Temeljen na nesreći

Kultni Tanhoferov film ‘H8‘ je restauriran i bit će pokazan na prestižnom Venice Classics

film H8...

 HAVC press
Jurica Pavičić u filmu je prepoznao neočekivanu preteču filma katastrofe, žanra koji se razvio u zapadnoj kinematografiji tek 1970-ih

Program restauriranih klasičnih filmova Venice Classics 2021. koji se zbog pandemije nije održao u svom redovnom terminu u rujnu, bit će predstavljen tijekom trećeg izdanja Classici fuori Mostra koji se odvija od 10. veljače do 26. svibnja svakog četvrtka od 19 sati u kinu Cinema Rossini u Veneciji. H-8... redatelja Nikole Tanhofera prvi je domaći naslov uvršten u prestižni program Venice Classics te Classici fuori Mostra. Film je digitalnim postupkom 2020. godine restaurirala Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva uz pomoć Hrvatskog audiovizualnog centra. Restauracija je izvedena u zagrebačkim studijima Ater i Klik film.

Film H-8… (1958) Nikole Tanhofera utemeljen je na stvarnom događaju, prometnoj nesreći u kojoj je vozač automobila skrivio sudar između autobusa i kamiona te nakon toga pobjegao s mjesta nesreće. O toj nesreći puno se pisalo u jugoslavenskim medijima. Svjedoci su zapamtili samo prve dvije oznake registarske tablice automobila: H-8. Automobil i njegov vlasnik nisu nikada pronađeni. Autori filma upotrijebili su stvarne činjenice o nesreći kao okvir priče o izmišljenim putnicima autobusa i kamiona u periodu prije same nesreće. Vozač automobila ostao je nepoznat u filmu kao i u pravom životu.

Hrvatski filmolog Jurica Pavičić u filmu H-8… prepoznao je neočekivanu preteču filma katastrofe, žanra koji se razvio u zapadnoj kinematografiji tek 1970-ih. U anketi među hrvatskim filmskim kritičarima 2020. godine film je proglašen najboljim hrvatskim igranim filmom svih vremena. H-8… je oduševio i tadašnju filmsku kritiku, a osim uspjeha u domaćim kinima distribuiran je u petnaestak zemalja svijeta.

image

film H8...

HAVC press
image

film H8...

HAVC press
image

film H8...

HAVC press

Redatelj Nikola Tanhofer počeo je karijeru kao ugledan snimatelj sklon tehničkim eksperimentima (Plavi 9, K. Golik, 1950; Ciguli Miguli, B. Marjanović, 1952; Sinji galeb, B. Bauer, 1953 itd.), a redateljsku karijeru započeo je hvaljenim spojem socijalne melodrame i trilera Nije bilo uzalud (1956). Režirao je osam igranih filmova (H-8…, 1958; Dvostruki obruč, 1963; Bablje ljeto, 1970 itd.), a bio je i ugledan filmski pedagog. Za vrhunsku kvalitetu filma H-8… izrazito su zaslužni i njegovi scenaristi, novinar Tomislav Butorac i Zvonimir Berković, koji je kasnije postao jedan od najvećih hrvatskih filmskih redatelja. Sjajan snimateljski posao napravio je Slavko Zalar, a montažerski zadatak izvršila je naša najuglednija montažerka Radojka Ivančević (kasnije Tanhoferova supruga). Glumački ansambl činili su vrhunski glumci poput Mije Oremović, Borisa Buzančića, Vanje Dracha, Marije Kohn, Pere Kvrgića, Mire Nikolić i Antuna Vrdoljaka koji je, poput Berkovića, kasnije postao slavan filmski redatelj.

"Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva od svog osnutka sustavno, uz podršku Ministarstva kulture RH i Hrvatskog audiovizualnog centra, provodi postupke zaštite nacionalne filmske baštine u svrhu dugoročnog očuvanja filmskih djela. Osim same dugoročne zaštite, osnovni cilj je učiniti baštinske filmove dostupnima publici, kao i da stručnoj javnosti ponovo stavimo u fokus određene naslove i autore s ciljem nove valorizacije. Uvrštenje restauriranog filma H-8…, 2020. godine od strane filmskih kritičara proglašenog najboljim hrvatskim filmom svih vremena, u program Venice Classics, osim što je iznimna pohvala i poticaj jednog od najprestižnijih filmskih festivala naporima Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva na očuvanju audiovizualne baštine, držimo izuzetno značajnim i za sveukupnu djelatnost vezanu uz zaštitu filmske baštine jer u okviru velike svjetske pozornice omogućava vidljivost i 'novi život' blagu kojeg čuvamo", izjavio je tom prigodom Dinko Majcen, pročelnik Hrvatske kinoteke.

"U restauraciji su korišteni filmski materijali prve generacije - originalni negativ i ton negativ, kao izvornici s najviše sačuvanih informacija o slici i zvuku djela. Nakon pažljive tehničke pripreme uslijedila je digitalizacija i digitalna restauracija u rezoluciji od 2K koju su proveli stručnjaci iz zagrebačkih studija Ater i Klik film, uz korištenje najsuvremenijih specijaliziranih softverskih alata. Ovaj višemjesečni proces iznimne zahtjevnosti izveden je po strogim etičkim i tehničkim standardima Svjetskog udruženja filmskih arhiva (FIAF), pri čemu je posebna pažnja posvećena očuvanju svih pojavnih karakteristika filma iz vremena premijernog prikazivanja. Digitalno su uklonjena mehanička i kemijska oštećenja zatečena na negativima, dok su fotokemijski artefakti karakteristični za filmsku emulziju, kao i sitne nesavršenosti uvjetovane onodobnom tehnikom snimanja slike i zvuka sačuvani kako bi film i u svojoj digitalnoj inkarnaciji zadržao izvornu teksturu i današnjim gledateljima pružio vjerno svjedočanstvo o vremenu u kojem je nastao", dodao je Vjeran Pavlinić, načelnik odsjeka za zaštitu i restauraciju filmskog gradiva Hrvatske kinoteke, supervizor digitalne restauracije filma.

"Čestitam svima koji su sudjelovali u ovoj vrhunskoj restauraciji. Nadam se da će ovo veliko međunarodno priznanje osnažiti sve naše aktere u zajedničkim naporima da se ozbiljno ulovimo obaveza koje imamo prema našoj vrijednoj filmskoj baštini. Podsjetimo i kako je 2020. godine digitalno restaurirani dugometražni igrani film Deveti krug slovenskog redatelja France Štiglica iz 1960., snimljen pod okriljem Jadran filma, uvršten u program Cannes Classics Filmskog festivala u Cannesu pa je ovo svojevrsni nastavak proboja hrvatskih restauriranih filmova na baštinske programe tzv. A festivala," zaključio je na kraju Chris Marcich, ravnatelj HAVC-a.

H8... će se u kinu Cinema Rossini prikazati 17. ožujka, a predstavit će ga Dunja Jelenković, profesorica na Sveučilištu Ca 'Foscari u Veneciji. Nakon toga slijedi razgovor s publikom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 21:05