Seks-bomba Elke Sommer na Palmižani

Na Palmižani je proslavila 22. rođendan dok je snimala koprodukciju "Ostrva" s puno poznatijim Peterom van Eyckom

Elke Sommer

 Arhiva/
Glumci su uglavnom paradirali u kupaćim kostimima, nisu se svlačili iako se zaplet svodio na seks

Upravo su nas podsjetili da je prije 100 godina rođen Juraj Toto Meneghello, prvi privatni turistički ugostitelj, koji se 1947. usprotivio predsjedniku hrvatske vlade Vladimiru Bakariću i odbio se odreći komadića obiteljskog posjeda na Palmižani. Strastveni ribolovac Toto Meneghello umro je početkom 1985., a među njegovim gostima bili su Jacques Cousteau, Orson Welles, Lavoslav Ružička, Boris Papandopulo i mnogi drugi. Kao posebnu pikanteriju navodi se podatak da je zapadnonjemačka seks-bomba Elke Sommer tamo proslavila 22. rođendan, dok je snimala koprodukciju "Ostrva" (Verführung am Meer), s puno poznatijim Peterom van Eyckom kao partnerom. Elke će uskoro i sama napraviti respektabilnu holivudsku karijeru - glumila je s Peterom Sellersom u "Pucnju u tami", koji je glumca ustoličio kao nespretnog inspektora Clouseaua, Paul Newman je s njom igrao u spektaklu "Nagrada" o dodjeli Nobelove nagrade, za film "Oscar", o zakulisnim igrama oko pozlaćenog kipića, nominirana je za zapadnonjemačku nagradu popularnosti Bambi, akcijska komedija "Opasnije od muškaraca" sa Sylvom Koscinom bila je ženski odgovor na franšizu o Jamesu Bondu, dok je "Matt Helm sređuje račune" s Deanom Martinom bio pretposljednji film Sharon Tate. Dok je snimala "Ostrva", Elke je imala već popriličnu filmografiju, ali u njoj nije bilo ničeg posebnog, tako da je van Eyck pristao samo zato što su atraktivnu plavušu proganjali tabloidi, glumački mu ona nije bila nikakav izazov.

Prvi susret ne obećava

Koprodukcija beogradskog Avala filma i berlinskog CC filma bila je i za njemačke standarde netipičan erotski film, glavni glumci paradirali su uglavnom u kupaćim kostimima, ali se nisu baš svlačili, no zaplet se svodio uglavnom na seks. Naime, Elke glumi pustolovku Evu koju angažira njemačka bogatašica kako bi njezina zabludjelog sina Petera vratila u civilizaciju. Taj se naime izolirao na pustom otoku, ni s kime ne komunicira i samo bi vješta zavodnica mogla promijeniti njegove navike. Prvi susret njih dvoje baš puno ne obećava, Peter je osoran, ne zna što ta mlada žena želi od njega, a Eva koristi sve svoje adute kako bi ga odobrovoljila. Talijanski naslov ne ostavlja previše zamišljanju, taj glasi "Agente speciale Eva: Missione Sex", koji je čak i Nijemcima bio suviše vulgaran: "Zavođenje na moru" je neusporedivo čedniji.

Neobično je što je film - izuzev poznatog njemačkog producenta Artura Braunera - gotovo u cijelosti realizirala beogradska ekipa. Redatelj Jovan Živanović prije toga je potpisao melodramu "Čudna devojka" sa Slovenkom Špelom Rozin u glavnoj ulozi, taj se dobro prodavao u svijetu, a otkupljen je i za zapadnonjemačko tržište, gdje su ga preimenovali u "Studentsku ljubav". Scenarij je napisao novinar Jug Grizelj, njega su angažirali i za "Ostrva", kao pojačanje dali su mu Nijemca Rolfa Schultza, no "Čudna devojka" imala je respektabilan predložak, roman Grozdane Olujić "Izlet u nebo", koji je prepravljen i u kazališni komad, dok su "Ostrva" naprosto bila Grizeljeva i Schultzova izmišljotina.

Koprodukcije su tih godina bile uobičajene u jugoslavenskoj kinematografiji, Andrzej Wajda tu je režirao "Sibirsku lady Macbeth", a Gillo Pontecorvo logorašku dramu "Kapo", kasnije nominiranu za Oscara, Alberto Lattuada "Oluju" po Čehovu, ukratko bila su to prvorazredna imena kraj kojih se mogao prošvercati i Živanović. Osim toga Avala film imao je pravo na prodaju u mnoge svjetske zemlje, što se tom poduzeću itekako isplatilo: kako i ne bi kad je to zapravo bila neka vrsta mekog pornića, s dva poznata glumca, koji se odigravao na lijepoj jadranskoj obali. Budući da je otad prošlo punih šest desetljeća, sa distance moramo se začuditi tadašnjim reakcijama na film prikazivan u našim kinima. Po mnogima, bio je to najgori film godine, naivnih dijaloga i nešto solidnijeg vizualnog prosedea. Bit će da su koketiranja s erotikom bila još preuranjena za standarde naše kinematografije, tek je crni val pomaknuo granice sloboda u našem filmu. Pročitamo li njemačke recenzije iz tog vremena, te su puno drukčije, tamošnjim kritičarima dopalo se što je junakinja poduzetna i što čini sve kako bi zaradila novac. Je li Eva zaljubljena u Petera? Ne mora biti, mlada žena je poprilično proračunata, ali već sama činjenica da je takav film snimljen dok se domaća kinematografija nije još u potpunosti "otvorila", za svaku je pohvalu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. srpanj 2024 20:20