Traži se news prezenterica. Uvjet: ne smije imati manje od 50 godina. Ovaj nesvakidašnji natječaj ovih je dana u svojoj kući objavio BBC, a zadatak da pronađe idealnu kandidatkinju dobila je urednica informativnog programa Helen Boaden. Osim informativnog programa, šefovi na BBC-ju preporučili su i urednicima ostalih odjela da također razmisle o angažiranju starijih voditelja i voditeljica svojih emisija.
Potez BBC-ja uslijedio je nakon što su na toj televiziji dobili brojne kritike kako bi trebali “pojačati” ekipu prezentera i to s ljudima koji imaju malo više iskustva i bez obzira na to što je riječ o osobama koje čitaju napisane tekstove, da bi trebali znati o stvarima o kojima čitaju.
No, to nije jedini razlog BBC-jeve potrage za “iskusnom i starijom” prezentericom. U posljednje je vrijeme na adresu te kuće stiglo mnogo optužbi za dobnu diskriminaciju, zbog koje su starije voditeljice ostale bez angažmana u korist mlađih kolegica.
Helen Boaden već je angažirala nekoliko head huntera koji bi joj mogli pomoći da nađe novu news prezentericu, no neki od njih za britanske su novine izjavili kako su skeptični oko te ideje. Jedna od njih, Sue Ayton, koja je već za BBC tražila urednike i novinare, rekla je kako je od BBC-ja dobila težak zadatak.
Komercijalnost i izgled
“Problem je u tome što na tržištu nema starijih prezenterica koje već nisu radile taj posao, a televizije su ih “otpisale”. Sve te voditeljice nisu mogle više raditi svoj posao kada je počeo trend zapošljavanja mlađih kolegica, a i BBC je redovito odbijao moje prijedloge kandidatkinja koje su imale više od 12 godina”, sarkastično je komentirala Sue Ayton.
Ova priča sigurno svakoga podsjeća na naše “zlatno doba” televizije kada su malim ekranima vladale dive poput Željke Fattorini, Helge Vlahović, Ane Brbore Hum, ali i Ksenije Urličić, višegodišnje “čelične lady” televizije s Prisavlja. Stvari su se u međuvremenu malo promijenile. Na tržište su stigle komercijalne televizije koje su malo promijenile pravila igre, pa se tako promijenio i izgled vijesti.
- Izabrala sam mladi tim koji će, budu li to željeli, dočekati i pedesetu godinu na svojim voditeljskim mjestima. Stvarali smo Informativni program i formirali tim u vrijeme kada je malo ljudi na tržištu imalo vjere u to što ćemo napraviti, a danas imamo rezultate - kaže Iva Gačić, urednica Informativnog programa Nove TV.
- Podržavam ovu inicijativu BBC-ja, jer je najjači adut emisija kao što su vijesti upravo iskustvo. Stariji voditelji oduvijek su imali veće povjerenje gledatelja. Pa i američko iskustvo pokazuje da njihove najgledanije emisije vode ljudi u zrelim godinama.
Na HTV-u smo pomalo preuzeli taj trend mlađih voditelja, a na žalost, mnogi koji su bili iskusni i stariji su otišli. Međutim, činjenica je da su voditelji u pedesetima najbolji za format vijesti, istaknula je Hloverka Novak-Srzić, urednica Informativnog programa HTV-a.
Očuvanje vrijednosti
U prilog njezinoj tvrdnji govori i podatak da su neke od najcjenjenijih emisija na HTV-u one koje vodi i uređuje Mirjana Rakić, te vrlo često imaju veliki odjek u javnosti. To naravno ne znači da mlađi voditelji ne rade dobro, ali teško stječu povjerenje gledatelja kakvog imaju voditelji koji su na televiziji već desetljećima.
Tena Perišin, predavačica na Fakultetu političkih znanosti, navodi kako svaki voditelj mora proći nekakav put do glavnog voditelja, odnosno do voditelja najgledanijih emisija.
- U Americi mladi voditelji prvo počinju na lokalnim televizijama i na taj način razvijaju svoju karijeru. Najgledanije emisije tamo uglavnom vode zreliji voditelji, ali to je posve logično. Stariji voditelji oduvijek su imali vjerodostojnost i kredibilitet među gledateljima i zna se da “prime time” pripada ozbiljnim voditeljima. BBC je dosta bio izložen kritikama kada su počeli podmlađivati svoj voditeljski kadar i javnost se pobunila.
Međutim, naravno da starost nije jedini kriterij i da je bitno i nekakvo znanje. No, sigurno ste primijetili da velike televizijske kuće svoje najbolje voditelje često šalju da izvještavaju s velikih događaja. Recimo, kada se dogodio tsunami ili “11. rujna” na terenu su bili voditelji koji su godinama vodili vijesti. To govori da je i njihovo znanje jako važno, kaže Tena Perišin.
Iako je ovaj potez dočekan s odobravanjem, ipak mnogi svoju odluku o mladim voditeljima opravdavaju kako postoje razlike između komercijalnih i javnih televizija. I dok je javna televizija više orijentirana na želje gledatelja, komercijalne se pored toga moraju boriti za što veću gledanost jer o tome ovisi njihova pozicija, pa na kraju i opstanak na tržištu. No, s druge strane, upravo o gledanosti ovise i mladi voditelji, koji se često mijenjaju upravo zbog gledanosti.
- Ovo s BBC-jem je dobar znak jer to znači da žele očuvati neke vrijednosti. Oduvijek se govorilo kako voditelj koji vam navečer “ulazi” u dnevnu sobu s malog ekrana mora biti osoba s kojom biste otišli na večeru. Godine su znak nekakve trajne vrijednosti i BBC je to prepoznao - komentirao je Zlatan Krajina, urednik na Hrvatskom radiju koji je napisao doktorat na temu predrasuda o vijestima i onih koji ih prenose.
RTL Televizija, kao i većina europskih komercijalnih televizija, svojim je programom usmjerena na skupinu gledatelja između 18 i 49 godina. Međutim, nama je važan i svaki stariji i mlađi gledatelj. Stoga nam je bitno da naši voditelji budu prihvatljivi i tim generacijama. Mi smo od samog početka emitiranja odlučili stvoriti vlastita televizijska lica što je u tom trenutku značilo imati mlade voditelje koji će s godinama izgraditi svoju osobnost i pokušati zadobiti povjerenje gledatelja. BBC je u posljednje vrijeme s ekrana skinuo dvije starije voditeljice što su im gledatelji tih generacija prilično zamjerili. Kako bi popravili štetu odlučili su zaposliti voditeljicu stariju od 50 godina ne bi li povratili povjerenje tog dijela publike. S obzirom na to da je BBC javni servis, oni o zastupljenosti svih generacija u svojem programa trebaju voditi posebnu brigu.
Siniša Svilan: Gradimo TV lica koja na tržištu mogu dugo trajati
Stariji voditelji svakako imaju zanatski kredibilitet, ali je činjenica da iskusni profesionalci s godinama zauzimaju neke druge uredničke, mentorske i menadžerske pozicije, te svoje mjesto prepuštaju novim generacijama.
Kao komercijalna televizija željeli smo graditi svoja zaštitna lica, koja su danas mlada, ali mogu na tržištu dugo trajati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....