"Što je bilo kulturno značajnije, renesansa ili Beyoncéina ‘Single Ladies‘?" pita posve ozbiljna Philomena Cunk znamenitog profesora s Oxforda Martina Kempa u BBC-jevoj dokumentarnoj seriji "Cunk on Earth" koja istražuje povijest čovječanstva. Profesor Kemp zastaje prije nego što joj strpljivo odgovori: "Obje imaju svoje razdoblje i obje imaju svoje vrijeme. Renesansa je pokušavala reformirati kulturu u cjelini i što god Beyoncé radila, ne mislim da baš ima tu ambiciju".
No voditeljica, čini se, nije zadovoljna objašnjenjem: "Znači, rad nekoliko heteroseksualnih bijelaca jednostavno je izbacio Beyoncé iz igre?"
Na prvi pogled sve se ovdje čini autentično osim što je dosta čudno da je BBC snimio dokumentarac s voditeljicom koja nema pojma o čemu govori i ostavlja cijenjenog profesora u popriličnom šoku svojim komentarima i pitanjima. Međutim, i voditeljica i emisija koju vodi su lažni. Jedino je profesor u svojoj pojavi istinit, a i ono što govori i misli. Što se ne može reći za Philomenu Cunk, koja je izmišljeni lik u toj parodiji glasovitih BBC-jevih dokumentaraca, a trenutačno se može pogledati na Netflixu (u Britaniji je serija emitirana na BBC-ju prošle godine). Cunk je posve samouvjerena i brutalno ozbiljna čak u trenucima i bezobrazna prema svojim sugovornicima koji su svi odreda ugledni stručnjaci za određena područja. Rešeta ih nebuloznim pitanjima, a oni strpljivo, nerijetko zbunjenih izraza lica, odgovaraju toj "ne baš pametnoj" voditeljici koja bez srama izgovara rečenicu: "Je li izum pisanja bio značajan napredak ili više bljesak kao rap metal?" ili "Je li Isus prva slavna žrtva cancel kulture?".
Serija od pet epizoda koja će u svakom slučaju mnoge nasmijati do suza ima sva obilježja visokobudžetnog BBC-jeva dokumentarca u stilu onih koje snima David Attenborough sa sveobuhvatnim snimkama dronom, rekonstrukcijama povijesnih događaja i voditeljicom koja stoji usred nepreglednih krajolika ili nekih od najvećih svjetskih znamenitosti, poput egipatskih piramida.
- Nismo htjeli raditi previše stvari koje bi ukazivale na to da je riječ o komediji - objasnio je Charlie Brooker, izvršni producent i jedan od scenarista u nedavnom intervjuu. "Da ste ovo gledali s isključenim zvukom, rekli biste: ‘To izgleda kao pravi show‘. Diane Morgan se ne boji stvoriti krajnje neugodnu pauzu ili reći nevjerojatno smiješne stvari ozbiljnog lica."
Za Diane Morgan, tajna privlačnosti lika Philomene Cunk osim što ima veze s tekstom i njezinom vlastitom suhoparnom izvedbom, leži i u tome što publici nudi i svojevrsnu katarzu. - Mnogi ljudi maštaju o tome da mogu reći što god žele i da ih nije briga - izjavila je glumica. "Ona se iskreno ne obazire, a to je gotovo kao supermoć."
Posebno je zabavna treća epizoda serije koja se bavi renesansom. Philomena Cunk dala je u njoj jedan humorističan, na trenutke i bizaran pogled na to razdoblje i neka od najvećih umjetničkih djela u povijesti čovječanstva koja su nastala tada. U priču ih uvodi naoko jednostavnim pitanjem upućenim profesoru Kempu, a pita ga da joj objasni termin renesanse: "Što je Rene-sos, je li to vrsta kečapa iz 16. stoljeća?" Pa iako joj Kemp, koji sjedi nasuprot nje, strpljivo rastumači da renesansa dolazi od francuske riječi "renaissance", Philomena Cunk ne odustaje: "Dakle, nije uopće začin? Kakve su sosove koristili tada?" "Nisam baš upoznat s poviješću sosova", kaže najveći živući stručnjak za Leonarda da Vincija koji bi za voditeljicu mogao biti i "osoba za sosove", što on vrlo rezolutno demantira: "Pretežno nisam osoba za sosove". U jednom od idućih kadrova Philomena Cunk stoji ispred slike "Rođenje Venere" Sandra Botticellija o kojoj razgovara s britanskim kustosom Gusom Casely-Hayfordom. "Znamo li je li ‘Rođenje Venere‘ stvarno ovako izgledalo? Vrat joj je jako dug. Je li ona bila dijelom žirafa ili jednostavno nije znao slikati vrat?" zanimalo ju je. Slijedi i zaključak: "Mislim da su ti ljudi fotošopirani. Sve je lažno". Za spomenuti je i njezino tumačenje još jedne slavne slike, Leonardove "Mona Lise" za koju Philomena Cunk kaže da "kao i kod svih žena, jednostavno ne možeš znati što joj se mota po glavi". Michelangelova Davida pak naziva vrlo golim muškarcem s očima poput gremlina, a "brzi pregled njegove stražnje polovice otkriva da nema anus", što je "zbunjujući propust", smatra Cunk.
Diane Morgan glumi, inače, Philomenu Cunk na britanskoj televiziji već gotovo desetljeće, ali tek je zahvaljujući Netflixu postala poznata i izvan granica Velike Britanije.
Cunk se prvi put pojavila u satiričnoj emisiji BBC-ja "Charlie Brooker‘s Weekly Wipe" koja je premijerno prikazana u Britaniji 2013. Prvotno je zamišljena kao neobrazovana pripadnica više klase, ali se putanja lika promijenila nakon što je Morgan na audiciji predložila da bi trebala govoriti svojim vlastitim sjevernobritanskim naglaskom. Lik je s vremenom počeo dobivati sve dulje segmente u seriji, što je dovelo do spinoffova, poput serijala "Cunk in Britain" koji se premijerno prikazao 2018. godine, pa čak i knjige "Cunk on Everything", objavljene 2019.
Prema Brookerovim riječima, u seriji je "smiješno nešto što bi trebalo izazivati strahopoštovanje, što bi trebalo biti ozbiljno i grandiozno. To je djetinjasti poriv". Ipak, scenarij sadrži i neke oštre komentare, primjerice o vjerskom licemjerju ili genocidu. Tijekom segmenta o matematici, Cunk kaže da je vidjela video na YouTubeu u kojem se kaže da brojevi idu samo do 700, nakon čega im se daju različita imena kako bi ljudi mislili da i dalje rastu. "To je nešto što me plaši u stvarnom svijetu", rekao je Brooker. "Samopouzdanje s kojim će ljudi početi tvrditi stvari koje su pročitali negdje."
Njegova serija, međutim, kako je istaknuo, prije svega je komedija i tako je treba doživjeti. Slaže se s njim i Diane Morgan: "Ne pokušavam promijeniti svijet, samo želim da ljudi uživaju".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....