Hoćemo li ove godine gledati blockbuster Warner Bros.-a "Wonder Woman 1984"? U nas je, kao i u mnogim drugim kinomrežama u svijetu, planiran točno za Božić, međutim, obeshrabruje činjenica da se prosinac u trenu ispraznio od konkurencije. "Dine" Denisa Villeneuvea, nova verzija i danas popularnog ZF romana Franka Herberta, zabljesnula je prije nekog vremena vrlo atraktivnom najavom na internetu ali, znakovito, na njoj nije pisalo kada se film počinje prikazivati. Još donedavno smatralo se da će u kina u prvoj trećini tog mjeseca, no tada je definitivno objavljeno da se pomiče na početak listopada naredne godine.
Sličan je slučaj i s "Pričom sa Zapadne strane" u režiji Stevena Spielberga, novom verzijom filma Roberta Wisea i Jeromea Robbinsa, nagrađenog s deset Oscara, koja je odgođena za čitavu godinu dana. U prosincu je ostala samo "Smrt na Nilu" po Agathi Christie, još jedna nova verzija nekad rado gledanog filma iz 1978.: tamo je detektiva Herculea Poirota glumio Peter Ustinov, a ovdje Kenneth Branagh, koji je ujedno i redatelj. Planirana je za 18. prosinca, no ako se makne "Wonder Woman 1984", teško da će "Smrt na Nilu" zadržati svoj datum. Istina, taj film distribuira Disney, pa ako završi na njegovoj streaming platformi Disney+, njegovi se međunarodni termini neće pomicati, tako da bismo ga lako mogli vidjeti u kinima u navedenom razdoblju. Na istom datumu ostaje i komedija "Princ otkriva Ameriku 2", s Eddiejem Murphyjem i Arsenijem Hallom, nastavak velikog hita iz davne 1988.: budući da su oba glumca dosta izgubila od nekadašnjeg sjaja, ne treba očekivati previše, a kako je jedan od producenata Paramount Pictures, nitko se neće iznenaditi ukoliko i taj promijeni datum premijere. Fantastična akcijska komedija "Free Guy" s Ryanom Reynoldsom, Taikom Waititijem i Jodie Comer također bi se trebala prikazivati u prosincu, 11. tog mjeseca, no distribuira je Disney, pa je zagonetno za što će se ta kompanija odlučiti. Streaming plus međunarodna kina? Lako moguće. Slična je situacija s Pixarovim i Disneyjevim crtićem "Duša", planiranim za 19. studenoga, međutim, već su procurile glasine da će i taj na platformu Disney+, dok će u svijetu igrati u kinima.
Optimističke prognoze
Razmjerno optimistične prognoze o oporavku svjetskih kina, koje su pljuštale pred kraj ljeta, brzo su raspršene. Jedan za drugim otpadali su blockbusteri od kojih se puno očekivalo, najprije je novi James Bond naslovljen "Nema vremena za umiranje" prebačen na početak travnja, zatim se "Black Widow" sa Scarlett Johansson preselio na početak svibnja, a i filmovi planirani za 2021. počeli su se seliti na 2022. Bit će kaosa s tim pomaknutim terminima, a i pitanje je hoće li do tada koronavirus jenjati. Ako neće, pomogao Bog kinoindustriji.
Zbog čega je došlo do tog silnog premještanja filmova koji su koštali i preko 200 milijuna dolara? Ponajprije zbog situacije u američkoj kinomreži. Donedavno najjača na svijetu, sada ju je definitivno pregazila Kina: tamo su ovog vikenda dva domaća filma ostvarili rezultate koje američki distributeri trenutačno ne mogu ni zamisliti, "Moj narod, moja domovina" zgrnuo je 157 milijuna dolara bruto, a "Legenda o deifikaciji" 151 milijun. Ratni film "Osam stotina" proteklih tjedana prešao je bruto zaradu od 440 milijuna dolara, što je upravo impresivno. Za usporedbu, "Tenet" Christophera Nolana u Americi je nakon više tjedana prikazivanja jedva skupio 45 milijuna dolara bruto, što je jako slabo za film od 200 milijuna dolara, a u tu cijenu nisu uračunati marketinški troškovi. Na međunarodnom tržištu ide puno bolje, ali nedovoljno dobro da povrati uložena sredstva i ostvari profit.
Zbog stalnog pomicanja termina jakih filmova američki su prikazivači u panici. Od tri najjače kinomreže, Cineworld je odlučio privremeno zatvoriti kako svoje britanske ispostave, tako i one američke. AMC Theatres namjeravaju nastaviti s radom, sklopili su ugovor s kompanijom Universal po kojem će njihovi filmovi biti dostupni na videu samo tri tjedna nakon kinopremijere (nekad je taj rok iznosio tri do četiri mjeseca), dok se Cinemark dosjetio da daje grupicama ljudi dvorane u zakup za sto dolara, no mogu gledati samo filmove iz arhive i one aktualne, nikako pretpremijerne. Uostalom, tako sada izgleda i tamošnji kinorepertoar: Disneyjeva fantastična komedija iz 1993., "Hokus pokus" s Bette Midler i Sarah Jessicom Parker, ocijenjena je kao dobar odabir za Halloween i dosad je zaradila preko dva milijuna dolara bruto. Nije puno, ali to je stari film u koji nije uložena nikakva reklama. Dobro je prošao i film "Ratovi zvijezda: Imperij uzvraća udarac" iz 1980., također je zgrnuo nešto preko dva milijuna bruto, što su prihodi kojima bi bili zadovoljni i nezavisni američki filmovi najnovijeg datuma.
Sutavno uništavanje kina
Zašto kina tako slabo rade? Zato što su dva najveća tržišta, New York i Los Angeles, zatvorila svoje dvorane. Ukoliko ste htjeli gledati "Tenet", a živite u New Yorku, morali ste skoknuti do Hobokena, poput kritičara Varietyja Owena Gleibermana, koji je to morao napraviti u dva navrata, prvi put da stvori osnovni dojam o filmu, a drugi put da provjeri mogu li se zagonetke iz fabule samo tako razriješiti. Glede "Teneta", mnogi smatraju da je napravljena velika pogreška što je taj film odabran za oživljavanje kinomreže, iako je imao i poklonika, bilo je previše žalbi da je Nolanov kreativni prosede, s prizorima u kojima se miješaju vremena, suviše nerazumljiv. Da se išlo na prijemčiviji naslov i na poznatu franšizu, kakav je recimo "Nema vremena za umiranje" iz serijala o Jamesu Bondu, rezultati bi bili neusporedivo bolji, pa i bez obzira na to što su kina u New Yorku i Los Angelesu zatvorena. Što se tiče New Yorka, prikazivači upravo prozivaju tamošnjeg guvernera Andrewa Cuoma, koji dozvoljava rad kafića, restorana i teretana, a sustavno uništava kina, koja bi mogla raditi uz određene mjere opreza. Isto se događa i u Los Angelesu. Delegacija utjecajnih filmaša, u kojoj je bio i Clint Eastwood, upozorila je gospodarske institucije da su kina ravnopravan temelj filmske industrije kao i sama produkcija. Ako holivudski "majori" ne prestanu uskraćivati svoje proizvode kinomreži, moglo bi doći do katastrofe, koja će se teško sanirati. Publika će se naprosto odvići od gledanja filmova na velikom ekranu, već su ionako prisiljeni da im kućna kina postanu dnevni ritual, i teško će se vratiti nekadašnjim navikama. Tog je mišljenja i redateljica Patty Jenkins čija se "Wonder Woman 1984" neprestano odgađa. Ako Warner Bros., njezin producent i distributer, to napravi još jednom, gledatelji će se osjećati tako prevarenima da će ih film prestati zanimati.
Slijeganje ramenima
Kakva je situacija u nas? Jako loša. "Tenet" je prošao podnošljivo ali ne i dobro, "Mulan" je primljena blijedo, a nada da će još neki mali film kao što je "Poslije svega: Sudar" privući 35-40 tisuća gledatelja krajnje je nerealna. Prelistate li program najvećeg prikazivačkog lanca CineStar do kraja godine, tu nema gotovo ničega što bi vam privuklo pažnju: mi nemamo tako atraktivnu domaću produkciju poput Kine da bismo slijegali ramenima na silna odlaganja holivudskih hitova, a greška je i to što CineStar i njegov distributer Blitz guraju prvenstveno vlastite filmove u svoje dvorane, iako konkurencija ponekad ima jače adute. U ovoj situaciji zbilja bi se trebali drukčije postaviti, no pitanje je hoće li za to biti prilike: ionako se govorka da će se kinodvorane ponovno zatvoriti, budući da broj oboljelih od koronavirusa nikad nije bio ovako zastrašujući.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....