Golino glumi slijepu ženu. U programu su i dva istočnomediteranska filma koja u Split stižu s nagradom sa Sundancea. Film “Sažaljenje” Babisa Makridisa novi je scenarij scenarističkog maga grčkog “wierd wavea” Efthimisa Filippoua, a film se bavi čovjekom kojem se i odviše omili to što je zbog ženine teške bolesti predmet svačije brižljivosti. Drugi je turski “Leptiri” Tolge Karaçelika, film o braći i sestri koji se okupe u postojbini da bi pokopali oca. Treći film koji u Split stiže sa Sundancea je “Time Share” Meksikanca Sebastiana Hoffmana, film o dvije po svemu oprečne obitelji koje se omaškom overbukinga nađu u situaciji da dijeli isti apartman u hotelskom kompleksu. Meksički film jedan je u latinoameričkom paketu, koji je ovogodišnja novost u programu FMFS-a. Od Latinoamerikanaca, splitska publika može još vidjeti možda i najbolji film ovogodišnjeg Berlinalea, paragvajski “Nasljednice” Marcella Martinessija. Ovogodišnji FMFS zaključit će danska “Krivnja” Gustava Möllera, konceptualni triler o dispečeru službe 112 koji se uplete u otmicu žene. Tradicionalni program su i Ješke, natjecateljski program hrvatskih kratkih filmova. Među atrakcijama Ješki su “Biciklisti” Veljka Popovića - animirani film inspiriran djelom Vaska Lipovca, “U plavetnilo” Antoanete Alamat, “Tak kak je” Arsena Oremovića i “Lovettovi” Igora Bezinovića.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....