PIŠE JURICA PAVIČIĆ

Reminiscence: Zanimljiva atmosfera i ideja, ali pripovijedanje je konfuzno. Prava šteta

Film Reminiscence
 Screenshot
Ako u ‘Westworldu‘ takve boljetice nisu postojale, to je zato što ih je umio izbrusiti HBO-ov tvornički brainstorming

Ključna scena filma "Reminiscence" toliko je arhetipska da vam se čini da ste je vidjeli tisuću puta. U ured glavnog junaka pred samo zatvaranje ulazi zagonetna ljepotica. Glavni junak je privatnik, ogrubjeli čovjek od akcije koji je proživio puno i previše. Neznana ljepotica dolazi i naručuje njegove usluge. On počinje raditi za nju - no, pada na šarm žene koja će se ispostaviti kao fatalna.

Sva sila romana Chandlera i Dashiella Hammetta, te dobar dio tvrdokuhanih i noir filmova iz američkih 40-ih, počinjao je upravo takvim, arhetipskim uvodom. Njega nalazimo u filmu "Putovanje kroz sjećanja", ali ovaj put u sasvim drukčijem ambijentu: onom distopijske budućnosti.

Tajnoviti nestanak

U toj bliskoj budućnosti svijet je potopljen uslijed globalnog zagrijavanja. Priobalni gradovi - pa i Miami - pretvorili su se u lagune kroz koje se plovi brodovima. Suho tlo pokupovali su spretni zemljišni baruni, klasni jaz je golem, kriminal cvate. Junak "Reminiscence" Bannister (Jackman) ratni je veteran koji zna rukovati strojem za rekreiranje sjećanja. U ratu je taj stroj služio za ispitivanje zarobljenika. U miru Bannisterove usluge koristi tužiteljstvo. No - glavninu njegovih stranki čine jadnici koji od čemerne sadašnjice bježe u rekreirana ljepša sjećanja. Na vrata Bannisterova obrta uđe jednog dana Mae (Rebecca Ferguson) kojoj stroj treba za notornu sitnicu: zametnula je ključeve. Njen ulazak na vrata, međutim, početak je romanse koju naglo presiječe ljepotičin tajnoviti nestanak. Bannister kreće u potragu za njom, ta će ga potraga odvesti u vrtlog spletki te razotkriti Mae kao osobu s puno tajni i krinki.

SF noir "Reminiscence" debitantski je kino naslov redateljica i scenaristice Lise Joy, žene koja je zajedno sa suprugom Jonathanom Nolanom (inače, scenaristom "Mementa") kreirala uspjelu TV seriju "Westworld". "Putovanje kroz sjećanja" ima stanovitih sličnosti i s "Westworldom", ali i s Nolanovim scenarističkim radovima. I ovaj se film zbiva u bliskoj, distopijskoj budućnosti. Bavi se temama sjećanja i zaborava. I ovdje je ključan motiv distopijska eskapistička zabava. I "Reminiscence" je film koji se bazira na bogatim intertekstualnim vezama s tradicijom. S jedne strane, to je poveznica s film noirom i hard boiledom, pogotovo s "Dubokim snom" i "Malteškim sokolom". S druge strane, nadovezuje se na tradiciju novoholivudskog noir-SF-a, poglavito na "Blade Runnera" i "Strange Days" Kathryn Bigelow. Dekadentni urbanitet svijeta budućnosti vidno se inspirira Ridleyem Scottom, a prostor nakon ekološke kataklizme Dennisom Villeneuveom. Ima tu, ukratko, puno ideja koje su sjajne, makar i nisu baš sasvim originalne autoričine. Ali, upravo zbog te hrpe dobrih ideja šteta je što je "Putovanje kroz sjećanja" izveden loše - loše scenaristički, a dijelom i loše režijski. Lisa Joy je pisac TV formata i očito joj paše komfor višesatne naracije. Dojam je da se čak i u formatu 116 minuta snalazi kao maratonac kojem su dali da trči sprint

Čudne elipse

Pripovijedanje joj je konfuzno, opterećeno kvrgavim fleš-bekovima, protrčava kroz bitne motive, robuje čudnim elipsama i napadno objašnjavalačkim dijalozima. Tomu treba dodati i neujednačenu režiju koja je najbolja u akcijskih scenama, no nerijetko patetično banalna. K tomu, film zapada u krupne nedosljednosti kad treba vizualizirati rekreirane memorije.

Ako u "Westworldu" takve boljetice nisu postojale, to je možda zato što ih je umio izbrusiti HBO-ov tvornički brainstorming. Ovdje - u filmu nastalom u obiteljskoj radinosti (autoričin suprug je i producent) - ti su problemi iskočili oštro poput sječiva. Šteta. Jer - "Reminiscence“ je film zanimljive ideje, zapleta i atmosfere koji se mogao i trebao napraviti bolje

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2024 05:30