PIŠE JURICA PAVIČIĆ

SPOTLIGHT JE VELIKI FILM KOJI SVAKI NOVINAR MORA VOLJETI To djelo nastavlja liniju američkog filma kojoj je klasik 'Svi predsjednikovi ljudi'

 Promo

Godine 2001. skupina istraživačkih novinara dnevnika Boston Globe počela je na poticaj glavnog urednika istraživati nekoliko nepovezanih slučajeva seksualnog zlostavljanja u bostonskoj crkvi. Istražujući slučaj, novinari Globea su postupno otkrili zastrašujuće razmjere afere.

Nije riječ bila samo o tome da je nekoliko desetina svećenika u Massachusettsu seksualno eksploatiralo djecu, nego i o tome da je Crkva znala i sustavno zataškavala skandale, žrtvama anonimno plaćala odštetu, a počinitelje svećenike premještala na druge lokacije. Istraživački rad tima Spotlight doveo je do ostavke bostonskog kardinala Bernarda Lawa, krenula je čistka protiv politike zataškavanja u samoj Crkvi, a novinari tima Spotlight za svoj su rad 2003. dobili Pulitzera.

Povijest tog slučaja tema je filma “Spotlight” režisera Toma McCarthyja, dokudrame koja se prilično neočekivano vinula u jednog od glavnih favorita za ovogodišnje Oscare. Pri tom su se u diobi Oscara našla suprotstavljena dva stubokom oprečna filma. Dok je González Iñárrituov “Povratnik” grandiozni film slike, esencija kinematičnog spektakla, McCarthyev “Spotlight” pametni je, nimalo glamurozni film o ljudima u odijelima koji sjede u bezličnim neonskim sobama.

Filmski suzdržan, no cizeliran i pametan, “Spotlight” je nastavljač one linije američkog filma kojoj je klasik “Svi predsjednikovi ljudi”.

Lišen i najamanjih natruha tabloidnosti, “Spotlight” prikazuje svu slojevitost afere kojom se bavi. Boston Globe je s pričom koju je pokrenuo riskirao. To su bile novine iz katoličkog ambijenta, sa 53 posto katoličkih pretplatnika. Istragu nisu poveli lokalci, nego urednik Marty Baron (Schreiber) koji je pridošlica, Njujorčanin i - Židov. Članovi tima ( Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Michael Keaton) svi su odreda - kako sami vele - “posrnuli katolici”. Išli su u iste škole s počiniteljima, poznaju ih iz župa. Putem će otkriti da je akter zataškavanja bio i - njihov izvor.

Sve se to događa u jeku 11. rujna, kad Ameriku zanimaju preči neprijatelji od pedofila, i to u jednoj konzervativnoj, solidarnoj sredini koja unatoč veličini ima nešto malomišćansko. Što je najgore, vođa tima Robby Robinson (Michael Keaton) suočit će se i s vlastitim grijehom propusta. Kao friški urednik gradske rubrike, baš je on propustio istražiti priču kad je još bila u začetku. Sasvim biblijski, svatko u “Spotlightu” ima trun u oku.

“Spotlight” je film koji svaki novinar mora voljeti. Nije riječ samo o tome da je taj film spomenik dobrom novinarstvu (tako ga je - u vrlo pohvalnoj recenziji - opisao vatikanski L’Osservatore Romano). On je ujedno i novinarski SF, arheologija danas nepostojećeg svemira u kojem je redakcija mogla sebi priuštiti da četiri čovjeka rade “full time” tri velike teme godišnje.

Ali, da je “Spotlight” samo dobra rekonstrukcija novinske i političke afere, igrani bi film bio izlišan - za to bi dobar bio i dokumentarac. McCarthy je, međutim, unutar suhe deskripcije Spotlightove istrage našao i srce stvarne ljudske drame. “Spotlight” je film o ljudima kojima se kida srce dok skidaju polituru nevinosti s vlastite zajednice, o ljudima koji su u nekom trenutku bili inficirani Crkvom, pa se sad hrvaju s avetima vlastite vjere za koju nisu više ni mislili da postoji. “Spotlight” je diskretni veliki film.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 04:57