PORUKA DIRLJIVOG DOKUMENTARCA

Mijenjajte kriterije ljepote, a ne sebe

U dokumentarcu pratimo priču o 12-godišnjoj djevojčici koja je impresionirala predstavnike vodećih modnih kuća i za 3 godine postala ‘neupotrebljiva’

Što se danas smatra lijepim? Bacimo li pogled na modne piste, vidjet ćemo niz slabašnih, izgladnjelih tijela s blijedim, ukočenim licima. Bacimo li pogled na reklame, vidjet ćemo glatka lica sa svilenkastom kosom i božanskim sjajem u očima.

“Retuširamo fotografije jer želimo da naši modeli izgledaju savršeno”, kaže Marc Baptist, jedan od vodećih fotografa u američkoj modnoj industriji, “No, naravno, to je nemoguće. Na kraju krajeva, mi prodajemo snove.”

Dok nam se na svakom koraku “prodaju snovi”, kako se osjećamo mi, obični ljudi? Prema istraživanjima iz filma “Prelijepa Amerika” Darryla Robertsa, koji je jučer premijerno prikazan u Zagrebačkom kinu Europa, 70 posto žena se nakon samo tri minute listanja modnih magazina osjeća deprimirano i posramljeno.

Mamac za kozmetiku

Zašto? Jer nikada neće ostvariti “san” o kojem Marc Baptist govori. Ideal ljepote kakav se danas propagira nije ništa drugo nego mamac za kupnju kozmetičkih preparata, dijetalnih proizvoda, skupih krpica i estetskih zahvata. Računica je jednostavna: oni prodaju san, a mi kupujemo tretmane i proizvode.

Okruženi lijepim idolima

Kako se “san” može pretvoriti u noćnu moru, objasnila je Carolyn Costin, vodeća američka stručnjakinja u području liječenja poremećaja prehrane, koja na poziv Udruge PET+ danas gostuje na zagrebačkoj premijeri.

- Poremećaji prehrane samo su krajnost onoga što se događa ženama, no sve više i muškarcima, u društvu koje stavlja naglasak na izgled i mršavost. Društvo idealizira mogućnost kontroliranja tijela i unosa hrane - smatra Costin.

Ideal ljepote najviše pogađa one koji su na izgled i seksepil najosjetljiviji - tinejdžere. Okruženi svim tim medijski eksponiranim lijepim, sretnim i uspješnim idolima, tinejdžeri žele biti poput njih. U dokumentarcu pratimo priču o Garren, 12-godišnjoj djevojčici koja je svojom vitkošću i seksualiziranim hodom impresionirala predstavnike vodećih američkih modnih kuća. Nakon vrtoglavog uspona, u samo tri godine, Garren je za modnu industriju postala neupotrebljiva. Nazivali su je pretilom iako bi je svaka prosječna osoba proglasila premršavom.

- S jedne strane imamo manekenke koje zarađuju po 30.000 dolara tjedno, a s druge djevojke koje troše jednako toliko novca na liječenje od anoreksije - ističe Carolyn. - I jedne i druge izgledaju jednako mršavo - ustvrdila je Costin.

Medijski nametnuta mjerila

Film “Prelijepa Amerika” ogledalo je pojma ljepote u današnjem društvu. Ovaj osvješćujući film poziv je na drugačiji, nježniji, stvarniji odnos prema svom izgledu. Namijenjen je tinejdžerima, roditeljima, stručnjacima i svima ostalima koji vide ili žele vidjeti prozirnost “sna” koji nam se na svakom koraku prodaje.

Glavna poruka, prenesena kroz dirljivu priču, glasi: ne modificirajte sebe, već vlastite kriterije ljepote. Naravno, oni nisu “vlastiti”, već medijski nametnuti, ali smo im toliko izloženi da ih više ne razlikujemo od nas samih. Vrijeme je da to počnemo aktivno mijenjati, kako na osobnoj, tako i na razini društva. U protivnom, osuđeni smo na ogledala u kojima nikada nećemo biti dovoljno lijepi.

Tomica Šćavina, psihologinja

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 00:11