U dugom terminu "krasnog maja" očekuje nas još jedno raskošno festivalsko izdanje Subversive Festivala s bogatim filmskim i diskurzivnim programom, diskusijama, panelima i predavanjima uz gostovanja (uživo i online) brojnih svjetskih intelektualaca, filmaša i aktivista, a sve uz ovogodišnju temu - mikrofizike protu-moći.
Festival će se održavati od 15. do 28. svibnja u kinu Tuškanac, Dokukinu KIC, Kulturno informativnom centru, SPD Privredniku te online.
Festivalska tema sažeta u sintagmi mikrofizike protu-moći podsjeća kako je u doba obilježeno pojmom kriza nužna sposobnost analize specifičnih kodova moći kao što je nužna i sumnja u sve poretke u kojima se znanje pretvara u moć i obrnuto. Protu-moć je sposobnost za analizu krize nejednakosti, krize okoliša i krize liberalne demokracije. Uspon nacionalističkih i autoritarnih režima zahtijeva etiku novih subjekata protu-moći i mikrofiziku mjesta s kojeg se odazivamo pozivu na društveni angažman formiran oko ideje slobodnog zajedničkog života organiziranog na načelima solidarnosti.
Subversive Film Festival u spomen na Dragana Rubešu
Ovogodišnje festivalsko izdanje posvećeno je najdražem suradniku festivala, filmskom kritičaru i selektoru Draganu Rubeši (1956.-2022.) koji nas je početkom ove godine prerano napustio. Filmovi iz igrane i dokumentarne konkurencije natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Tina Leisch (filmska redateljica, novinarka i politička aktivistkinja/Austrija), Sonja Leboš (kulturna antropologinja/Hrvatska) i Marko Stojiljković (filmski kritičar, Srbija/Slovenija).
U nedjelju, 15. svibnja u kinu Tuškanac film Heroji radničke klase srpskog redatelja Miloša Pušića otvaraju ovogodišnji filmski program. Film o grupi ilegalnih građevinskih radnika koji ostavljeni bez novca i osnovnih prava, pokušavaju se suprotstaviti svojim šefovima. Film je imao svjetsku premijeru u sklopu berlinske Panorame a u glavnoj je ulozi Jasna Đuričić, dobitnica "europskog Oscara" za svoju glumačku izvedbu u Quo vadis, Aida? U igranoj konkurenciji svakako treba izdvojiti i Obje strane oštrice novi film renomirane francuske sineastice Claire Denis za koji je dobila Srebrnog medvjeda za režiju u Berlinu o pandemijskom ljubavnom trokutu u kojem glume Juliette Binoche, Vincent Lindon i Grégoire Colin. Iz Berlina ovjenčan Srebrnim medvjedom stiže i najnoviji monokromatski komad korejskog autora Hong Sang-sooa Spisateljičin film o ljepoti slučajnih susreta i važnosti autentičnosti u često neiskrenom svijetu filma. "Korejskom Rohmeru" ovo je četvrta Velika nagrada žirija na Berlinaleu. Tu je i pobjednik Un Certain Regard sekcije u Cannesu Otvaranje šaka filmske debitantice Kire Kovalenko koja nas vodi u izolirano bivše rudarsko mjesto u Sjevernoj Osetiji. Ističe se i bolivijski pobjednik sekcije Orizzonti u Veneciji Veliko kretanje u režiji Kira Russa, filmska simfonija i oda jednom od najviših gradova na svijetu La Pazu. U programu su i dva talijanska filma – avantura Priča o kraljevskom raku autorskog dvojca Mattea Zoppisa i Alessija Rigo de Righija, dok je speleološko-filmsko remek-djelo Rupa Michelangela Frammartina, punokrvni primjerak žanra slow-cinema koji je u Veneciji osvojio čak tri nagrade, uključujući Specijalnu nagradu žirija u međunarodnoj konkurenciji.
Dokumentarnu konkurenciju predvode pobjednik Berlinalea i novi film Ruth Beckermann
Dokumentarnu konkurenciju predvodi Mutzenbacher, pobjednik Encounters sekcije na ovogodišnjem Berlinaleu, najnoviji film austrijske dokumentaristice Ruth Beckermann koja će u sklopu festivala u srijedu, 18. svibnja održati i masterclass predavanje Režirati sjećanja: politički krajolici u dokumentarnom filmu. Tu je i uznemirujuća filmska studija Sva svjetla posvuda baltimorskog dokumentarista Thea Anthonyja, nagrađena je u Sundanceu, kao i šarmantni dokumentarac Vodič za ljubav i borbu protiv kapitalizma o bračnom paru Monique i Michelu Pinçon-Charlotu, francuskim sociolozima i autorima proslavljenih knjiga Nasilje bogatih i Predsjednik ultra-bogatih. Kako se navodi, to je kronika klasnog prezira u politici Emmanuela Macrona.
Iz popratnog filmskog programa koji će se odvijati u Dokukinu KIC izdvaja se retrospektiva nedavno preminule talijanske dokumentaristice Ceciliji Mangani (1927. – 2021.) U sklopu programa Film XX u suradnji s Kulturno informativnim centrom i Talijanskim institutom za kulturu po prvi put u Hrvatskoj prikazujemo izbor njezinih dokumentarnih i igranih filmova. Mangini je do same smrti u 93. godini života bila vrlo aktivna a njezin rad i javni angažman ukazuju na važnu kontrakulturnu ulogu koju film zauzima u suvremenoj talijanskoj povijesti. Surađivala je i s brojnim intelektualcima i umjetnicima svoga vremena, uključujući Piera Paola Pasolinija i svojeg supruga Lina Del Fra. U goste nam dolaze Paolo Pisanelli, redatelj i njezin česti suradnik te filmologinja i teoretičarka Dalila Missero, autorica knjige Women, Feminism and Italian Cinema.
Ovogodišnji Hommage pod naslovom Tko zna što će jučer donijeti? donosi filmove Haruna Farockija, Andreja Užice, Julesa Dassina i Pantelisa Voulgarisa koji tematiziraju povijesne prekretnice u balkanskim zemljama u 20. stoljeću i njihov utjecaj na naše kolektivno sjećanje. Naslov programa inspiriran je ciničnom maksimom iz staljinističkog perioda kako ju je prenio povjesničar i istraživač "historijske mitologije" Eric Hobsbawm. Program donose u suradnji s francuskom kustosicom Delphine Leccas i grčkom umjetničkom organizacijom locus athens. U srijedu 18. 5. u Dokukinu će se održati i hrvatska premijera dokumentarca Punk the Capital o rođenju punka u Washington D.C.-ju i osnivanju slavnih Dischord Records, a na projekciji će nam se pridružiti redatelj James June Schneider i Jeff Nelson legendarni bubnjar Minor Threata. U kinu Tuškanac u sklopu programa Duras/Godard dijalozi prikazat će se i dva filmska dijaloga posvećena velikim francuskim umjetnicima Marguerite Duras i Jean-Lucu Godardu. Dokumentarno-igrani hibrid Želim pričati o Duras redateljice Claire Simon baziran je na intervjuima Durasina 38 godina mlađeg ljubavnika Yanna Andrée, dok je Vidimo se u petak, Robinsone baziran na razigranoj korespondenciji dvije filmske legende Jean-Luc Godarda i iranskog redatelja i književnika Ebrahima Golestana.
Festival će zatvoriti posebna projekcija monumentalne Prirode kultnog armenskog redatelja Artavazda Pelešjana, dokumentarista i autora montaže distance, kojeg je Sergej Paradžanov prozvao "jednim od nekolicine autentičnih filmskih genija" a u pitanju je njegov prvi film nakon više od 25 godina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....