Od samih početaka, splitski je Festival mediteranskog filma gajio jednu važnu provodnu liniju- to su zanimljivi južnoeuropski žanrovski filmovi. Publika FMFS tijekom godina je vidjela niz (pogotovo, ali ne samo) španjolskih krimića ili trilera. Jedan od takvih prikazan je u Splitu u ponedjeljak. Naslov mu je "As Bestias" (Zvijeri), režiser mu je Rodrigo Sorogoyen, a u Split je stigao kao daleko najnagrađivaniji ovogodišnji španjolski film. "Zvijeri" su na ovogodišnjim dodjelama španjolskih oskara- nagrade Goya- dobile devet nagrada, uključujući one za najbolji film, režiju i dvije muške uloge. S razlogom. Jer, film koji je u ponedjeljak prikazan na FMFS jedan je od najboljih filmova koje smo ove sezone mogli vidjeti na hrvatskim festivalima.
Režiser filma "Zvijeri" Sorogoyen splitskoj i hrvatskoj publici nije potpuno nepoznat. Pažnju se krenuo 2018. političkim trilerom "Reino" (Vlast) o lokalnom političaru koji shvati da ga stranka kani žrtvovati u korupcijskom skandalu. Nakon toga Sorogoyen je u francuskoj Baskiji snimio misterij/triler "Majka" o majci koja godinama očajnički traga za nestalim djetetom u južnofrancuskom kupališnom mjestu. U "Zvijerima" Sorogoyen odlazi na oprečni kraj atlantske obale- u Galiciju. Film se temelji na istinitom događaju koji se 2010. zbio galješkoj provinciji Ourense.
Film "Zvijeri" zbiva se u zabačenom galješkom brdskom selu s jedva dvadesetak stanovnika. Svi su stanovnici mještani osim francuskog para intelektualaca (Denis Menochet, Marina Foïs) koji se nakon lutanja svijeta tu skrasio i pokrenuo ekološku proizvodnju. Supružnici Denis žive tu svoj hipijevski bukolički san, dok je za ostale seljane galicijsko selo jedino što su ikad mogli, vidjeli i znali.
Jednog dana u selo pristižu investitori koji nude stanovnicima otkup zemlje za vjetroelektranu. Mještani jedan po jedan pristaju- osim Francuza koji se ne žele odreći žuđene arkadije. Mještani se postupno okreće protiv njih. Poglavito se okreću dva brata (Luis Zahara, Diego Anido)- kruti, prijeki konjušari kojima tvrdoglavi Francuzi izbijaju lijep novac. Sukob će na koncu eskalirati do ubojstva.
Sorogoyen je za izlaganje istinite krimi-priče odabrao neočekivan pristup. Ljude koji su zamašnjak problema- investitore- nikad ne vidimo. U film ulazimo kad je problem već eskalirao, a Francuze mrzi pola mjesta. Tijekom prvog dijela filma pratimo razne načina na koje braća nastoje zastrašiti "furešte": među ostalim, zatruju im povrtnjak tako što u čatrnju s vodom ubace automobilske akumulatore. Na pola filma Sorogoyen najednom uvodi krvoproliće. Kad mislimo da je to kraj, slijedi neočekivani nastavak: tvrdoglava francuska udovica odbija napustiti imanje, nastavi živjeti tik uz ubojice, traži muževo tijelo i čeka trenutak zadovoljštine.
Sorogoyen krimi-zaplet prikazuje u svoj složenosti, sa shvaćanjem svačije klasne pozicije. Francuzi su privilegirani, veli im jedan seljanin. Mogli su otići bilo gdje. Dočim, novac vjetroelektrane njima je bio jedini spas da se izbave iz zabiti koju jedinu poznaju, gdje rade kao marva i žive kao žalosni samci. "Imam pravo na te novce", veli liku Denisa Menocheta jedan od braće. "A između mene i mog prava stojiš- ti."
"As bestias" (naslov je na galješkom) fascinantni je triler o kapitalizmu. To je sporogoreći, atmosferski krimić koji u svakoj svojoj sastavnici odaje velikog majstora. Sorogoyen se postupno pretvorio u možda najvažnijeg španjolskog režisera danas.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....