Američki film pun je “boys-in-the hood” likova, crnih aktera iz loših kvartova. No, crna srednja klasa u neku je ruku bijela pjega američkog filma. Američki se film rijetko bavi Afroamerikancima koji imaju društvene aspiracije, ili ih ostvare. Ipak, ovih se dana u hrvatskim online videotekama pojavio jedan film koji se bavi upravo njima. Riječ je o filmu “Valovi” (Waves) režisera Treya Edwarda Shultsa.
“Waves” se zbivaju u naoko idiličnom ambijentu južne Floride. U toj ikonografiji plaža, palmi i prometnih petlji živi crnačka obitelj Williams. Otac Ronald (Sterling K. Brown) bivši je sportaš, građevinski poduzetnik i čvrsti, dominantni otac. Sin Tyler (Kelvin Harrison) je perspektivni hrvač koji se nada preko hrvačkih rezultata ući u koledž. Otac ga sportskim drilom tjera na dodatni napor, a Tyler mu taji da ima ozljedu ramena zbog koje bi trebao prekinuti sa sportom. To nije jedini Tylerov problem. Naime, njegova cura Hispanka je trudna. On je nagovori na abortus, no Rosie ga nakon toga ne želi vidjeti. Pijani Tyler pokušava je na tulumu razuvjeriti od prekida, no to završi naopako: naguravaju se, ona padne i razbije lubanju o pločice.
Od tog trenutka, middle class politura Williamsovih se raspada u krhotine. Tyler je u očima većine samo još jedan crni tinejdžer ubojica. Osude ga na dvadeset godina robije. Williamsovi ostaju i dalje u ubavoj vili na Floridi, otac je i dalje biznismen, ali se njihov svijet raspada. Majka krivi oca da je upropastio Tylera despotskim odgojem. Očev se biznis ruši u sunovrat. Tylerova sestra Emily (Taylor Russell) izložena je internetskom zlostavljanju kao sestra ubojice. U Emily postupno kulja mržnja spram nesmotrenog, nasilnog brata koji je upropastio i njezin život. Emily susretne dobrostivog, bijelog vršnjaka Lukea (Lucas Hedges) koji jedini ne bježi kao oparen od “ubojičine sestre”. S Lucasom Emily polako počinje lijepiti krhotine života.
“Valovi” već svojim naslovom pomalo podsjećaju na srpski film “Krugovi” Srđana Golubovića. No, dva filma su osim po naslovima slična i po dramaturgiji. U oba filma nasilni pradogađaj utječe na živote više likova, a fabularne linije prate krakove tih posljedica. Kod Golubovića, čin je ubijanja na početku. U “Valovima”, on je na “midpointu” filma i funkcionira kao efektno iznenađenje, jer očekujete da film isprati Tylera kao glavnog junaka.
Režiser “Valova” Trey Edward Shults inače nije crn, nego bijelac. Ovaj 31-godišnji Teksašanin pročuo se kad je 2015. pobijedio na festivalu South By Southwest u Austinu s dokudramskom indie-komedijom “Trisha”. Shults je dugo radio kao asistent i pomoćnik snimateljima na filmovima Terrence Malicka. Taj je utjecaj u “Valovima” očit i iz stratosfere. Shults i njegov snimatelj Drew Daniels snimili su film koji vizualno jako podsjeća na filmove koje su u timu radili Malick i njegov meksički snimatelj Emmanuel Lubezki.
Jakom kolorističkom stilizacijom, odabirom opčaravajućih kadrova prirode i začudnim snimanjem ljudskih prostora Daniels i Shults od naizgled banalnog urbanog ambijenta stvaraju bajkoviti, mitski prostor. Kamera u filmu je dinamična, s dugim vožnjama koje izgledaju kao da Shults i Daniels plešu valcer sa svojim likovima. Takvim vizualnim pristupom Shults se izdiže od sociološkog realizma i filmu daje aromu velebne, raskošne melodrame. Taj “veće-od života” pristup pomalo je i odmak od dominantne indie-produkcije kojom (kao i onom europskom) zadnjih godina vlada suhi minimalizam.
“Valovi” su možda i najbolja videopremijera u periodu virusne apstinencije od kina. S ovim filmom režiser Shults postaje ozbiljno redateljsko obećanje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....