LUKAS DHONT

Priča o dvojici trinaestogodišnjaka čija se bliska veza uzdrma kad ih vršnjaci počnu zadirkivati da su ljubavni par

Film Blizu

 Imdb/
Da je pravde, ‘Blizu‘ bi bio uvjerljiv favorit u kategoriji najboljeg međunarodnog filma

Da je pravde, belgijski film "Blizu" Lukasa Dhonta, koji je dobio Veliku nagradu žirija u Cannesu, bio bi uvjerljiv favorit u kategoriji najboljeg međunarodnog filma. Nažalost, u međuvremenu njemački film "Na Zapadu ništa novo" Edwarda Bergera, nova ekranizacija klasičnog antiratnog romana Ericha Marije Remarquea, pokupio je toliko britanskih nagrada BAFTA da se nametnuo kao apsolutni favorit. Je li to uistinu najbolji film napravljen izvan Amerike i Velike Britanije? Ne baš, no kao i svi spektakli, nastoji nas impresionirati scenama koje nemaju veze s intimnim odnosima, u prvom planu su strahote na bojišnicama 1. svjetskog rata i te su jako uvjerljivo inscenirane. No tko su ti mladići koji su nesmotreno potpisali pristupnicu da se kao dragovoljci žrtvuju na fronti, to mi zapravo ne doznajemo. Nasuprot tome, "Blizu" je priča o dvojici trinaestogodišnjaka čija se bliska veza uzdrma kad prijeđu u viši razred i vršnjaci ih počnu zadirkivati jesu li oni ljubavni par. Jedan od njih želi po svaku cijenu dokazati da to nema veze, nastoji se istaknuti u sportskim aktivnostima, okružuje se "normalnim" dečkima iz svoje sredine, a bivšeg prijatelja potpuno zapostavlja, štoviše ne dopušta mu da igra hokej u kojem se on već istaknuo, tako da je dječak potresen tim naglim obratom svog donedavno najboljeg prijatelja. Povlači se u sebe, prestaje dolaziti u školu, a naposljetku dolazi i do tragedije.

Lukas Dhont je prije toga izazvao pažnju svojim prvijencem "Djevojka", o tinejdžerici u tijelu dječaka čiji je san postati balerina, inspiracija mu je bila istinita priča o Nori Monsecour, dečku koji se ponašao kao djevojčica u namjeri da nadmaši svoje konkurentice u baletnim umijećima. "Djevojka" je izazvala veliku pozornost, primljena je u prestižni prateći program kanskog festivala Izvjestan pogled, a sam Dhont dobio je nagradu Zlatna kamera za najbolji debitantski film, zapala ga je i nagrada kritike FIPRESCI, ali i "Queer" palma koja se dodjeljuje ostvarenjima usredotočenima na probleme gay i transrodnih protagonista. Posebna senzacija bio je nositelj glavne uloge Victor Polster, on je proglašen najboljim glumcem u sekciji Izvjestan pogled, a nominiran je i za Europsku filmsku nagradu.

Ukratko, Dhont je dokazao da ima dara za glumce, i to ne one profesionalne, uostalom Polster je u njegovu filmu prvi put stao pred filmsku kameru, što je ispalo senzacionalno. Zato je i redatelj toliko dugo pripremao svoj drugi film, jer je htio dva dječaka koji će pred kamerom djelovati krajnje neposredno. Već su kanski selektori najavili da su otkrili čudesan film i uvrstili ga u službeni program festivala, što je bio korak više u odnosu na "Djevojku". Uostalom, "Djevojka" se bavi jednim izdvojenim slučajem, a ovaj film je puno univerzalniji, jer se bavi delikatnim procesom odrastanja i analizira kako predrasude sredine razaraju i najčvršća prijateljstva. Jesu li dvojica tinejdžera gay? Ne mora biti, ali jedan od njih uporno želi dokazati da nije i skrivi krah odnosa koji ga je dotad sasvim ispunjavao. Film će mnogi stavljati na vrh liste najboljih međunarodnih filmova, no hoće li to biti dovoljno za pobjedu? Zasad je teško procijeniti. Uz redatelja i male glumce svakako treba izdvojiti prekrasnu kameru Franka van den Eedena.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 19:24