Superherojske franšize poput Marvelovih već su desetljeće i pol okosnica holivudskog repertoara. Filmofilska gunđala (poput Scorsesea) javno ih kude, kulturna im se elita podsmjehuje. No DC-jeve i Marvelove franšize tinejdžere dovlače u kina, drže multiplekse otvorenima te daju gorivo industriji koju neumitno gazi vrijeme.
U takvim okolnostima lako je zaboraviti koliko ima toga što je dubinski apsurdno u filmskim franšizama. To su filmovi koji nikad ne počinju i nikad ne završavaju, nego se ulančavaju u rukavce zamršenih svjetova koji nadilaze i sam medij filma. Ti se filmovi snimaju tako što ozbiljni i velevažni glumci stoje pred kamerom u bizarnim kostimima i izgovaraju polusmislene rečenice ispred zelenog ekrana na koji će mnogo kasnije netko nadodati kaskade zvijezda, pustinje i svemirske portale. Kako će izgledati budući film ovisi o hrpi često bizarnih eksternalija, od društvenih mreža i fanova, preko #MeToo kampanja, do ubačenih reklamnih proizvoda. Sva ta imanentna apsurdnost ugrađena u superherojske filmove savršena je tema za satiru. Koju smo sad i dobili s HBO-ovom humorističnom serijom "Franšiza".
"Franchise" je osmodijelna humoristična serija koju potpisuju tri Britanca. Kreator serije je Jon Brown, jedan od pisaca "Nasljeđa". Glavni scenarist je škotski Talijan Armando Iannucci, beskrajno duhovit čovjek poznat po satirama na visoku politiku kao što su film "In The Loop" ili serija "Veep". Treći Britanac je Sam Mendes, bivši kazališni redatelj s nemalim iskustvom u holivudskim A produkcijama, iz kojih "Franšiza" podosta crpi.
Junak serije je Daniel (Patel), marljivi i predani asistent redatelja na superherojskom spektaklu "Tecto". Daniel asistira europskom redatelju Bouchardu (Brühl), mušičavom umjetniku koji ekipi kida živce svojim kapricima. Glavni glumac (Magnussen) ljepuškasti je, nesigurni kompleksaš, a zlikovački protivnik (Richard E. Grant) stari cinik, ne odveć sretan što pod stare dane - nakon antologijskih dramskih uloga - mora glumiti djetinjarije. Na setu vlada standardni kaos, a ništa manji kaos nije ni u filmskom studiju. Tvrtka favorizira drugi, konkurentski projekt, a producenticu (Cash) su na "Tecto" poslali da joj napakoste očekujući da slomi zube. Scenarij se mijenja u hodu, svi svima podmeću noge, u jednom trenutku marketing traži od filmaša da u scenu svemira ubace kineski sponzorski traktor, u drugom ekipa u Armeniji pogreškom u zrak digne povijesno značajni most. U toj ludoj kući Daniel je rame za plakanje, dadilja, a izgleda i jedini kojem je stalo. Kako se stvar raspada, on počinje hvatati konce i zapravo režirati film u kojem nikad neće biti potpisan kao redatelj na špici.
"Franšiza" je zaista zabavna. Iannucci i Brown spadaju među najduhovitije ljude koji pišu za TV, a u "Franšizi" su Hollywood podvrgli istoj satiri kojoj su ranije podvrgli (i) svijet politike i medijskog biznisa. Serija je jako poučna, pa iz nje i nevježa puno dozna o tehnikalijama proizvodnje u A produkciji. "Franšiza" humor gradi na pronicljivom seciranju mentaliteta i razornim dijaloškim "one-linerima". No osim što su doista zabavni, Brown, Mendes i Iannucci pišu i sjajne likove. Ovo je serija s desetak važnih likova od kojih svaki ima karakter, ambicije, strahove, slabosti i prošlost. Neki pamte bolje dane, neki žude za njima, a zajedno ih zalijepljene drži magnetska privlačnost šoubiznisa.
Biznisa koji je u "Franšizi" dobio porciju poruge. Ali i posvetu.
FRANŠIZA (V. Britanija 2024.), kreator: Jon Brown, režija: Sam Mendes, uloge: Himesh Patel, Daniel Brühl, Lolly Adefope, Billy Magnussen, Richard E. Grant, Aya Cash
Ocjena: 5
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....