Premijera je trebala biti prije dvije godine u svibnju na festivalu u Cannesu, sve je izgledalo optimistično nakon što su se Beatrice Welles, kći Orsona Wellesa iz braka s talijanskom glumicom Paolom Mori, i njegova zadnja životna družica Oja Kodar napokon sporazumjele da jedna drugu više neće blokirati i dovršavanje “Druge strane vjetra” prepustile filmašu poljskog podrijetla Filipu Janu Rymszi i grupi suradnika, među kojima je bio i Frank Marshall, kasnije bliski suradnik Stevena Spielberga i Georgea Lucasa, a u vrijeme snimanja početnik, menadžer produkcije.
“Druga strana vjetra” nastajala je od 1969. do 1976., financirala ju je tvrtka šogora iranskog šaha Reze Pahlavija, no nakon što se u njoj promijenila uprava nije bilo govora da se bilo što uloži u taj projekt. Welles je do kraja života (umro je 1985.) pokušavao finalizirati komplicirani metafilm u kojem se stalno mijenjaju formati i narativne vizure, glavnu ulogu igrao je njegov prijatelj John Huston, a u brojnoj glumačkoj ekipi bio je i Wellesov veliki poštovatelj Peter Bogdanovich, jedna od najvećih redateljskih zvijezda s početka sedamdesetih. Iako se činilo da će “Druga strana vjetra” napokon pred gledatelje, od toga nije bilo ništa, u Cannesu su umjesto njega morali prikazati jednosatni tv dokumentarac Clare i Julie Kupferberg “To je Orson Welles”.
Tajni pregovori
U čemu je ispao problem? Rymsza je procijenio da će za pregled i postprodukciju nepregledne količine filmskih rola, dotad pohranjenih u sefu u Parizu, trebati bar milijun dolara i namjeravao ih skupiti tzv. crowfunding konceptom, dobrovoljnim prilozima Wellesovih obožavatelja, od kojih su mnogi važna imena u suvremenoj filmskoj industriji. Odjek nije bio kakav je očekivao, na žiro računu se našlo nešto preko 400 tisuća dolara, što nije bilo dovoljno za bilo kakvu ozbiljnu obradu tako velikog materijala. Od njega nakon toga dugo vremena nije bilo ni glasa, pa su oni koji su dali priloge smatrali da su prevareni i da se Rymsza obogatio na njihovoj naivnosti.
'DRUGA STRANA VJETRA' Posljednji film Orsona Wellesa objavljuje se 2015. godine
OTVARA SE SEF U PARIZU Nikad viđeni posljednji film Orsona Wellesa uskoro pred publikom
Moj tata Orson Welles ipak je najviše volio Oju Kodar
Ispalo je da nije tako. Prije nešto više od tjedan dana moćna online platforma Netflix objavila je da je osigurala svjetska prava za taj projekt i da će financirati završavanje i restauraciju kompletne verzije, te je ponuditi svojim pretplatnicima čija je brojka u međuvremenu narasla na 90 milijuna. Uz Rymszu, koji je mjesecima u tajnosti pregovarao s Netflixom i zato nije bio dostupan medijima, ključne osobe u onome što predstoji bit će Marshall i Bogdanovich. Film će se montirati po Wellesovim bilješkama, a potonja dvojica pomoći će svojim prisjećanjima, budući da su obojica bili aktivni članovi produkcije.
Koliko je sve to skupa koštalo Netflix? Govorkalo se o iznosu preko pet milijuna dolara, no tim koji dovršava film najzadovoljniji je činjenicom da nema striktnih rokova, tek kad budu zadovoljni obavljenim poslom film će moći pred gledatelje. Wellesov materijal upravo je napustio pariški arhiv u kojem je bio pohranjen i prebačen je u Los Angeles.
Za šef Netflixa Teda Sarandosa dovršenje “Druge strane vjetra” ostvarenje je velikog sna: nije mala stvar ponuditi svijetu zadnji rad redatelja “Građanina Kanea”, time će se ponositi ne samo on osobno nego i njegova kompanija.
Satirična priča
“Druga strana vjetra” satirična je priča o nekoć uspješnom redatelju (Huston) koji se pokušava vratiti na scenu, ali je nevolja što su se filmovi u međuvremenu promijenili, a pojavila se i posve nova generacija: njegov art film napravljen za novu vrstu publike završava kao fijasko. Oja Kodar - koja glumi u filmu uz Susan Strasberg, Lilli Palmer, Dennisa Hoppera, Mercedes McCambridge, Edmunda o’Briena, Hustona, Bogdanovicha i mnoge druge - zajedno s direktorom fotografije Garryjem Graverom nudila je svojedobno holivudskim moćnicima na ogled 40- minutni montirani “foršpan”, no reakcije su bile oprečne, od krajnje negativnih do vrlo zaintrigiranih. Tada je još Beatrice Welles blokirala pristup originalnom materijalu, a uključenjem Netflixa sve se promijenilo: integralna verzija koju će pripremiti Rymsza, Marshall i Bogdanovich bit će po svoj prilici posve drukčija od nekoć na brzinu sklopljene najave za zadnje redateljevo remek djelo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....